Gå til innhold
Fiskersiden

2,75 eller 3 lbs? Baitrunner eller Big pit?


Christopher E
 Share

Recommended Posts

Hei, må ha enda ei stang til kystmeite for å få lempet blyet lengre. Skal ha karpestang, men usikker på om jeg skal ha 2,75 lbs eller 3. Hadde tenkt 3, men så at det var mange gode tilbud på stenger i 2,75. Er mere gøy å fiske med ei lettere stang, men mister man mye kastelengde? (blir sikkert flere stenger etter hvert) bruker stenger i 10-30 og 15-40 fram atm til fisket. Tenker å bruke lodd fra 70 til 130 ish. (har fint kastet 170 gram med 15-40 grams slukstang). Sett på MAD D-fender og Prologic. Noen flere tips?

Mto snelle, er det et ønske med Baitrunner, men jeg fisker mest med pater, slik at det kanskje ikke er så viktig likevel. Mtp kastelengde frister det med Big pit. Av sneller har jeg sett på Shimano Baitrunner 10000 (Baitrunner) og Okuma Distance surf 60 (Big pit).

Mtp budsjett vil jeg betale det som må til for å få noe som er brukbart, men ikke mere. (Nettopp kjøpt 2 havsneller). Kan få D-fender til litt over 700, og Distance surf til ish 600.

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snelle med eller uten baitrunner er det jo ikke nødvendig med baitrunner uansett om du fisker glidende eller med paternoster. Forskjellen er jo hvor lettvint det er å sette den i "fri", da det er mye mer lettvint å bare klipse over baitrunneren enn å skru som en gal på bremsen. Eventuelt kan du vurdere en snelle med instant drag.

Big baitrunner, hvis du har tenkt på den, er jo en ganske stor og tung snelle i forhold til de vanlige baitrunnerene til shimano og brukes jo helst deretter. Det er ikke akkurat mitt førstevalg til en karpestang for å si det sånn, så da er du jo over på surfstenger. Det samme gjelder vel også for Okumasnellen. I tillegg er Shiamno sin bigpit sånn ca dobbelt som dyr som de vanlige shimano baitrunnerene, litt avhengig av hvilken modell du går for. Så kan du jo tenke over om du vil ha dobbelsveiv eller enkelsveiv. Personlig synes jeg dobbelsveiv blir litt mye "mas" om man fisker litt dypere.

I tillegg bør du si litt om hvor og hva du har tenkt å fiske etter med utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke automatisk blir lengre kast med tyngre stenger. Kaster 90 gram med 2.75 lb like langt som 150 gram på surfstangen.

Synes sneller rundt størrelse 8000 er maksimal størrelse på karpestengene og den størrelsen finner du mye billig og bra (bra nok...)

Har ikke noe tro på baitrunnere til surfstenger. Bakbrems og mye leamikk som kan svikte. Slakker bare bremsen litt så fisken kan dra ut snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med BAN her(igjen) :D Når det er sagt, så finnes det jo en hel del baitrunner sneller med frontbrems også. Bare ikke så mye fra Shimano(større enn 4000). Selv bruker jeg Okuma Epix 55 og 65.

Nå har også Penn Fierce baitrunner snellene funnet veien til Norge. Dette kan være solide konkurrenter til Shimano snellene. Men med frontbrems på alle modellene.

Personlig liker jeg ikke det å slakke bremsen for hver gang. Det er så utrolig lett å glemme å gjøre det :D

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke det å slakke bremsen for hver gang. Det er så utrolig lett å glemme å gjøre det :D

Etter at fisk har revet poden overende et par ganger så husker man det....

Shimano Speedcast XTA er en variant som fungerer for alle. Enkelt frikoblingssystem og solid frontbrems. Ble vel anbefalt av deg... :)

Biomaster er lik XTA men litt lettere og trives godt på karpestangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe tro på baitrunnere til surfstenger. Bakbrems og mye leamikk som kan svikte. Slakker bare bremsen litt så fisken kan dra ut snøre.

Det har vel ingenting med baitrunnere i seg selv å gjøre? Jeg har flere shimano baitrunnere med frontbrems, men det er bakbrems du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg skal fiske?, ja.. Blir vel brukt på "vanlig" kystmeite rundt Trondheim. Skal nok ikke dra Havål med det første, så trenger ikke å dimensjoneres etter det. Tror det er 2,75 lbs jeg har lyst på så lenge man ikke taper betydelig kastelengde ift. 3 lbs

Det som gjør at jeg er litt skeptisk på Shimano Baitrunner, er nettop den dobbeltsveiva. Foretrekker enkeltsveiv.

