Gå til innhold
Fiskersiden

Øien 530 F med Suzuki DF 40 ATL


JanPetter
 Share

Recommended Posts

Hei alle havfiskere.

Kva trur dåkke om båten å bruke en Øien 530F med 40 hk Suzuki til havfiske?

Mesteparten av fisket vil foregå i Oslofjorden, men og nokre veker i året på nordvestlandet og evt i Nordnorge.

Båten har maks motor på 40 HK, og da kommer spørsmålet om det holder med 40 hk, eller man bør gå for 50 HK som er samme motor, men høgere trimmingsgrad? da er ein jo utanfor det som båten er godkjent for.

båten er jo ikkje en racerbåt, meir en pram, men eg har det sjelden så travelt på sjøen at 20 knop ikkje er nok.

Eg blir nok pent nødt til å kjøpe båten ny sida dei som ligger på finn i beste fall er overprisa og koster tilnærma lik det en ny båt koster.

Vil en Lowrance Elite -7 Ti m/ TotalScan svinger egne seg til havfiske? (har den svingeren 50KHz)?

Eller er det andre maskiner som dere vil anbefale når vi snakker saltvannsfiske?

Om noen som har en slik båt eller tilsvarende, har tips til hvilken båthenger eg bør kjøpe så mottas det med takk.

Til den gamle båten som eg solgte hadde eg den minste Svela hengeren, men eg føler det blir litt overkill på denne båten her, sjølv om det var en fantastisk henger.

tusen takk for alle innspel på forhånd. (burde eg ha splitta innlegget i 3 poster kanskje?)

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, 1 innlegg holder i massevis for disse spørsmålene egentlig.

Elite TI: totalscanneren er en videreutvikling av 83/200 giveren.
Finnes nok flere givere som gir et vesentlig bedre bilde på dypet, men så var det med hvor mye du har lyst å legge igjen i giver da? Er folk her inne som sikler på givere til 20 lapper, og så må de ha den blackbox til likemye for å utnytte giveren...

Elite TI virker som et fornuftig kjøp ellers, og den kan jo bruke en god del givere både fra Lowrance og Airmar.

Henger: Jeg bruker BK henger på to båter, og Tredal på den siste. Er ikke helt venn med den nyeste BK hengeren, men den er ikke selvjusterende, så jeg tror mye kan fikses om jeg får den stilt inn korrekt for båten min. Tredal hengerens fjærer tror jeg er snillere mot båten enn de uten sikkelig fjærer.

Øien har jo ganske høyt fribord i forhold til størrelsen, så i så måte er det jo ikke en dum båt. Vanskelig å finne noe annet nytt til den prisen som er bedre.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger. Om båten går 22 knop med 40 hester og 22,5 med 50 så har eg andre plasser å putte dei ekstra 7-8000 kronene.

Når du seier at totalscan er videreutvikling av 83/200 så er det vel i staden en Med/high/downscan hekksvinger - 50/200, 455/800Khz, 9-pins eg skal ha for havfiske. det viktigaste er jo å finne botnstrukturar og kantane and dei små flatene på vei ned på djupta?

Det å legge 20 tusen i svinger og blackboxløsninger er slik eg ser det en smule overkill. Dei pengene skal då heller få gå til en frontmontert elmotor som kan brukast til å holde possisjonen ved fiske på djupet.

Om de har andre innspel på kva ein må ha, osv, så feel free. (melde seg inn i en havfiskeklubb er vel obligatorisk?)

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten kan jeg ikke noe om. Men jeg flyter selv rundt i en flatbunnet pram i omtrent samme størrelse. Flat bunn= lav fart i sjø, men betyr ikke at båten ikke er sjødyktig.

TotalScan med tanke på havfiske er som Cral sier ikke en god tanke. Men Elite 7 Ti er kompatibel med en haug med bedre givere for denne bruken, og ikke minst Motorguide Xi5. Billigste alternativ er 50/200/455/800-HDI. Hvor dypt ønsker du å se fisk?

Ulempen med Elite Ti kontra HDS Gen 3 er først og fremst mangelen på ethernet, dvs du kan ikke bruke flere skjermer som deler kart, ekkoloddgiver og radar.

Ellers er det ingenting i veien med å bruke 20' på giver, 20' på modul og 20' på elmotor. Det er ikke mer overkill enn et par turer til syden. Ergo mer et spørsmål om prioriteringer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, og tusen takk for svar,

Først må eg få unnskylde om noken tolka det slik at eg ikkje ser fordel med å investere i morsom og dyr elektronikk og blei snurt av min kommentar angående overkill. Gudane skal vite at hadde lommeboka tillatt osv..... Det var meir en kommentar basert på kva eg føler eg kan tillate med å bruke penger på :-)

Grunnen til at eg nevnte totalscan var at eg såg denne i det dyreste Elite 7 TI kit'et hos Mjøsservice.

