Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging - hva gjør man når det hugger?


Helge C Norvang
 Share

Recommended Posts

Hei,

Når man dorger etter f.eks. gjedda - hva gjør folk når det hugger? Stopper dere motoren? Slakker på farta? Fortsetter i samme fart?

Også, når man fisker med flere stenger, bruker dere å håndtere stengene UTEN fisk først (for å redusere sjansene for at de forskjellige linene skal gå i hverandre)?

Hva er meningene om "best practice" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner alltid med å juble høyt. Særdeles viktig detalj. Ellers er fremgangsmåten lik ved hugg, uansett hvilken art jeg dorger etter.

Dette komme litt an på forholdene. Det er litt forskjell på å kjøre med et par stenger, og 10. Det er også litt forskjell på å vinsje inn en kilossnipe og å dra inn en på 10+.

Bruker jeg flere stenger og fisken kjennes bra ut senker jeg farten og rydder bort 1-2 av stengene hvor woblerne går nærmest båten på den siden jeg skal håve. Så kjøres fisken inn og håves, mens båten er i bevegelse. Det tar lett 30 minutter å rigge ned alt, og 30 minutter å rigge opp igjen, så å ta inn alt er ikke aktuelt. MEN en slik praksis krever utstyr dimmensjonert for det, stenger med god rygg og sene hakket over hårstrå-tykkelse. Litt trening hjelper også. :)

Er det snakk om dorging med bare 2-3 stenger og fisken kjennes bra ut så senker jeg farten, sveiver inn de andre stengene, setter motoren i fri og så kjøres fisken.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta med et bilde, bare sånn for morro skyld. Teampersen på gjedde.

IMG_0084.jpg

Her tok matrosen stangen hvor det hadde løst ut på planerboardet. Vi fikk to hugg samtidig, etter gud vet hvor mange resultatløse timer. Det ene kjente vi at var en snipe, den andre var alt annet enn det. :)

Jeg slo ned farten til krabbefart, matrosen kjørte damen på bildet mens jeg ryddet bort stengene nærmest "håvsiden" av båten. Så tauet jeg inn snipa. Matrosen og madammen på bildet trengte litt tid, så selv om situasjonen var litt stresset gikk alt veldig bra. Trikset er å ha lav nok fart til at man får inn fisken og får håvet greit, men samtidig høy nok fart til at fisken ikke drar inn i de andre stengene (det vil skje før eller siden uansett forsåvidt), tar en runde rundt motoren eller andre nervepirrende manøvre. På bildet over hadde vi ganske greit motvind, og litt småbølger. Da må farten litt opp for å holde styringsfart, men bruker man frontmontert elmotor som kan settes til en bestemt hastighet (ikke bare effekt) kan du kjøre utrolig sakte og fortsatt ha god kontroll på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det var tilfeldig, jeg sa det var for morro skyld. Man må benytte enhver anledning til å skryte av seg selv, hvis man skal få skryt i det hele tatt. ;)

For de som ikke fikk den med seg, så ligger det en rapport fra akkurat den turen på HOOKED:

http://www.hooked.no/artikler/team-colibri-pa-oyernekspedisjon

For den med skarpe øyne står faktisk GPS-posisjonen for gromgjedda også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den type fisk vi ikke ønsker å få på kroken hvis vi ikke troller riktet på den arten. Dette er fordi sena allt som oftest ryker tvert av og der stikker krokodillen av med verdifull sluk..........

Driver man med trolling i typ Sverige så bruker man i stort sett alltid 10 stenger aktivt. Det er ikke alltid som det går greit da en fisk hugger. Men som oftest går det greit hvis man ikke kjører for sakte. Man må ha styrefart slik at APn ikke legger av.

Er det en riktigt stor fisk må en rydde bort alle stenger ikl. samtlige dyplodd, ev også planerborden.

Av og till får man fleir hogg på ein og samme tidspunkt og da gjelld det å finne ut vilken som er minst for den kjører man "heim" først. Etter at den er landet fortsett man med den større fisken.

Ellers kan jeg bare si att det gjeld og vare roliig da det hogger, og siden finne ut hvor stor fisken er. At sveiva opp alle stenger for en, hva va det du kallte den, "snipa" blir veldigt drøyt. Det tar tid å rigge på nytt og man bør heller ha stengene i fiskbar modus så langt det går. En måte er å flytte på ein eller fleire stenger fra den siden som fisken kjøres på til den andre siden så langt det går uten å få vase.

På Bornholm måtte vi rydde heile båten da storlaksen kleiv på. 9 stenger + to dyprigger + to planerbord. Fisken dro ut 1500 fot line tre ggr før den kom så nær båten att den kunne håves. Det tog 1,5 tim at kjøre den fisken + nesten 1 tim å sette ut allt igjen, d.v.s. 2,5 tim tapt fisketid for denne fisken. Men den ga uttelling så det gjorde inget. "skrytbilde", (jeg til venstre)

post-3727-0-42949100-1456445035_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Som fler andra skriver, ta in det som måste, det som är i vägen. Är det liten fisk så försöker man få in den utan att plocka in något annat spö, men ibland har man inget val.

Att helt stoppa farten har inte varit någon succé direkt särskilt inte om man har 8-10 eller fler beten ute.... garanti på trassel som tar tid att reda upp.

Det man kan tänka på är om det finns fritt vatten att köra på är att ändra kurs och fart, för att få fisken som nappat att gå så långt akterut som möjligt för att gå fri de andra redskapen. Ibland funkar det att öka farten, ibland är det bättre att minska, och sen kan sjögången påverka oxå, att drilla stor fisk i med eller motsjö kan vara stor skillnad.... bara att träna och testa dig fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.