Gå til innhold
Fiskersiden

Godlukt i bilen


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

En drøy uke etter at bilen bli pakka for avreise til Løgnin fikkpost-26473-0-71775500-1454881195.jpg jeg beskjed om at dama hadde funnet igjen den forsvunnede kjølebaggen med agn (råreker, sild, makrell og brisling). Det har ikke lekt ut noe etter hva jeg forstår, men det lukter så mora mi spydde da hun stakk nesa inn i bilen... Noen som har noen tips til hvordan man kan bli kvitt problemer uten dynamitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukfiske kompis....slukfiske har redda mangt et forhold, og sikkert noen biler.

Mener å huske at gutta i "Mythbusters" måtte kaste inn håndkleet etter å ha oppbevart en dau gris i en bil en periode.

Mulig jeg tar feil.

Ønsker deg uansett lykke til med vaskebøtta og håper du får det til.

Rektalkjøttet ditt er for skralt til å selge om dama di må ha ny bil.

Og det var den hjelpa jeg kunne bidra med...gudd løkk bestemor døkk :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette blir riktignok min første post i dette forumet, men som selverklært bilidiot ved siden av en god interesse for fiske så føler jeg at dette spørsmålet er mitt i blinken for å kunne gi et godt svar.

For å fjerne vond lukt som har satt seg i bilen selv etter å ha fjernet kilden til lukten så er mitt beste tips ozon behandling av bilen. Dette er riktignok noe som må settes bort til fagfolk, men den samme behandlingen som bilbransjen selv bruker for å få bort blant annet røyklukt i bruktbiler eller annen form for lukt. Jeg er desverre ikke sikker på hva dette ligger på i pris, men google ozon behandling av bil så vil du nok finne noen som driver med det i ditt nærområde og kan gi deg et prisoverslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ahh, minner.  For noen år siden skulle jeg på ferie, og fatter skulle låne bilen min. Jeg skulle selvfølgelig på fiskeferie, så jeg så mitt snitt til å få lempa litt av fisken som lå i fryseren over til gamlingen. Jo'a, han henta bilen og tok med seg noen kg fisk. Tida gikk, og noen dager før jeg skulle hjem, fikk jeg sms av far: "Når kommer du hjem?" Nææ, om et par dager. "Bra" fikk jeg til svar, og intet mer. Kom omsider hjem, og skulle hente bilen. Da kom det: "Du, ehh, jeg fikk et problem"  Javel? "Jeg glemte fisken i bilen din, og den lå der over en uke."... Fint, det hadde jo bare vært finvær hele uka, oppimot 30 grader.  Javel. Ut i bilen, og inni der lukta det ikke bra. Det lukta sur fisk og gammal hallikk. Fatter hadde rivd ut interiøret av halve bilen, og vaska med alle remedier som all verdens kjerringer har kokt ihop i et slags stort råd en gang i tiden, men ingenting hjalp. For å pynte litt på skaden, hadde han lempa inn en wunderbaum. Salt i såret kaller jeg sånt.  Enden på visa ble at det lukta dritt i bilen i flere år, enda jeg selv også gjorde noen halvhjerta forsøk på å fjerne eimen. Jeg trur det hadde rent smelta fisk i en del kriker og kroker som gjorde det umulig å få bort. Moralen med hele greia er vel at det er lurt og ikke glemme fisketing i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gode erfaringer med "Törrbollen" som er en fuktsluker som står i en bøtte i bilen. Den fjerner både fuktighet og vondt lukt i bilen. Forøvrig fant jeg ut av å kjøre med AC på fra tid til annen på vinteren fjerner fuktigheten mye mer effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rage skrev:

Forøvrig fant jeg ut av å kjøre med AC på fra tid til annen på vinteren fjerner fuktigheten mye mer effektivt :)

Enig der. Særlig ved mye småkjøring er det lurt å ha på AC, fordi den tørker luften før den går inn i kupeen. Har man ikke på AC, og småkjører mye, blåser man bare kald og fuktig luft inn i en allerede kald og fuktig bil. Den lille forskjellen man får i drivstofforbruk ved å ha på AC er lett å forsvare når bilen er tørr og ikke lukter våte ullsokker.

Tenk også på hvordan luftstrømmen styres. På vinteren kjører man ofte luften opp på rutene for å tine is/ tørke de, og det er greit nok. Men når rutene er OK bør man huske på å endre luftstrømmen så den går ned på gulvet igjen. Da tørkes bilen opp mye bedre, rett og slett fordi at det er på gulvet fuktigheten samler seg og det er derfra den bør fjernes. 

Ellers er motor- og kupevarmer sterkt å anbefale i Norge, uansett biltype. De som er bra (bensin- eller dieselvarmere) koster flesk men både bilen og du har mye glede av den. Husk dog på at de drar endel strøm, så batteriet bør topplades med jevne mellomrom. Det bør man forsåvidt gjøre i vinterhalvåret uansett. Hos oss topplader jeg hver helg fra minusgradene kommer og til de går.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 7.2.2016 at 22.40, skrekkjager skrev:

En drøy uke etter at bilen bli pakka for avreise til Løgnin fikkpost-26473-0-71775500-1454881195.jpg jeg beskjed om at dama hadde funnet igjen den forsvunnede kjølebaggen med agn (råreker, sild, makrell og brisling). Det har ikke lekt ut noe etter hva jeg forstår, men det lukter så mora mi spydde da hun stakk nesa inn i bilen... Noen som har noen tips til hvordan man kan bli kvitt problemer uten dynamitt?

Prøv luktfjerning hos www.caligo-norge.no
Jeg er veldig fornøyd med deres jobb. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.