Gå til innhold
Fiskersiden

Litt fiske fra de siste vintermånedene


andkr
 Share

Recommended Posts

Jaaau.. Tid for en liten rapport igjen nå. Denne gangen har jeg tenkt til å ta for meg noen av turene jeg har vært på de siste månedene. Det har blitt mange fine turer, men det er vel ikke til å stikke under en stol at det også har blitt en god del timer med blanking og magre resultater. Noe som vintertiden ofte er preget av, hvertfall for min del..

De første turene etter årsrapporten i 2015 gikk etter småflekka rødhai, som kan være et artig fiske på denne delen av året. Det har vært blandede resultater med mye bifangster av hvitting,lange og torsk. Men innimellom har det kommet opp en og annen hai.

Sesongen startet forholdsvis greit med at jeg fikk en liten tass på rundt 600g og feilkroket en på 900 ish. Men det var ikke før ett par turer senere med Preben at det endelig skulle løsne litt mer.

Vi ankom plassen, skar opp noen strimler med halvråten makrell og tredde det på kroken, før vi pælmet det hele ut og satte oss ned å ventet. Det skulle vise seg at det ikke tok lange tiden før det ble bevegelse i stanga til Preben, tilslaget ble satt og etter en kort liten fight kunne jeg få håve ny art for han. En fin småflekka på 940g.

fisk%20056_zpsl5qqi30y.jpg

Etter veiing, fotoseanse og en obligatorisk snapchat selfie var det bare å gunne på videre.

prebz_zpsrmdkvfov.jpg

Kvelden var nå allerede en suksess, men jeg ville også ha hai. Så vi fortsatte en stund til. Det var fornuftig for ikke lenge etterpå kunne jeg se snøret rase ut fra baitrunneren. Typisk småflekka oppførsel etter min erfaring, så her var det liten tvil om arten. Riktignok kom det opp en fin småflekka som også ble ny pers for min del med sine 1130g.

fisk%20109_zpsb2ofutpw.jpg

Farlig å håndtere disse haiene.. Slapp heldigvis billig unna og mistet kun 1 finger..

Dette var vel den siste turen i 2015 som er verdt å nevne. Så etter denne turen var det bare å gjøre klart for å fiske det nye året inn. Året startet med ett par blanketurer etter småflekka og diverse småtterier. Det var ikke før alt det elendige været ga seg at det endelig skulle bli litt dreis på sakene igjen.

Etter en litt lengre periode med minusgrader og lite vind dannet det seg faktisk is på fjorden her på østlandet også, noe som man selvfølgelig må utnytte. Så fort det ble klart at isen var trygg bar det ut på eidangerfjorden. Dette var faktisk min andre tur på sjøisen her hjemme. dette er noe som hører til sjeldenhetene med andre ord. Hull ble boret opp og stenger satt ut. Godt å være i gang. De rundt meg drar raskt opp vær sine hvittinger og plutselig runner det også på stanga mi . Faaak! har hvittingen funnet agnet mitt også nå..? mumlet jeg litt irritert for meg selv. Men jaggu så skulle det vise seg at årets første fisk på isen ble en småflekka rødhai. Ikke spesielt uvanlig på isen her i grunn. Men alltid kult med disse søte små haiene.

IMG_6373_zpsnwdlbed5.jpg

Liten tass på 560g

I løpet av dagen kom det også opp en god del andre arter opp på isen, selvom det for min del gikk ganske så trådt. De rundt oss landet blandt annet sild,store makreller,taggmakrell osv.

Ellers gikk tiden med på å dra slimål og rett og slett bare nyte dagen før skolen ventet dagen etter.IMG_64281_zpstcrsrofv.jpg

I og med at det var en hel uke til neste tur på isen fant jeg ut at jeg jaggu skulle prøve å få snekra meg en liten pulk av noe skrap jeg fant hjemme i garasjen.Jeg fant frem en gildekasse,plank, miniski og snekret meg noe som skulle ligne en pulk. Funka gjorde den i hvertfall..

IMG_6638_zpsj2zsee4w.jpg

Etter noe som må ha vært den lengste uka på leeenge, hvor det eneste jeg greide å tenkte på var hvor digg det hadde vært å vær på isen i stede for sitte på skolebenken... kom plutselig helga og det var på høy tid å komme seg ut på isen igjen. Denne gangen hadde jeg hatt god tid på å finne en lovende plass. Så det var i allefall klart hvor vi skulle.