Kor djupt eg vil sjå fisk er vel etter det eg har lest svært prisdrivende. vil det være mulig å sjå en stim storsei på 150 meters djup med den 50/200/400/800 HDI givaren? har en plass på vestlandet der det er greit å fiske storsei men eg må vite om stimen er der eller ikkje.

men ellers så er det vel det å kunne sjå når bakken flater ut mot botnen på 2-300 meter for agnfiske som er viktigaste.

Eg ser ikkje for meg at eg kjem til å ha meir enn ein kartplottar på en slik båt så slik sett vil nok en Elite 7 TI dekke dei behova eg har inkludert drømmen om å koble sammen plotter med en frontmontert motor. Om eg derimot skulle bli bitt av trollingbasillen stiller ting seg annerledes, men da skal eg nok ikkje ha en åpen båt heller.

igjen, tusen takk og ha en flott kveld

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen fare, spennvidden for hva den enkelte mener man "må ha" innen denne hobbyen er drøy. :)

Jeg har brukt HST-DFSBL i et par sesonger. Den har det samme 2D-elementet som 50/200/455/800-HDI, men HDI-giveren har 455/800 (DownScan) i tillegg. I mine øyne var HST-DFSBL fult på høyde med Airmar P66, som ellers er den "billigste" giveren jeg vil anbefale noen å gå for med tanke på saltvann. På 200 kHz har jeg hatt bunnkjenning på over 400 meter med HST-DFSBL i saltvann, og siden 50 kHz har såpass bred konevinkel vil det være 200 kHz som er frekvensen man bruker for god tegning av bunnlinjen for p finne ut hvor det flater ut. (50 kHz vil vise at det flater ut, men på feil sted.)

Sei kan være litt lei å se på et ekkolodd. Delvis fordi de beveger seg som bare det, og delvis fordi de gir et svakere ekko enn endel andre arter. Som for makrellen må man skru opp følsomheten endel, og helst sette dybdeskalaen manuelt til omtrent den dybden man forventer at fisken skal stå på. En stor stim med sei vil du nok se på 150 meter, men mer spredt enkeltfisk ser du neppe.

I en ideell verden skal du ha TM260 eller en tilsvarende CHIRP-giver i TM185-serien. Men det er absolutt ikke noe i veien for å starte med HDI-giveren og legge en dyrere giver på den imaginære ønskelisten. De fleste av oss som har båten full av kostbar elektronikk har tatt kostnaden over flere år, jeg er Inger unntak.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har Lowrance HDS gen3 7" med den aktuelle giveren 50/200/455/800

Når jeg ankrer opp og fisker på 300meter med agn.

Så klarer jeg å følge agnet som består av 3 makreller og et 750g lodd ned til ca 100meter ser jeg på 200hz

Da forsvinner det fra skjermen. om det er pga konen eller giversignalet vet jeg ikke.

Men i tilegg så er ikke giveren noe god til å tegne bunn ned til 300m med 200hz, i hvertfall ikke min.

Man skal ikke ha storfart før man får tull med bunnkontakten 2-3 knop kanskje er nok til å få tull,

Dette gjelder da skråninger, det som skjer er at ekkoloddet fortsetter å rase nedover i dybde fra kanskje 250m og så raser dybden på loddet nedover selv om det ikke er dypere. for så å miste bunnen på kanskje 450 meter og da går det i null. til man stopper opp og får bunnkontakt igjen.

Så jeg er på utkikk etter en TM185 eller noe slikt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en gammel Øien 17 HT med 2010 Suzuki DF50 i fjor.

Har den på en øy i Trøndelag så jeg har ikke fått brukt den så mye enda.

Men har vært ute i ganske grov sjø med den

Mine erfaringer er blandet

+ kjølen og styreposisjon langt bak gjør at den tar middels sjø ganske behagelig , i grøvre sjø slår vannet over slik at gode pussere

blir nødvendig

+ båten er pen og se på og god kvalitet - har tålt alderen veldig godt

+ praktisk innredet etter mitt hode.

- rir og vrenger seg på kjølen i planefart og litt sjø - non feed back NFB eller enda bedre hydr styring absolutt nødvendig

- synes ikke at den går særlig bra med sine 50 hester. jeg har muligens feil stigning på propellen , men Suzuki har liten diameter

på 50 hesteren . Skulle jeg kjøpt ny motor hadde jeg bestemt valgt et merke som har propell med større diameter.

