Gå til innhold
Fiskersiden

isfiske ved Gilhusodden, Drammen?


Espjoh84
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har vært å forsøkt isfiske ved gilhusodden i det siste? tenkte å ta en tur i morgen for å se om det er trygg is. Er vistnok mye bra fisk der ute, blandt annet sik. Er det noen med gode tips på hvodan man kan isfiske direkte etter sik?

Får legge inn israpport i morgen etter jeg har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis i ferskvann går jeg etter siken på relativt grunt vann (typ kikkfiskegrunt, så ned til 3 m dyp ca), så som på Harestuvannet hvor det er god størrelse på siken.

Kjedelige med siken er at den er notorisk vanskelig å få på kroken :rolleyes2: En sjelden gang så biter den som besatt, men det er som sagt sjeldent IMO...

Det vanligste å bruke til siken er vel mormyskha, jeg har vel ikke brukt annet selv. Træ på noen maggot eller annet smågodt - og da mener jeg smått! Siken er mer snurpete i munnen enn en Holmenkollfrue som har sugd på en sitronskive... Ikke nok med det, men den sitter elendig på kroken også - du risikerer å rive av den "leppene" hvis kroken sitter der. Får du en merkelig "ring" med deg opp etter å drillet en sik litt så vet du at det er en sik der nede som har det litt vondt :|

Mange bruker en liten fôrboks med fjørmygglarver (kjøpes frosne som akvariefisk-mat) og dunker dette i bånn på litt strategiske plasser for å lokke til seg siken og få dem i spise-humør. Så det kan være et greit sted å starte tenker jeg :)

Levende fjørmygglarver får du kjøpt hos Ove's Sportsfiske og de butikkene som har ham som grossist, men vær obs på at fjørmygg har særdeles kort holdbarhet og må behandles latterlig varsomt. Vanligvis får butikkene dette inn på onsdag fra Ove's og så holder de som regel gjennom helgen. Enkleste er eventuelt å fôre, og så bruke røde maggot. Men fjørmygg lukter betydelig mer - for fisken i alle fall.

En ting du VIRKELIG må være obs på er at en del er allergiske mot hemoglobinet hos fjørmygg, alternativt så kan man bli det etter mye håndtering. Å få anafylaktisk sjokk midt utpå isen - potensielt mutters alene er ikke særlig heldig... Husker ikke om det er mulig å se om det er en korrelasjon der med andre allergier - men den enkleste måten å unngå trøbbel på er å sjekke hjemme, alternativt bruke engangshansker på isen (typ lab.hansker, plasthansker ved pumpene på bensinstasjon, oppvaskhansker osv.)...

Nå husker jeg ikke helt hvordan det er med fredningssoner og slikt i området der, jeg har vært mest ute etter sjøørreten og da har det vært et lite stykke lenger ut i fjorden.

Skitt fiske og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.