Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i saltstraumen.


Garseg
 Share

Recommended Posts

Arter er det du skal fiske? Fra land eller båt? Mange muligheter.det er primært sei som trives best i vannsjiktet ved Saltstraumen og bru området.det er gode muligheter for kveite og steinbit også enkelte plasser. Du trenger ikke noe kraftigere enn 0.50mm mono fortom til tradisjonelt slukfiske. Bruk gjerne 60gram sluk da det er mye oppdrift. Enda tyngre ved båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 50 grams sildesluker på bensinstasjoner eller andre plasser de har tilbudskurver. Både torsk og sei tar alt som har litt skarpe farger på denne årstiden.

Bruker 0,25 fireline og en meter 0,60 mono. Såpass tykk mono er genialt hvis du må kjempe litt med storsei. Bruker FG knot til å koble sammen mono og fireline. Har ingen anelse om hvor mange surringer jeg bruker men knuten er ca 5 centimeter lang...

Svakeste ledd i dette oppsettet er krokene og jeg har brukket flere allerede i år.

Fisker sjelden i saltstraumen men fisken der er neppe særere en ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med 0.60 men grunnen til jeg tenker lavest mulig er å minske oppdrift av den sterke straumen. Nå har jeg bare erfaring med å "dra" koking i Straumen å da er det som regel sei under 3 kg som tar. Er mye værre plaga med storsei når vi dorger etter blank fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med 0.60 men grunnen til jeg tenker lavest mulig er å minske oppdrift av den sterke straumen. Nå har jeg bare erfaring med å "dra" koking i Straumen å da er det som regel sei under 3 kg som tar. Er mye værre plaga med storsei når vi dorger etter blank fisk.

0,60 er litt voldsomt. Det er derfor jeg har så kort fortom. Med mer normalt fiske ville jeg hatt mer en en stanglengde 0,45-050.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.