Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

Isfiskehelg i Trøndelag

24502969610_5619bc51e9_z.jpg

De siste årene har jeg fått mer og mer lyst til å prøve ut isfiske i sjøen. Det er ikke veldig store muligheter for det i Bergensområdet, men andre steder i landet kan isen finne på å legge seg som et solid lokk på sjøen. De fleste som bruker en del tid på meite i sjøen har mest sannsynlig hørt om Løgnin i Nord-Trøndelag, og det er ikke rart med tanke på hvor mye kult man kan få på isen der oppe. I år bestemte jeg meg endelig for å dra opp til NM i sjøisfiske. Sammen på flyttelasset var også Mathias, Ivar, Sebastian og Andreas.

Vi flydde til Værnes torsdag morgen, der leide vi bil som vi kjørte langt vekk fra noe som lignet på sivilisasjon. Vi kom til Namdalseid og lygnin på formiddagen og vi var relativt raskt ute på isen alle 5. Vik og Seb dro for å fiske skate, mens Ivar, Mathias og jeg holdt oss litt lengre inne for å prøve på strømsild og øyepål. Det gikk ikke veldig lang tid før Mathias hadde fått sin første strømsild som ble hans art nr 58!

post-27340-0-30083200-1454527134_thumb.j

Etter en liten stund med stillhet nappet det i microsabikien min som var agnet med reke og opp kom min art nr. 90 - Strømsild! Dette var også min første fisk på sjøisen!

24688689491_95cde21135_z.jpg

Strømsild

Plutselig forsvant Mathias utover isen, mens jeg og Ivar ble stående igjen for å prøve etter øyepål. Jeg havnet tydeligvis på riktig plass, for på nytt begynte det å nappe i sabikien. Ikke strømsild denne gangen, men øyepål! Det ble en hel haug etter hvert og alle var små, men art #91 var i boks!

24782177215_9a4343c2e6_z.jpg

Øyepål

Etter en stund fant også Ivar både strømsild og øyepål som ble nye arter for han. Små hvitting, sypiker og hyse kom også opp av sjøen. Ikke akkurat det vi kom for å fiske etter, så vi beveget oss dypere for å prøve på skater, men uten noe resultat. Det begynte å sludde og snø, så vi bestemte oss for å dra inn til land og finne ut hvor hytten vi skulle leie lå, noe som tok overraskende lang tid...

24751021735_da054a4a95_z.jpg

Min over 50 år gamle Ambassadeur 6000 i aksjon på isen

24755949216_fae3f92ef4_z.jpg

Dag nr. 2 på isen begynte alvorlig treigt. Seb fikk noen strømsild, jeg fikk igjen en del øyepål, men det ble ikke helt den store fangsten. Mathias fikk sin første øyepål etter en stund og hans art nr. 59 var i boks.

Dagen var preget av veldig tregt fiske, så ut på ettermiddagen dro Ivar og Mathias til land mens Sebastin, Vik og jeg ble igjen på isen for å prøve å true opp noen skater. Etter en stund kom også Tage ruslende med pulken sin og slo seg ned for litt skatefiske. Timene gikk og mørket kom. Litt over klokken 7 hørte vi piping i en nappvarsler. Det var på Vik sin stang... Etter tre år på lygnin uten piggskate kunne målet kanskje endelig være i boks. Alle mann gikk bort og Vik plukket opp stangen, satte tilslag og der var det fast fisk! Opp kom det en liten piggskate på 740gr og Vik kunne slippe jubelen løs - Art #96!

24154980984_6b0a742458_z.jpg

Vik sin første piggskate

24258788294_24ebac6c9e_z.jpg

Fascinerende øyne...

24681129362_a30a6e1cca_z.jpg

Sebastian fisker hvitting

Vi dro opp noen hvittinger mens vi ventet på nye skaterun, og tre kvarter senere pep det i en av mine nappvarslere. Fisken tok med seg agnet, la seg i ro en liten stund før den fortsatte. Jeg satte tilslag - Fast fisk og opp kom det en liten piggskate. Min første skate på isen - Ikke stor, men veldig gøy!

24122536714_5ee880d1d2_z.jpg

Piggskate 760gr

Jeg agnet opp igjen med et stykke hvitting, og ikke lenge etter var det action på samme stang. Tydelig skaterun igjen, og litt større fisk denne gangen. Fightet litt gjorde den også før den kom opp i hullet. Piggskate på 2430gr og ny isfiske-pers!

