Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye fisk trenger man før man har fått nok?


Afre
 Share

Recommended Posts

Kom over denne i dagbladet syntes slett ikke det var en gladsak

http://www.dagbladet.no/2016/03/07/nyheter/innenriks/isfiske/43420031/

Spør du meg så virker dette som det rene idioti og lurer litt på hva han egentlig driver med. På meg virker det som rene galskapen. Lurer på hva han gjør med fisken denne Bjørn Erik. Han kanskje lagrer den i frysebokser et år før han kaster den, ikke vet jeg. jeg er selv absolutt ikke fremed for å kakke fisk, og syntes det er flott at folk bedriver friluftsliv på denne måten. Men det må da være lov å vise litt måtehold. Det er faktisk bare noen få år siden røyebestanden i møsvatn var i sterk trøbbel. På grunn av kraftig nedtapping på våren (kraftproduksjon) som førte til at røyeeggene ble liggene på tørt land. Det er ikke lenger enn noen få år siden dette ble tatt hensyn til i konsesjonen. Røyebestanden i møsvatn er i ferd med å komme tilbake. En av de som bor fast mente at bestanden var bedre nå. Med bedre kvalitet på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Kakemons. Ser ut som relativt tynn røye, og ikke minst mange i samme størrelse. Da e det på tide å få fjernet et par tusen av dem slik at bestanden blir frisk igjen.

Edit: Leste ikke den siste delen av innlegget ditt før jeg svarte. Hvis situasjonen er slik at det er lite fisk i vannet (selv om det ikke virker slik) så er dette galskap. Men med slike mengder små fisk vil det ta lang tid før det blir godt med større fisk.

Endret av Issat-Erke Trosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig med rage Det skal godt gjøres å knekke et røyevann med fiske på denne måten.

Røyebestanden i møsvatn er i ferd med å komme tilbake. En av de som bor fast mente at bestanden var bedre nå. Med bedre kvalitet på fisken.

Forskjellen på om en røyebestand kommer tilbake og om den kommer for sterkt tilbake er hårfin. En røyebestand kan eksplodere i antall i løpet av noen få år, med resultat at fisken blir små og mager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem når en bestand tar seg voldsomt opp er at all fisken vil være like gammel. Man får da en sterk årgang som er med på å hindre senere årganger i å finne nok mat. Man da gå fra tynt befolket til overbefolket på noen få generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva han gjør med fisken denne Bjørn Erik. Han kanskje lagrer den i frysebokser et år før han kaster den, ikke vet jeg.

Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men det finnes faktisk mennesker som spiser fisk.

Edit: Jeg vet ikke om jeg vil kalle det idioti, men jeg synes det virker egoistisk. Selv om man regner en så lav vekt som 100 gram filet pr fisk blir det likevel 700 kg til sammen. Røye er fet fisk og holder seg bare et par måneder i fryseren. Hvis han skal servere all den fisken til familien sin i løpet av et halvt år (isfiskesesongen + holdbarhet i fryseren) blir det nesten 4 kg hver dag. Han sier til avisen at han kanskje må dele med venner og familie. Hvis han skal dele fisken, hvorfor ikke også dele opplevelsen? Tenk hva en sånn fiskelykke vil gjøre for sportsfiskeinteressen til barn og unge.

Endret av piddien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde flere gjort dette,kunne vi jo fått litt flere brukbare fiskevann,istedetfor disse tynne stygge blyantene. fulgte denne saken på facebook,og det var jo morsomt å se alle expertene (idiotene) uttale seg....

Svært mange av våre større innsjøer er totalt ødelagt fiskemessig. grunneierne gidder ikke,og stort sett dør lysten ut hos de lokale fiskeforeningene også. vi skulle hatt mange Bjørn Eriker (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg fisket på Møsvatn sist, så ting kan ha endret seg.

Men den gangen bar fangsten vår (noen hundre kulepenner etter en helgs fiske) tydelig preg av et vann hvor røyebestanden var helt ute av kontroll og desperat trengte desimering. Vi fikk en røye på rundt halvkiloen, den slapp vi selvfølgelig pent tilbake siden den hadde nådd en størrelse hvor den kunne bidra til å holde bestanden nede. Dersom røyas gyting har blitt ødelagt en sesong eller tre av vannstand, er det noe av det beste som kunne skje for fisket på Møsvatn, og han i artikkelen bør få skryt fra grunneiere og sportsfiskere for at han gidder å pelle opp all småfisken.

Men ting kan som sagt ha endret seg de senere år. Jeg ser av bildet at snittstørrelsen nå er minst det dobbelte av hva den var når jeg var der sist, og det er virkelig gode nyheter. De fiskene der har faktisk en størrelse som gjør det møya verdt å rense de. De vi fikk var så små og magre at du brukte mer energi på å rense og spise, enn du fikk fra fiskekjøttet.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møsvatn opplevde en kraftig svikt i rekruteringen av røye. Dette er blitt dokumentert i denne UIO rapporten "Rekrutteringssvikt hos røye i Møsvatn, Telemark. Mulige årsaker" https://www.nhm.uio.no/forskning/publikasjoner/rapporter/nhm-rapport-14-rekrutteringssvikt-hos-roye.pdf

