Gå til innhold
Fiskersiden

Vil over på multifiliament, hvilken tykkelse?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei,

har kun hatt mono i det siste men pga nysgjerrigheten ved å fiske på større dyp ønsker jeg ett tynnere snøre men får mer kontakt med enn en tradisjonell mono.

Fisker på Sørlandet og kan tenkes jeg vil prøve på lange/brosme på 100-200 meter av og til.

Hvilken tykkelse skal jeg velge? Har en stor Shimano haspel-snelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg utelukkende kina braid til alle snellene. Eneste minuset med disse, er at det tar litt tid å få de hjem. av tykkelse bruker jeg mellom 0.26 og 0.36. Alt etter som. Til haspel sneller til havfiske holder jeg meg på 0.26. Disse snørene fås både i 4 strain og 8 strain. 8 strain er definitivt glattere og gir dermed mindre friksjon og støy igjennom stangringene.

Ellers kan jeg også si at voksen holder overraskende godt til å være slike billig snører. faktisk minst like godt som Fireline. og til en femtedel av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinabraiden overrasker. De er dog litt tykkere i diameter enn det som står på spolen. Men har ikke hatt ett eneste problem med dem.

Haspel i dypet er ikke optimalt. Men snellen lever litt lengre om du "pumper" inn utstyret på returen. Haspelsnellen din vil knele og gå istykker. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.

0.25mm er en grei allrounder tykkelse.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/itm/8Strands2000M-Red-Super-Strong-Dyneema-Saratoga-Braided-Sea-Fishing-Line-/370962512340?var=&hash=item950cab808c

Har brukt denne endel. Helt problemfri line til en rimelig penge.

8-strands er å foretrekke, da den er jevnere og glattere enn 4-strands.

Ikke samme farge, men det betyr neppe noenting

Men disse linetypene er ikke optimale på haspel, du burde kanskje investere i ei rimelig multisnelle til dette sånn bare for å prøve.

Lite tips, hvis du kjører forbi brokelandsheia, så er det en butikk der som heter kong kurs. de selger en god del fiskeutstyr, og av noenlunde kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt se hvorfor disse snørene ikke skulle være egnet for haspel sneller. Selv bruker jeg de på de aller fleste haspel snellene mine. Om du tenker på floker, så har det med snørelegginga når du spoler det på.
og jo, du får 8 strain i akkurat samme farger som du får i 4 strain. Kanskje ikke av 2000 meters lengder men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.