Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken art?


 Share

Recommended Posts

Det er virkelig ikke ofte jeg spør dette spørsmålet, men denne finner jeg ikke ut av. Hvilken art er dette?

post-30644-0-19945600-1454426760_thumb.j

post-30644-0-72199200-1454426802_thumb.j

Den ble fanget med håv under en kikkmeiteøkt i høst, og var helt i overflaten. Legg merke til de tallrike, gylne prikkene og det gigantiske øyet. Den har ryggfinnen langt bak, og har ikke fettfinne. Er det bare jeg som overser noe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu ikke sikker, men tipper på juvenil torskefisk av et slag. Rudolf Svensen kan garantert svare :)

Ryggfinnen til denne arten er lengre bak enn det de fleste torskefiskene har, men det er alltid et unntak. Har gått igjennom boken til Rudolfs bror uten å finne en "match"..

Endret av Sigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte når jeg så den var Multe av ett slag. Siden den har 2 ryggfinner, og den Y splitten ytterst på finnene. Så noen som lignet på en strand sør i England engang. Og kom da frem til "gullmulte" uten og være skråsikker på det. Aldri sett lignende her.

Øyet er usedvanlig stort, og snuten veldig avrundet. Så holder muligheten åpen for att det kan være feil, eller muligens fordi den er juvenil.

Mer kyndig svar kommer sikkert etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det dukker opp merkelige fisker i våre farvann er Havforskningsinstituttet i Bergen veldig interessert i at det rapporteres inn i "miljøet".

http://www.imr.no/funnet_en_fisk/funnet_en_uvanlig_fisk/nb-no

Jeg har ingen interesser her, men ble gjort oppmerksom på dette i fm med at det ble funnet en månefisk i mitt nærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret fra Tyskland er at det nok er en ung multe, men at det er umulig å si hvilken art det er.

Så da var det jo noen gode tips over her :mobile:

Flott vi fant det ut, men er jo spennende å se om det er en annen multe istedenfor den "vanlige" tykleppet multe. Tusen takk for svaret uansett! :)

Hei!

Når det dukker opp merkelige fisker i våre farvann er Havforskningsinstituttet i Bergen veldig interessert i at det rapporteres inn i "miljøet".

http://www.imr.no/funnet_en_fisk/funnet_en_uvanlig_fisk/nb-no

Jeg har ingen interesser her, men ble gjort oppmerksom på dette i fm med at det ble funnet en månefisk i mitt nærområde.

Har ordnet det nå, så får vi se hva de sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.