Med nytt moderskip på slep fullstappet med dypfryste makreller og ny-bunnede takler rettet mot lysing, var det bare å finne frem til plassen vi hadde sett oss ut, å få boret seg noen hull. Når alle stengene var ute, tok jeg frem den lille stanga med sabiki i håp om å finne noe stor øyepål, men den gang ei. Det ble kun ett par små,men artig med gjensyn med en art som jeg mer eller mindre aldri har kommet i kontakt med ellers på året.

IMG_64421_zpsoch1sbmb.jpg

Ny pers 64g

IMG_6413_zpsy1tamxvw.jpg

Daniel noterte seg sild som ny art

Senere utover dagen tok også Preben seg en tur ut og allerede på første nedslipp kan han notere seg for ny art i form av øyepål.

IMG_64201_zpsnyfcah5e.jpg

Deretter var det tilbake til hvitting og sei som briljerte under isen denne dagen. Jeg kjører på med hvitting på hvitting og etter noen gode timer med kloskate satsing, kommer det ett lite run. Tilslaget sitter og jeg rekker akkurat å tenke tanken om at det kan dreie seg om targetart, før jeg må innse at det heller dreier seg om en liten double med slimål og hvitting.. wohoo..

Ut i med snøret igjen, før jeg gikk tilbake til stanga med sabikihekle. Etter å ha fisket meg oppover i alle vannlagene hvor det eneste jeg fant var et par makrell. bestemte jeg meg for å heller ta en liten agnsjekk på stanga med lysingtakkel. Når jeg kom tilbake til den lille stanga viser det seg at det er fisk på gang. Ironisk nok så er det søren meg en lysing på 840g som kommer opp av hullet.. Guuud for en etterlengtet art. Denne har jeg hatt noen gode timer etter og sett flere bli landet. Men det har liksom aldri løsnet for min del... Var til slutt sabikien som måtte til :)

IMG_64621_zpsgbzmrbb7.jpg

tjaa,etterlengtet kan man si....

Dagen var en suksess! Jeg fikk etterhvert somlet meg til å slippe ned igjen, men det ble vel egentlig til at jeg bare ble stående å glise for meg selv i en slags fiskerus.. Preben derimot klarer å kroke noe som kunne virke spennende,men dessverre blir det for mye for den lille stanga som knekker og snøret sliter bare få meter under isen.. Kjipt er det å ikke få vite hva det var som befant seg i andre enden... Breiflabb?

IMG_64821_zpsilqmze7w.jpg

Dagen etter var vi på plass igjen men dog langt unna så mye fisk som dagen før, ganske så tregt egentlig..

I år så var det en nedtur å måtte droppe nm i sjøisfiske på lygning. Men,men det er bare glede seg til neste år. Det ble derfor ett par trøsteturer her hjemme på jakt etter.... tja, si det.. Fløyfisk fikk jeg i hvertfall og årets første lomre kom på land. dog ikke stor men heller standard size på denne plassen. Mye gøyere med fløyfisk og mikrolomre enn skater og diverse.. LoL.

a2eccbfd-e819-4961-9579-43bcae6a901a_zps

En av mange små fløy som kom på land denne dagen.. misforstått muligens?

IMG_65911_zpsngid1vm8.jpg

Daniel med turens lille overraskelse

Når Preben var tilbake fra lygning var det på tide med en tur etter litt større fløyfisk. Turen gikk til kragerø, hvor vi hadde sett oss ut noen brygger som virket lovende. Men når vi ankom plassen viste det seg å være utrolig tregt fiske. Kun noen små jævler av noen rødnebb og noen utmagra sandflyndrer er det som blir med opp. Vi bytter raskt plass og hva ender vi opp med? jo, sandflyndre bonanza YAY! Men igjen dabber det skikkelig av og nok et plassbytte følger.

Denne gangen ble det også skivebom.. litt mer fisk, men fremdeles ingenting å juble over..

Ett par små gaperter,torsk,sandflyndrer og en ulke er det som finner veien opp fordelt på 3 mann. Bunn i bøtta...

IMG_66121_zpspmt8kgtd.jpg Ikke særlig stor,men kule farger.

Alt i alt så har det til nå vært en helt OK start på året. Men jeg begynner allerede nå å se frem mot de varme sommerdagene hvor man kan sitte i shorts og t-skjorte til langt på natt. Foreløpig er det bare å ta på seg dressen å komme seg ut i kulda.

Dette var ett liten oppsummering av de siste vintermånedene. Satser på at det ikke ble en alt for kjedelig rapport,noe det fort kan bli når jeg skriver. Men en rapport er bedre en ingen rapport ;)

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.