24122786104_40c97edc62_z.jpg

Piggskate 2430gr

Vi fikk meldinger om at flere hadde gått igjennom isen ved land, noe som naturligvis ikke var så trivelig å høre når vi var de siste som var igjen på isen. Vi hadde heldigvis ingen problemer og alle mann var trygt tilbake på hytten siste kveld før konkurransedagen.

Vi stod tidlig opp lørdag morgen for avreise Hjellbotn der konkurransen ble avholdt i år. Her er det blitt tatt en god del kloskater, så vi var flere som tenkte å heller fokusere på å få vår første kloskate enn å gjøre det godt i konkurransen. Det gikk noen tusenlapper på turen opp hit, så det fristet helt ærlig ikke så veldig å løpe rundt på isen for å fiske hvitting, sypike, hyse og sandkutlinger kun for å få en plassering på konken, i hvert fall når vi aldri hadde vært her før. Mathias, Ivar og jeg gutset på etter kloskate, før Mathias dro for å fiske sandflyndre. Timene gikk uten noe annet enn hvittig og knurr, og jeg og Ivar stod stand by på en plass vi hadde sett oss ut for kloskate. Konkurransen varte frem til klokken 5, og rusleturen tilbake til land var på rundt 20 minutter. Ivar beveget seg noen titalls meter på tampen av dagen, mens jeg holdt meg på den samme plassen og rotet rundt i et hull med et sabikihekle.

24688726081_5988a08f2a_z.jpg

Knurr

24430653989_98a01f010f_z.jpg

Hvitting

Hele dagen hørte vi nappvarslere gå av rundt oss, men nå hadde de fleste beveget seg nærmere land så det var blitt ganske stille rundt oss. Jeg hadde nesten gitt opp håpet på kloskate før jeg hørte piping i en nappvarsler bak der jeg satt. Den fikk pipe i noen sekunder før det gikk opp for meg at det faktisk var min stang det var liv på. Jeg gikk bort, lot fisken gå, og ventet. Jeg satte tilslag når fisken begynte å gå igjen, og der var det jammen fisk. Typisk seig skate uten noe særlig liv, men det kunne jo være noe annet. Heldigvis var det en liten skate som viste seg under hullet i isen! Oppe på "avkrokingsmatten" rullet den seg sammen som et pinnsvin og surret seg inn i fortommen. Heldigvis satt kroken godt plantet nede i gapet på fisken. At den lå som en klump var jo et greit kjennetegn for at det skulle være klo, men jeg sjekket hale og pigger på fisken så jeg fikk det bekreftet! YES! Hele konkurransen brukte jeg, men det var absolutt verdt det! :D Art #92 - Kloskate!

24779044195_5c081bcf75_z.jpg

24154077884_3035bcaaa2_z.jpg

Stor takk til NKML for et helt suverent arrangement, til alle som var der og spesielt de jeg reiste med for en knall langhelg på isen!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport, som vanlig.

Men at folk mener jeg har en skrue løs som bruker båten i januar skjønner jeg ikke. Jeg har det varmt og godt, er tørr og har tilgang på varm mat og kald/ varm drikke etter eget ønske. Dere derimot sitter der i sludd, mens blærekataren kommer snikende og når dere endelig innser at dere må inn i varmen ramler halvparten av dere i iskaldt vann. Men dere er liksom heeeelt normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport, som vanlig.

Men at folk mener jeg har en skrue løs som bruker båten i januar skjønner jeg ikke. Jeg har det varmt og godt, er tørr og har tilgang på varm mat og kald/ varm drikke etter eget ønske. Dere derimot sitter der i sludd, mens blærekataren kommer snikende og når dere endelig innser at dere må inn i varmen ramler halvparten av dere i iskaldt vann. Men dere er liksom heeeelt normale.

Nei helt vater er vi nok ikke når man sitter på tvilsom is i mørket og etterligner Dag-Otto Lauritzen :P "det e krefter i sving der nede!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer folkens!

Bra rapport, som vanlig.

Men at folk mener jeg har en skrue løs som bruker båten i januar skjønner jeg ikke. Jeg har det varmt og godt, er tørr og har tilgang på varm mat og kald/ varm drikke etter eget ønske. Dere derimot sitter der i sludd, mens blærekataren kommer snikende og når dere endelig innser at dere må inn i varmen ramler halvparten av dere i iskaldt vann. Men dere er liksom heeeelt normale.

Hehehe, denne lo jeg godt av :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.