Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund med Jera II lørdag 27.02.16


Stian N E
 Share

Recommended Posts

I 2015 hadde jeg mine første turer med Grefstad havfiske i Langesund. Det gav absolutt mersmak og for å øke frekvensen på turer meldte jeg meg i vinter inn i www.havfiskeklubben.no ,en uavhengig havfiskeklubb som arrangerer de fleste av sine klubbturer gjennom Grefstad i Langesund.

Lørdag 27.februar var det klart for årets første tur, en 8 timers kystfisketur. Værmeldingen lovte solskinn og flatt hav, og for en gang skyld stemte det. Det var en nydelig morgen!

Soloppgang_zpsbbtcdi09.jpg

Dessverre ble idyllen kortvarig, like etter vi la fra land kuttet bensintilførselen til den ene motoren ut og til tross for meget god innsats fra skipper Per ble det etterhvert klart at vi dessverre måtte klare oss med en motor resten av dagen. Det betydde maks fart på ca 7 knop....

Uansett så bestemte vi oss for å dra et stykke ut og se om vi i første omgang kunne finne noe fin torsk.

Kaffe_zpssq25p9dl.jpg

Når transportetappene tar lengre tid enn normalt blir det ekstra tid til kaffe, tackle-knoting og skitprat!

Som sagt var det en av de flotteste dagene værmessig på laaaang tid.....

Colorline_zpsbcya5atw.jpg

Danskebåten på vei hjem... Vi fikk også besøk av niser ved båten, alltid et flott syn.

Omsider kom vi igang med fisket, ekkoloddet viste store mengder sei, og håpet var at det gikk noen store torsk innimellom. Dessverre viste det seg å være 99,9% sei. Vi fikk småsei i lange baner alle mann, men begrenset hvor spennende det er i lengden.

Vi flyttet oss litt rundt, men det ble sei, sei og......sei.

Innimellom all seien klarte jeg å kroke en grei lusuer, faktisk ble det ny pers.

9bee42de-5551-446f-a786-325514ac089a_zps

En skjønnhet på 305 gr:-)

297d07fa-2073-4907-94a2-f78b1a1282a0_zpsDet var flere som var ute etter torsk. En av de andre båtene traff bedre enn oss og hadde landet (båtet?!) torsk på 8 og 15 kilo.

Jeg og Espen (Aspen) var lystne på et par drift etter blåkjeft siden vi tross alt hadde dratt et stykke utover og torsken ikke ville leke. De andre på båten ble med på det og dagen ble avsluttet med tre drift etter nevnte art.

Både Espen og jeg hadde kjenning med den forsiktig-nappende fisken, men ble ikke med opp. Tredjemann som gav arten et forsøk fikk derimot et fint lite eksemplar med opp på siste drift. Han syntes det var artig med noe annet enn torsk og sei, kanskje vi har vekket til livet en ny artsfisker?

Blaringkjeft_zps0r3kvzqc.jpg

Må jo være en av de tøffeste fiskene vi har i norske farvann!

Etter blåkjeften måtte vi starte på den noe langdryge turen innover igjen, vi sløyet fisk og drakk siste kafferester.

Boslashtta_zps4xsx1bhq.jpg

Takker både skipper Per og de andre turdeltagerne for en trivelig dag på sjøen til tross for litt labert fiske.

Gleder meg til neste tur, 12 timers havfiske i starten av mai, da skal det bli blåkjeft på meg og.

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.