- mangler mulighet for å åpne vindu og komme ombord fra bauen

vedr båthenger - jeg kjøpte Tredal 19-1300 , - er ikke helfrelst med rullenes funksjon , men den er aldeles helt fantastisk og kjøre med , blåste avgårde 75 mil omtrent uten å merke at det var noe bak.

vær obs på at siden den har trinnkjøl , så må man for guds skyld ikke dra den så langt inn på hengeren at den detter ned med kjølen foran den bakerste rullen . jeg gjorde det måtte få løft med truck for å få den av.

til slutt for egen regning - jeg har tidligere eid en Hansvik 18 Fisker med 40 Hk - og angrer på at jeg ikke kjøpte en slik -

kort vindskjerm med luke til å gå ut foran og gikk veldig fint i halv plan. - at den slår litt i sjøen var til å leve med

vedr ekkolodd bør man kline til og kjøpe det beste og største man har plass til med engang- inkl skikkelige givere

det gir så mange gleder senere - husmannsånden må legges til side. spar på noe annet istedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg faktisk aldri har brukt originalpropellen på noen av de litt større påhengerne jeg har eid. Propellen på en påhenger er like viktig som både girkasse, felger og dekk på en bil. Propellen må passe både motor og båt, den propellen som står på når du kjøper motoren bør av snarest og brukes som reservepropell, ved mindre den allerede er skiftet av forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for tilbakemelding. Eg setter veldig pris på det.

Eg ser sjølv på en Tredal 19-1100 til båten, men er litt skeptisk med tanke på antall kjølruller på denne.

Denne tilhengaren har bare 2 kjølruller. dette er jo den totalt motsatte tankegang i fra Svela hengeren eg hadde til Antares 580'en eg hadde tidligere.

Er det noken som har testa kan det virkelig være nok med 2 kjølruller på en 500 kg båt? vil man ikkje få veldig høge punktbelastninger sjølv med fjærer og støtdempere?

korleis er Tredal hengeren når det kommer til å sette ut og ta opp båten ofte?

Grunnen til Tredal er jo at eg skal ha båten med meg når eg drar på fisketurer, og då vil det bli mykje opp og ned.

Eg takkar på førehand for alle svar.

ha en flott dag

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tredal 19-1100 som jeg bruker med en Askeladden 445. Denne båten er en del lettere og kortere enn den du vurderer, 360kg + utstyr og motor. Merker knapt at jeg har henger på når jeg er ute og kjører. Setter ut og tar opp båten lett alene. Har aldri følt at båten har tatt noe skade av få kjølruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei alle sammen som kom med gode råd som input i denne tråden.

Eg er no den godt fornøgde eigaren av en Øyen 530 F med Yamaha F40.

At det blei Yamaha framfor Suzuki er så enkelt at den forhandlaren eg kjøpte båten av selger Yamaha.

Valget av kartplotter/ekkolodd blei en Lowrance Elite 7 TI med en 50/200/455/800 HDI svinger.

Båten er som fleire har påpeikt veldig stabil, og det er ikkje så mange 17 fots båter at 3-4 personer kan bevege seg rundt og fiske med stang uten å må ta mykje hensyn til kvarandre. Båten er som tidligere nevnt en halvplaner og har en maks fart på 22-23 knop. Valget eg har gjort her er å ofre fart for sjøegenskaper og retningsstabilitet.

Då eg testa båten i Nordfjord i påska, og det var sterk kuling/liten storm, så var det ikkje mangelen på planingsterskel og fart som plaga meg :-)

No når eg har tatt med båten til austlandet igjen, og tenkte å bruke den i ferskvatten så kjeme det opp ett spørsmål som eg lure på.

Eg har sett en del på Dybdekart.no og synes det er ett svært beundringsverdig arbeid som blir lagt ned der. eg kunne gjerne tenke meg å bidra i dette.

Eg regner med at kartplotteren/ekkoloddet eg har kjøpt kan brukes til å logge informasjon med, men i utgangspunktet så ønsker eg jo å ha det lisje av kart som er for vatna på austlandet tilgjengelig mens eg kjøre, då eg ikkje er kjent for en flekk her. Eg leste at det anbefales IKKE å logge til kartbrikka med navionics kart, så då har eg en liten catch 22.

noen som har råd, bortsett fra å kjøpe en maskin til? :-)

ha en strålende dag alle sammen.

mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis som reder!

Jeg er en av adminteamet bak dybdekart.no så takk for skryt. :)

Ja, Eliten din er et meget bra utgangspunkt både for kart og logging. Det med å ha et kart mens du logger er løsbart. Jeg kan sende deg kartet for den sjøen du skal til først, så du har et kart i plotteren. Etter å ha levert de første loggene fra det vannet får du full tilgang og da er problemet løst. Du trenger et tomt minnekort på 8-16GB, maks 32GB for å komme i gang.

Send meg en PM med mailadressen din, så fikser vi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.