Gå til innhold
Fiskersiden

Har du noen gang hatt gleden av å bivåne en belgier lande sin første fisk?


lias
 Share

Recommended Posts

Har du noen gang hatt gleden av å bivåne en belgier lande sin første fisk?

Jeg er en skikkelig nerd. Jeg er av typen som gjør ekstraoppgavene i fysikk og kjemi når jeg er hjemme fra skolen grunnet sykdom. Derfor går jeg internasjonal. Dette er klassen hvor de andre nerdene på Sunnmøre er samlet i en nerdemerd, og i denne klassen befinner også nerden jeg skal gifte meg med. Som elev i internasjonal må man ha skolefag på engelsk, og man har også to uker med utveksling hvert år. I år var det som tittelen tilsier Belgia som sto for tur, og ingen ringere enn Margot fra Iper/Hollebieke skulle tilbringe en uke hos meg her i Norge. Min bedre halvdel fikk besøk av Margots bestevenn, Emma. Siden de først skulle tilbringe en hel uke i vårt paradis, måtte vi ta dem med på en aldri så liten fisketur.

Været var fint, og jeg gledet meg virkelig til å vise mine nye venner hvilken strålende hobby fiske er. Skutt i hodet og herpa døv var jeg dum nok til å ta de med til en ny fiskeplass, og etter en time uten å se snurten av fisk kunne jeg ikke takke andre enn Kvikklønsj og Litago for at stemningen fortsatt var ok. Jeg innså nederlaget og ringte hjem etter hjelp. Mamma mobiliserte, og knappe 20 min senere var vi på plass på en ny plass, som er en gammel plass. En plass hvor jeg har fisket mye, og det er plass til mye fisk. En plass hvor det var plass til alle fire, samt 15 polakker, og en plass jeg visste vi ville få fisk. Dette var goplassen, and it was the place to be this afternoon. Hvorfor vi ikke dro direkte dit vet jeg fortsatt ikke helt, men alle vet at det er vanskelig å være klok før etterpå. Etter den foregående resultatløse timen hadde jentene nå fått god kontroll på kasteteknikken, og spesielt Margot fikk virkelig sakene til å svinge. Nå var dessverre ikke kastelenden ekvivalent med antall fisk i hennes tilfelle, men hun hadde potensiale. Emma på sin side hadde det ikke like enkelt, men det var her det smalt først. Med en gammel 3-15grams tica stang og en tigrams møresild kroket hun en lyr på knappe toognitti gram, og reaksjonen var bare nydelig. Blank i øynene sang hun som en tonedøv bambi, og smilte større enn fra øre til øre. Med tannregulering så hun litt streng ut med et såpass bredt smil, men gleden strømmet ut til oss alle. Og den smittet. Nå var det bare Margot som gjensto. Etter flere hugg, og en fisk som datt av en halvmeter over overflaten, fikk også hun en fisk på land. En sei denne gangen, og så liten at bare hodet viste på poseringsbilde.

12696805_992223620855879_457457418_o_zps

Fisken måtte selvfølgelig finne på noe sprell, og som første møte med en sei gikk det som det måtte gå. Det ble den klassiske CK&R (Catch, Kill and Release). Den stakkars fisken traff steinura på vei ned til sjøen igjen, og med hodet først gikk lyset av. I Margots hode gikk derimot lyset på, og nå strålte også hun som en sol. Hun sparte oss for hymner på Dutch, og satte heller i et engelsk brøl. Når både Margot og Emma senere landet ytterlige to sei hver var livet en fin plass å være for våre belgiske venner. De elsket det. Utsikten, fisken, og selve kastingen i seg selv ble beskrevet som ‘’fun’’. Etter nærmere tre timer på tur tenkte jeg at det sikkert var på tide å ‘’wrap it up’’, men når jeg antydet at vi kanskje burde gi oss svarte de bare ‘’why?’’ Gotta love them belgians right? Vi avrundet turen med å tilberede fisken vi hadde fått, og til tross for at den ikke falt i smak, gjorde det turen til en enda større opplevelse. Jeg var fornøyd, fruen var happy, og vi var alle samde om at det hadde vore ein gilde tur.

12695692_992223650855876_808403878_o_zps

Endret av lias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.