Rundt 2013 var det veldig lite røye igjen i følge han som drev Mogen turisthytte på den tiden. Denne personen er selv også sportsfisker. Den nyeste rapporten om de generelle forholdene i møsvatn tror jeg er denne fra 2002 http://www.nhm.uio.no/forskning/publikasjoner/lfi-rapporter/210.pdfHer oppgies det kommersielle utaket å være 5 tonn (side 7) Men hvor stort det komersielle fisket er nå vet jeg egentlig ikke. Litt av problemet her har også vært rekruteringssvikt. De som drev dette fisket driver ikke så aktivt lenger. De er blitt for gamle eller gått bort. Og nye yngre krefter har ikke tatt over. Det mente om ikke annet han som driver Argehovd gård ved Mogen hytta. Jeg pleier å diskutere litt trendene i fisket generelt hvert år når han kjører taxibåt for oss inn til Mogen. Jeg har selv gått etter storørreten i Kvenna på høsten når jeg har min årlige tur inn dit inn dit. Har derfor selv liten erfaringer med røyefiske i Møsvatn. Det jeg tror kan være litt av problemet for Møsvatn er garnfiske gjort av grunneiere som tar ut mye av storørreten, samt en mangel på en helheltlig plan for og utnytte og forvalte fiskebestandene i dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultivering er et godt tiltak i vann med stort fritidsfiskepotensial, for å bedre attraktiviteten.Men vi må huske på at småfalne bestander ofte kan være naturtilstanden. At alle vann SKAL ha høyt snitt og storvokste fisker er en forvridd utopi.

Edit: Altså, i slike systemer som dette (høyfjellssjøer) inkluderer naturtilstanden sjelden fisk i det hele tatt. Vannkvaliteten er mange plasser slik fra naturens side at fisk ikke ville hatt det særlig fett der uansett.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultivering er et godt tiltak i vann med stort fritidsfiskepotensial, for å bedre attraktiviteten.Men vi må huske på at småfalne bestander ofte kan være naturtilstanden. At alle vann SKAL ha høyt snitt og storvokste fisker er en forvridd utopi.

Edit: Altså, i slike systemer som dette (høyfjellssjøer) inkluderer naturtilstanden sjelden fisk i det hele tatt. Vannkvaliteten er mange plasser slik fra naturens side at fisk ikke ville hatt det særlig fett der uansett.

Møsvatn var faktisk et storørret vann også før det ble regulert for første gang tidlig på 1900 tallet. Lenger ned i det samme vassdraget system er nok fisken større uten tvil. Men muligheten for å finne røslig ørret der finnes absolutt. For at ørreten skal vokse seg stor må den finne nok mat selvsagt. Men er det også noe genetikk med i bildet her? Ørreten i møsvatn er veldig lik genetisk den man finner lenger ned i skiensvassdraget. Ørreten i møsvatn må ha blitt flyttet dit fra lenger ned i vassdraget. Det er en del umulige hindere den ikke kan ha forsert nedenfra. Hypotesen er at dette alt skjedde i steinalderen ca 9000 år tilbake i tid.

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultivering er et godt tiltak i vann med stort fritidsfiskepotensial, for å bedre attraktiviteten.Men vi må huske på at småfalne bestander ofte kan være naturtilstanden. At alle vann SKAL ha høyt snitt og storvokste fisker er en forvridd utopi.

Edit: Altså, i slike systemer som dette (høyfjellssjøer) inkluderer naturtilstanden sjelden fisk i det hele tatt. Vannkvaliteten er mange plasser slik fra naturens side at fisk ikke ville hatt det særlig fett der uansett.

----

helt enig i dette. I dag er det vel ulovlig å sette ut fisk i fisketomme (fjell)vann.

men når det først er blitt satt ut fisk, uansett hvordan og når det har skjedd, er det greit å forsøke å gjøre det beste ut av det. Noen steder er det ikke så lett, som du er inne på Triturus. Og da er det vel ingen grunn til å bruke ressurser på å forsøke noe annet? Andre steder kan man skape drømmevann, og da er det vel verdt å gjøre det man kan for å få til dette.

Vet ikke om det at en enkeltperson fisker opp 7000 smårøyer i en så stor innsjø som Møsvatn har noe å si, verken den ene eller andre veien. Det jeg kanskje er mest forundret over, er at noen GIDDER å sitte og fiske opp så mye småfisk. Jeg mister vel egentlig motivasjonen før jeg har passert ti småfisk, uansett hvor godt det smaker med sprøstekt smårøye... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

77.8 kv km ved høyeste regulerte vannstand, og 28.3 kv km ved laveste. Hvordan har de tenkt at fisken skal finne noe å leve av når nesten to tredjedeler av vannet, og de grunneste to tredjedelene som er de mest produktive, tørrlegges hver vinter slik at de blir en undervannsørken av stein og grus?

Du kan så si, men når vi en gang har forplikta oss til å levere store mengder fornybar energi, mener jeg det er bedre med noen monsterprosjekter, mot å spare mange av de mindre systema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si, men når vi en gang har forplikta oss til å levere store mengder fornybar energi, mener jeg det er bedre med noen monsterprosjekter, mot å spare mange av de mindre systema.

Helt enig med deg der, vannkraft er effektivt og miljøvennlig, og anlegga i området der møsvann ligger er svært produktive pga det høye fallet. Grunnen til at jeg nevnte dette momentet er alle teoriene om fisken og fisket som alltid dukker opp i slike saker. Egentlig er dette ikke noe stort problem, vi har rikelig med vann å fiske i utenom de store magasinene der næringsproduksjonen er lav og gir dårlige vilkår for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.