Det var dette tilbudet som gjorde at jeg kom over Okumaen: http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/surf-kystmeite/sneller/distance-surf-ds-60-fd.html

Baitrunner 1000 får man for 800-1000. Big Baitrunner blir nok i dyreste laget nå, dessverre. Dam quick mad 7000 FD virker jo også som ei dugende snelle, men camo.... For at fisken ikke skal se snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne tråden. Er selv ute etter et lignende utstyr.

Hva tror dere om denne pakken: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Kombinasjoner/Meitefiske-kombinasjoner/DAM-MAD-D-Fender-II-DAM-Quick-MAD-7000-FS

DAM MAD D-Fender II stang og DAM Quick MAD 7000 FS snelle til 2200,-. (+frakt)

Plusser og minuser angående settet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stanga er 2,75 eller 3 pund har ingenting å si på selve lengden, men hva du kaster ut. Om du skal fiske i strømutsatte områder hvor det er viktig med litt ekstra bly ville jeg gått for 3 pund+ Om du er ute etter morsomme fighter osv får du jo dette om du vil med en vanlig kastestang for eksempel.

Nå er det veldig liten forskjell på en stang i 2,75 punds stang, og en på 3 mener jeg. Denne forskjellen kan også variere veldig ettersom merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne tråden. Er selv ute etter et lignende utstyr.

Hva tror dere om denne pakken: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Kombinasjoner/Meitefiske-kombinasjoner/DAM-MAD-D-Fender-II-DAM-Quick-MAD-7000-FS

DAM MAD D-Fender II stang og DAM Quick MAD 7000 FS snelle til 2200,-. (+frakt)

Plusser og minuser angående settet?

Meget solid sett, jeg ville kjøpt det om jeg ikke trengte noen kortere meitestenger. Kjøpte to MAD 7000 til D-Fender II 3 LBS, og 2 9' 2.75 lbs stenger til båtfiske da jeg har to D-Fender II fra før. Med 40-80 g bly og 60-100 g agnfisk kaster D-Fenderen greit til gjeddemeite, men drar aldri til skikkelig da det ikke er nødvendig. Prøvd noen kast med bare 80-100 g bly, 150 m 0.28 Power Pro og de går! D-Fenderen er kjekk å kjøre fisk på også, føler en har kontroll samtidig som den demper bra. Snellene har jeg ikke fått testet enda, camoen er vel mer for fiskeren enn fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fishingtackle24.de/lng/en/fishing-reels/baitrunner-reels/?page=1

Verd å ta en titt her. omtrent alle baitrunner snellene har frontbrems i alle størrelser. Til og med en hel del fra Shimano som vi ikke har her til lands.
Man kan undres hvor seriøst kystmeite vurderes av norske/nordiske importører. utvalget her til lands er jo en ren skam.
Samme gjelder forsåvidt på stenger til kystmeite også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke automatisk blir lengre kast med tyngre stenger. Kaster 90 gram med 2.75 lb like langt som 150 gram på surfstangen.

Synes sneller rundt størrelse 8000 er maksimal størrelse på karpestengene og den størrelsen finner du mye billig og bra (bra nok...)

Har ikke noe tro på baitrunnere til surfstenger. Bakbrems og mye leamikk som kan svikte. Slakker bare bremsen litt så fisken kan dra ut snøre.

At du sa, hvafornoe? Sprøyt!

I know, lest de fleste trådene om det, men er fortsatt usikker ;)

Målet er og kaste lengst mulig ut? Hvor mange stenger og hva er maks prisklasse du tenker og bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis mer enn hva du har kommet med, bare jeg får lov å bli ferdig og skrive her.

PeterSL, Audiosan og jeg har bidratt med egne erfaringer som ikke nødvendigvis er identiske uten å angripe personen som vi er uenige med. Vi baserer oss på egne erfaringer og prøver å gi svar utifra hva trådstarter er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, må ha enda ei stang til kystmeite for å få lempet blyet lengre. Skal ha karpestang, men usikker på om jeg skal ha 2,75 lbs eller 3. Hadde tenkt 3, men så at det var mange gode tilbud på stenger i 2,75. Er mere gøy å fiske med ei lettere stang, men mister man mye kastelengde? (blir sikkert flere stenger etter hvert) bruker stenger i 10-30 og 15-40 fram atm til fisket. Tenker å bruke lodd fra 70 til 130 ish. (har fint kastet 170 gram med 15-40 grams slukstang). Sett på MAD D-fender og Prologic. Noen flere tips?

