Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er optimale forhold for BOMBER 15A R.T.?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Kan noen her fortelle meg under hvilke forhold denne wobbleren vil yte best?

Jeg fisker hovedsakelig etter sjøørret og tenker på tips om fart, årstid, vanntemp, lysforhold ol.

Jeg har kun brukt aller mest rapala orginal, countdown, max-rap og scatter rap og farger og mønstre som har liknet på brunørret og brisling type byttedyr hittil, så denne wobbleren i fargene rainbow trout er noe som er helt ukjent for meg.

Hvis noen har noen gode erfaringer og tips tas de imot med stor takk :)

Wobbleren heter Bomber 15a r.t

post-28883-0-26958600-1455202483.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Rage alt er relativt :)

Men som jeg nevnte fisker jeg sjøørret, og da er det som du sikkert vet enkelte farger, former og tempoer som fisker bedre enn andre til forskjellige årstider.

(Relativt)

Mulig jeg uttrykte meg dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Rage alt er relativt :)

Men som jeg nevnte fisker jeg sjøørret, og da er det som du sikkert vet enkelte farger, former og tempoer som fisker bedre enn andre til forskjellige årstider.

(Relativt)

Mulig jeg uttrykte meg dårlig

Bomber er jo klassisk til sjøørretfiske, har fått noen på det selv det lille jeg har fisket sjøørret. Den varianten over har jeg også fått litt på, mest gjedde men dog. Fungerer like bra som alle andre farger om du fisker på dagtid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :)

Den gjør litt mer ut av seg i vannet enn de overnevnte wobblerene jeg tidligere har hatt suksess med på dagtid fra vår til høst.

Dette grunnet bevegelsene og farger/mønstre.

Tidligere har jeg hatt mest suksess med litt klarere farger og større bevegelser fra vinter mot sommeren og det samme virker å ha en innvirkning på fisket på dagtid året rundt ellers når vannet er litt uklart eller lysforholdene sier mye skyet eller regn.

Jeg kommer tilbake med rapport om hvordan den fanger sjøørret i forhold til de jeg ellers bruker om en stund :)


Husker du forresten når på året du tok sjøørret på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jo litt :)

Det bekreftet mine mistanker om at den kan være hakket hvassere høst, vinter og vår, og at jeg muligens bør overveie denne fremfor den jeg ellers bruker som gjør litt mindre ut av seg.

Ihverfall nå

Og om jeg har rett vil den klassiske brunørret rapalaen være hakket hvassere på dagtid i sola om sommeren.

Alt er jo relativt, men jeg har begynt å føre en ganske presis logg, og ser allerede klare mønstre i forhold til årstider og vanntemperatur.

Jeg fisker ganske mye så i hvertfall der jeg fisker og slik som jeg fisker lærer jeg en del.

Ikke sikkert det nødvendigvis stemmer andre steder i landet eller for andre med andre rykk og napp i stanga.

Jeg kommer uansett tilbake med mine erfaringer, det kan jo være nyttig :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den fargen ligner mest på en regbuesmolt. Har selv ikke fisket med slike farger. Dei jeg syns fungerer aller best, og i alle vær er disse to typene på Bomber long-A, xsio og xsig. På disse her har jeg fått utruligt mye sjøørret. Disse har vert et dødeligt vapen på sjøørret også i østersjøen så dette er et virkeligt gjennomprøvt beite for sjøørret. Noen av dei største sjøørreter som er tatt i Sverige er akkurat på Bomber long-A.

Dei fungerer også i dei aller fleste farter som kan være aktuelle. Langsomt nå under vinter/vår, hurtig fart resten av året

post-3727-0-45073200-1455309560.jpg

post-3727-0-82781900-1455309630.jpg

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Prøvde endel bomber 15A etter laks og sjøørret i sommer på flatline, men den plaska jo mest bare i overflata på 3 knop.

På rapala max rap, orginal floating osv så har jeg ingen problem med at de kommer opp under slik fart.

Bruker svirvel rett i splittring

Endret av Ronny K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøvde endel bomber 15A etter laks og sjøørret i sommer på flatline, men den plaska jo mest bare i overflata på 3 knop.

På rapala max rap, orginal floating osv så har jeg ingen problem med at de kommer opp under slik fart.

Bruker svirvel rett i splittring

Svivel i splittringen kan endre gangen på Bomber.

Vi tar bort originalkrokene, setter dit en kortere lenke på det fremre krokfestet og lengst ut på lenken en treble type Owner eller motsvarende. På dei wobblers (15A) som har tre krokfesten, der bruker vi kunn det midtersta till Ownerkroken med lenke.

Viktigst av allt er å bruke ett litte søkke foran wobleren. typ 15-50 gr avhengig av hvor dypt en ønsker at den går (ca 4-8m foran).

Om vinter-vår så brukes di tyngste søkkene og under resten av året, brukes di letteste.

Da ikke noen wobblere går likt i vannet til trass for samme modell og størrelse så er det meget viktig å teste ut gangen på wobbleren før en setter den på trolling/dorgestanga. Det kan gjøres v.h.a. en kort stang typ meite" (1,5-2m, og stivt som attan) der en har knytt på en ca 1 m fortom. Bruk en s.k. snapper (typ mustad) for å kroke på og av beitet som skal testes.

Mine Bomber tåler mye høyera fart enn 3 kn ;) Men det er sjelden jeg selv troller i slike farter etter sjøørret, 1,5-2,5 kn er det jeg bruker den meste av tiden. :)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.