Gå til innhold
Fiskersiden

Det beste fisketipset!


mephisto
 Share

Recommended Posts

Dagen er kommet for et oppgjør med fangststatisikken!

Jeg har ikke fått fisk på lenge, tross timene jeg har hatt ute. I dag har jeg lånt bil, så i helgen kan jeg fiske før og etter flo og både i dagslys og nattemørke.

Jeg har prøvd ut så mye forskjellige tackler og agn og teknikker at det går helt i surr, så tenkte jeg å høre om det er noen som kommer med gulltipset:)

Målet er å komme hjem med matfisk.

Utgangspunktet er to 12 fots stenger med baitrunnersneller, kaster 80-100 meter.

Lokalisering blir Børsabergene, Midtsand, Trolla/Ilsvika eller Ladehammeren.

Tackel skal knyttes i ettermiddag, er kjent med de mest brukte.

Av attraktorer har jeg perler, gummislanger og lys.

Krokstørrelser fra #2 - O/6 i både sirkel og J (Owner).

Av agn har jeg reker, blåskell, makrell og Gulp!

Hva er ditt forslag til kombinasjon/ beste tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du starter med å droppe Trolla Ilsvika og Ladehammeren så er jo det i seg selv en god start :) så kan du heller teste ut litt utenfor flakk. passer avkjørselen til ferjeleiet og fortsett til andre siden av bukta. Det lar seg gjøre å parkere ved veien der et par plasser. Det virker som det er noen gode plasser for meite fiske der. mye sandbunn. men vær obs på noen nasty skråninger inn ved land som er godt dekket i tang.

Du har også et par plasser langs RV800 rett før Børsa. Rett før du kommer til tunnelen

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du starter med å droppe Trolla Ilsvika og Ladehammeren så er jo det i seg selv en god start :) så kan du heller teste ut litt utenfor flakk. passer avkjørselen til ferjeleiet og fortsett til andre siden av bukta. Det lar seg gjøre å parkere ved veien der et par plasser. Det virker som det er noen gode plasser for meite fiske der. mye sandbunn. men vær obs på noen nasty skråninger inn ved land som er godt dekket i tang.

Du har også et par plasser langs RV800 rett før Børsa. Rett før du kommer til tunnelen

Takk for det Audiosan, Flakk er en ny plass for meg så det høres spennende ut. Ladehammeren spiser jo bly, mens Trolla og Ilsvika har gitt lange, lyr, torsk, flyndrer m.m. tidligere for min del. Børsa har jeg vært en gang og hatt det råeste utraset noensinne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanger og perler kan lokke til seg agntyver.

Dessuten kan fargevalget være med på å gjøre stor fisk skeptisk.

Aktivt fiske kan farger gjøre forskjell, men statisk fiske på bunn? Tjæææ.

Da er det valg av plass og agn som er viktigst.

Bruker man 2 stenger, så har man mulighet til å teste ut litt, men da bør ikke utgangspunktet se ut som ei julegran på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips!

Som Ølgylt nevnte kan det være jinxing inn i bildet her :devil:

Kjørte på med to stenger fra ca 2,5 t før til 2,5 etter flo på den kjente plassen mellom Buvika og Børsa.

En med glidende uten lys, 1/O og makrell og en med pulley, lys og 1/O med makrell.

På en av stengene fikk jeg fire pigghå og tre svarthå.

Den andre var taus i 5 timer:)

Ny plass og muligheter i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi )

Ett av mine beste fisketips som gjør at min fangststatistikk har en rimelig høy og jevn frekvens er å følge fisken og vanntemperaturen.

Min erfaring er at fisken (avhengig av art selvfølgelig) flytter på seg i forhold til tempen i vannet og årstid og er relativt forutsigbar.

Om f.eks den aktuelle arten sin optimale trivsels temperatur ligger på c 5 grader og den gyter på våren fisker jeg nærmere gyteområdene og oppsøker 5 grader.

Det samme er det med sjøørreten.

Jeg fisker der den er enten den flytter seg til eller fra gyte elva eller om den jakter fisk i ei bukt med egnet temperatur og meny.

Mange har henvendt seg til meg i vinter når stengene har blitt stille.

Jeg bruker ikke stort flere kast eller lengre tid på å kroke en sjøørret nå som vanntempen er 4 grader og det er vinter enn når de berømte børstemarkene svermer på våren og tempen i vannet sier 10 grader og sjøørreten er i topp form.

Jeg bare oppsøker temperaturer nærmest 10 grader og presenterer lokkemiddelet i et tempo fisken kan ta seg råd til å bruke energi på.

Om dette kun er mine teorier eller raskt sammenfattet slutning på hvordan det hele fungerer er usikkert.

Det som imidlertid er helt sikkert er at det fungerer og det har det gjort for meg gjennom flere år, altså flere år med samme syklus for fisken med gyting og temperaturer.

Jeg vil også understreke at slik fungerer det for meg.

Et annet godt tips er å skille på hva som fungerer for deg der du bor og andre vi ser får fangst og får tips fra.

Jeg fisker i Lillesand helt sørest i sør, og har mine egne vaner med spinnstopp, rykk og måter å servere agn på enn det som kanskje trengs i f.eks mo i rana eller på jylland.

"Møresilda, Norges beste sjøørret sluk" har jeg aldri fått en dritt på, ikke engang fisk.

Hele den testen er i mine øyne en av de største reklame skandalene jeg har sett.

Jeg har bortimot motsatte resultater, og fisker ganske mye mer sjøørret en gjennomsnittet.

Jeg fisker ofte og mye og lander jevnt med fisk.

Toby og vikingsilda derimot har overlegent mange røde middager på samvittigheten.

Det jeg vil frem til er at det som fanger fisk for Ola Fiskesen i Hammerfest i mai, ikke sikkert fanger like mye fisk for Ola Fiskesen i Kristiansand i september.

Egne erfaringer og måter å gjøre ting på og evnen til å stole på at det man gjør funker er undervurdert.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke slukfiske etter sjøørret han spurte om (og at møresilda suger faller på sin egen urimelighet). Mephisto: du virker og ha god peil og har mange gode fiskeplasser i nærheten, så dette løsner før eller siden. Sug til deg tips fra de lokale. Hel konkret ville jeg fått krokene litt opp fra bunn for bedre synlighet og mindre slimål. Laaange pulleys med kort krokfortom funker bra. Ikke hørt om ståa på mange år, men lange kast nattestid på trollakaia (litt skrått til venstre) bør kunne gi greit med matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.