Gå til innhold
Fiskersiden

Tur til Stabbursdalen


eakaldahl
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her på forumet, og håper å få litt hjelp til en ukestur jeg planlegger i slutten av juli til Stabbursdalen med en broren min. Vi kommer ikke til å fiske etter laks i elva (så trenger ikke sone-kort), og vil bare ha oss en fin tur rundt i nasjonalparken med gode muligheter for ørret på sluk, gode teltplasser og fin natur.
Vi ser på flere muligheter men håper og få litt oppklaring rundt følgende spørsmål:
1) Er det mulig/fornuftig og gå fra Lakselv til Alta gjennom Stabbursdalen på en uke, eller blir det mye gåing og for lite tid til fisking? /hvor mye gåing må man regne med per dag?
2) Hvilken "rute" anbefaler dere hvis man skal starte turen i lakselv og slutte i lakselv på en uke? Er det noen steder man bare må innom (basert på fin natur eller gode fiskevann?)
3) Er det spesielle områder i parken hvor det er gode muligheter for å se reinsdyr?
4) Tips til fiskevann hvor man har gode muligheter for ørret og/eller røye i dalen mottas med stor takk (Prøver å øke fiskelysten til brodern, så drahjelp fra gode fiskemuligheter skader ikke!)
5) Er det mye turister/fiskere i Stabbursdalen? I så fall: hvilke områder er det mindre med folk?
6) Burde man ha GPS i Stabbursdalen?
Tusen takk for all hjelp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan lite om stabbursdalen, men kan en del generelle ting om tur. Dere må plotte en rute og se hvor langt det er. Slik jeg ser det vil det bli 7-8 mil i luftlinje hvis man skal følge dalen. Da blir det gjerne en del. Med oppakning kan man vel regne med en marsjfart på ca 3 km/t. Dette kommer selvfølgelig an på terreng, men det er en tommelfingerregel. GPS trenger man vel egentlig ikke, men det er et sabla fint verktøy og fint å ha hvis det skulle bli lavt skydekke og tåke.

Reinsdyr finner du overalt der oppe. På sommeren liker de seg nede ved havet for å slippe unna mygga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.