Mto snelle, er det et ønske med Baitrunner, men jeg fisker mest med pater, slik at det kanskje ikke er så viktig likevel. Mtp kastelengde frister det med Big pit. Av sneller har jeg sett på Shimano Baitrunner 10000 (Baitrunner) og Okuma Distance surf 60 (Big pit).

Mtp budsjett vil jeg betale det som må til for å få noe som er brukbart, men ikke mere. (Nettopp kjøpt 2 havsneller). Kan få D-fender til litt over 700, og Distance surf til ish 600.

Noen som har noen råd?

Som Aron sier, så varierer pund klassifiseringen mellom karpestenger ganske mye.

Du nevner Prologic, som har feks C1-C2-C3 stengene, tilsynelatende lik klassifisering men med stangemner som er så totalt forskjellige at de egner seg til forskjellig bruk selv med samme pund-klassifisering.

..og slikt er det gjennom omtrent alt av karpestenger produsert. Nå er det ikke meningen og gjøre deg forvirret, men en 2.5lbs stang man like gjerne være 1,5lbs reelt, som den kan være 3,25lbs. Har de siste årene testet over 20 forskjellige karpestenger og ingen har vært like.

Anyhow - hvis jeg skulle anbefale en stang, til en bra pris som er lett tilgjengelig i Norge, så ville det vært MAD D-Fender II - 12'\3lbs. Disse stengene har bra med rygg i bunn av stangemnet som gjør at du har spenst nok i stanga til å kaste så langt du tør. Det er også mellomaksjon og helt grei toppaksjon på stanga, så du får kroket fisk og det er gøy og kjøre større fisk på dem. Til syvende og sist er det hvor mye du tør å ta i som er viktig og selvsagt litt hvordan kaste teknikk du bruker. Med stangemner som er tynne, uten spenst og rygg til å backe opp de kastene du virker drar på så kommer du ikke langt uansett. Og de egner seg sjeldent til å kaste særlig tunge bly.

Jeg bruker selv 4 x 2.75 lbs i den første utgaven av D-Fender serien fra MAD og klassifiseringen på disse er nok en del lavere enn den burde vært oppgitt til.

Av kastevekter så klarer nok den 3lbs utgaven av MAD D-Fender II 120-130g uten store problemer, jeg har brukt det samme på mine 2,75. Litt avhengig av kasteteknikk selvfølgelig..

Har sjøl brukt Power Aero Pro Surf Type 8 med instant drag på karpestengene, og når jeg fikk kvitta meg med baitrunner sneller med dobbeltsveiv og alt det der så ble kastene lenger, og du slipper å sveive deg ihjel med fisk på. At Jeg har også Shimano Ultegra 5500 XTB, som er en mindre bigpit variant. Begge deler passer finfint på karpestenger, de tåler juling i åresvis og med en stor bred spole får du de lange kastene du vil ha.

Ulempen med de mindre baitrunnersnellene er ofte spoledesignet som er veldig smalt, og la oss si når du har fått blyet omtrent 60 meter ut så begynner sena og bremse mot kanten på spolen og kastene blir kortere.

Sier ikke at du må ha de dyreste og råeste Shimano bigpit snellene for at det skal være noe poeng, en Big Baitrunner LC, DAM har en variant (Den som kommer i både kamo og uten kamo) er billigere og bra alternativer. Spesielt den siste er lett tilgjengelig i Norge og koster ikke 5000 pr stk.

Kjenner ikke den surf snella fra Okuma forøvrig, men du skal jo ikke stå og kaste i timesvis med store sneller uansett så det spiller liten rolle. Tro meg, du angrer ikke når du har en snelle med høyere utveksling og større sveiv når du skal dra opp de store fiskene, gjerne opp en bratt kant med stein og snags.. :)

PeterSL, Audiosan og jeg har bidratt med egne erfaringer som ikke nødvendigvis er identiske uten å angripe personen som vi er uenige med. Vi baserer oss på egne erfaringer og prøver å gi svar utifra hva trådstarter er ute etter.

Jeg bolda ut for mye tekst i quoten, jeg er morragretten og poenget mitt var at bigpit sneller egner seg like bra til surf som til karpestenger. Sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt og sikkert mange andres er at vi ikke har testet alt av stenger og sneller. Førstevalget mitt blant sneller når jeg skal ut å fiske er 15 år gammel og sitter på en 10 år gammel stang. Denne kombinasjonen blir ikke byttet ut med nye greier så lenge det fungerer og derfor blir kunnskapen noe begrenset.

Dette er ikke noe langtkastende greier som trådstarter etterspør. Ligger på 100 meter i snitt.

Jeg vil aldri anbefale andre å kjøpe noe uten at jeg har testet det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.