Gå til innhold
Fiskersiden

Agnsild


cral
 Share

Recommended Posts

Grorud fisk har pleid å ha minibrisling OG normal brisling - begge til en rimelig grei pris (45,- boksen sist jeg sjekka, og så ble det billigere ved kjøp av flere bokser). Men for øyeblikket har de bare minibrislingene inne, og de er et herk å få til å sitte på kroken :P

Litt vanskelig å avgjøre om man skal være happy eller ei for om de har det inne, da det er brisling fiska i Oslofjorden tross alt. Men jeg vet ikke om andre måter å få kjøpt brisling på uten at den er fiska en plass, så...

Ellers skal vel en liten butikk i gamle delen av Sandvika ha pleid å selge, men det er leeeenge siden jeg hørte om og kjøpte der - så aner ikke om de fortsatt holder koken, og om de selger agnsild. Si gjerne ifra hvis du vet om noen! Jeg skal ut til helgen og kunne veldig gjerne tenkt meg noen agnsild med litt størrelse :D


Birkheim Frukt&Tobakk i Sandvika var det tydeligvis jeg tenkte på, ringte nummeret jeg fikk på Google.

DE BLE LAGT NED I 2009! Tror damen som svarte er luta lei av å bli ringt av folk som vil ha agnsild :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3cm ca?

Med advarsel om at de må tines veldig forsiktig og er "ubrukelige" når de er helt tint. De funker bra på kroken når de er halvfrosne. Mulig man kan legge dem på saltlake el.l for at de skal være litt fastere i fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3cm ca?

Med advarsel om at de må tines veldig forsiktig og er "ubrukelige" når de er helt tint. De funker bra på kroken når de er halvfrosne. Mulig man kan legge dem på saltlake el.l for at de skal være litt fastere i fisken?

3cm er fint. Liker å halvtine, ta de fra hverandre og fryse i posjonspakker på nytt. Kroke dem i hodet så sitter dem bedre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA :P Jeg er av Catch and Kill-typen såfremt det er et forsvarlig uttak, og fisken er stor nok til at jeg kan gjøre den skinn-og-ben fri ;) Hverken fruen eller bestekompis takler bein i maten - så mest for deres del altså.

M..a.o. er det nok de større agnsildene som gir de større fiskene som er greia for meg.

Så blir fortsatt hæppi hvis noen kan bekrefte et sted som har inne, og da gjerne ikke til blodpris heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Jeg har gjort det med de små agnsildene jeg kjøpte på Grorud fisk

De hadde godt med bokser da jeg var der på fredag forrige uke. En boks koster 45,- men de har sluttet å gi kvantumsrabatt (Mulig man kan prute seg til en bedre pris evt?). Er vel nærmere 70 stk i en sånn liten boks. De er fra 3-6cm ser det ut som, men sitter som tidligere nevnt litt dårlig på kroken når de er tint. Burde ta en titt på kjemikalielageret her på bio om det er noe jeg kan putte dem oppi som gir dem bedre hold :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakesalting er jo en klassiker på brisling og småsild, funker som rakker'n på ansjosen og.

Har du en metode å anbefale?

Var i Madeira i jula og fisket. Da var det ramsalta makrell som agn - funka knall det! Filetene var bare lagt lagvis på et glass med et solida lag grovsalt imellom. Lukta litt funky på en måte - men ikke bedervet eller harskt heller. Skal jo nevnes at dette glasset ikke akkurat sto kjølig på turen heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.