Gå til innhold
Fiskersiden

2,75 eller 3 lbs? Baitrunner eller Big pit?


Christopher E
 Share

Recommended Posts

Rage. ei stang klassifisert til 2.5lb er og blir 2.5lb og kan aldri være noe annet. Dette er vekta som skal til for at stangtuppen står vertikalt i forhold til stanga når den ligger horisontalt.

Når det er sagt, så er det ikke noe fasit på kastevekt på f.eks 2.5lb stang. Da denne klassifiseringen ikke har noe med kastevekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Rage! Oppklarte mye.

Ser jeg får D-fender 2 i 2,75 lbs til halv pris nå, så fristende å gå for den, og heller supplere med ei grovere karpestang etter hvert

Jeg tror det holder til ditt bruk! Det er to andre aspekter med stenger også når du skal kaste, med en litt dypere mellomaksjon får du spenst nok i toppdelen på stanga som gjør at den kan kaste like langt som en som er klassifisert til å være tyngre, som har en lenger rygg. Hvis kastene er det viktigste så tilpasser man bare teknikken og lærer deg og kaste med den aktuelle stanga til tross for at den potensielt sett takler mindre kastevekt.

Rage. ei stang klassifisert til 2.5lb er og blir 2.5lb og kan aldri være noe annet. Dette er vekta som skal til for at stangtuppen står vertikalt i forhold til stanga når den ligger horisontalt.

Når det er sagt, så er det ikke noe fasit på kastevekt på f.eks 2.5lb stang. Da denne klassifiseringen ikke har noe med kastevekt å gjøre.

Problemet er at folk ser seg blinde på klassifiseringer av stenger i forhold til hva de skal bruke dem til. Det viktige i praktisk bruk er og vite hvor mye de faktisk tåler av kastevekt, og hva slags aksjon man liker på stengene man skal fiske og kjøre fisk på dem. Pund klassifiseringen i mine øyne, er uvesentlig og sier noe om et potensielt bruksområde, rent praktisk. Ingen bryr seg stort om hvordan stangtuppen står når den ligger horisontalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morragretne Rage kommer med godt forslag her.

Den stanga har du god presisjon med og kommer lett 80 meter ut med uten så mye trening.

Selv slår jeg alltid et slag for surfstenger, men det er fordi jeg bor på vestlandet hvor vi har ordentlig hav, ordentlig vær og ordentlige fisk, og ikke dvaske østlandsetterligninger.

Mistenker trondheim for å være likere vestlandet enn østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting å utsette på Okuma haspelsneller. Problemene som har vært med Okuma, har dreid seg om havfiske snellene. Selv har jeg 4 Okuma haspel (3 baitrunner og en surf snelle) og har aldri hadd noe å utsette på noen av de. Har også en okuma havfiskesnelle. Har ikke hadd noe å utsette på denne heller :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg. Karpestenger er alt du trenger, høhø.

Så lenge du har big pit og enkel sveiv så er du sikra gode opplevelser. Takler fint havål den komboen der forøvrig. Surfstenger er noe drit likevel, tunge, lange og stive, for folk som liker å kaste fremfor følelse under fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.