Gå til innhold
Fiskersiden

Enkle spørsmål fra student som skal dregge!


GriseFlax
 Share

Recommended Posts

Den 21. november 2016 at 13.50, erik skrev:

Da jeg var på Båtmessän i Gøteborg sist, ble jeg stående og prate med importøren av Evinrude. Han sa at i gjennomsnitt går en svensk påhenger 25 timer i året. Sannsynligheten for at motoren står i stykker, er med andre ord mye større enn at den kjøres i stykker, sånn rent statistisk. 

Er motoren ferskvannskjørt og ellers stelt pent med, er 6000 timer visstnok et ganske greit utgangspunkt for når det rent mekaniske får problemer. Med 25 timer i året har du 240 år på deg. :D

Dette innlegget bør selvfølgelig tas med en klype salt, jeg har feks aldri hatt en motor som har gått 6000 timer. Det nærmeste er vel sekshesteren jeg har nå som har passerte 1000 timer. Men det er ikke tvil om at bortsett fra trollinggutta, og noen andre spesielt interesserte, så er den gjennomsnittlige båteieren særdeles lite ivrig i tjenesten.

Tror du har mye rett der. Leser endel amerikanske båt og fiskemagasin og i profesjonell bruk sør i USA med helårssommer går påhengsmotorer flere tusen timer. De er svært pålitelige og passer man på de viktige servicene har man motorer i  mange år selv med tøff daglig kjøring.

mvh Graffstranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GriseFlax skrev:

Noen tips for lesestoff til Vänern og fisket der? Eventuelt filmer? Lest litt rundt på div forumer men synes ikke jeg finner noe skikkelig. Frister med en tur til söta bror....

Eventuelt røpe noen hotspots rundt Karlsstad/Åmål? Ser for meg å prøve i April kanskje i år eller nesteår på en av plassene om det er av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal du fiske ut i fra åmål i april mnd er fisket som regel best fra nygrund /st.klaesgrund og østover inn i "Bassenget" mot Skarven. Der er der store grunn områder som ofte varmes opp litt fortere, men det er også 7-12 sjømil ut.Så det er lurt å sjekke værmeldingen. "Land nære " rundt åmålstraktene er mer høstfiske/vinter.

Ellers så er jo mellerud meget kjent for godt vårfiske og det er mange flere trollere ute der daglig enn i åmål i april. 

Går du for reserven, vsilen er det supert å sjøsette i Låbbyviken.Der er det betongrampe,brygge og parkering.

Der kommer du rett ut i Sundet, i nordenden der silen åpner seg og som normalt også gir best vårfiske. Der kommer det som regel varmere vann ut i fra grunn områdene innover mot årjeng.

Du finner en del info om vanern og fisket der på trollingensmecka.se og på vanerblanket.se  

Endret av laffileinen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, erik skrev:

Jeg har waypoints, men mine Wp er vel omtrent det eneste jeg ikke deler, beklager.

 

Full respekt for det erik, waypoints var egentlig i og for seg ikke det viktigste, men å få en pekepinn over generelle gode områder så det ikke blir "plopp i havet" for en nybegynner. Synes første "langturen" er ganske viktig, og det er selvsagt litt morsommere hvis man får fisk.

Flott svar Laffileinen, ser ut til at du har vært over før og har kunnskaper. Mulig jeg sender på en PM når det hardner seg til hvis det er greit. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GriseFlax skrev:

Flott svar Laffileinen, ser ut til at du har vært over før og har kunnskaper. Mulig jeg sender på en PM når det hardner seg til hvis det er greit. 

Det går bra vett,nok fisk til alle i vanern.. Liker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Kondens, pumpingen som alltid må gjøres på værst tenkelig tidspunkt, etterfylling på værst tenkelig tidspunkt, lukten. Noe av det går det sikkert an å komme rundt ved å planlegge litt. :) Hvis målet er varme hadde jeg helt klart sett på noe ala den du har i linken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-22-kW-2000039807/

Jeg har en slik som jeg bruker til turbruk og til å holde litt varme på kveldene når jeg overnatter i transporteren min, og litt enkel matlaging. Har hatt den i tre år nå, uten noen problemer. Gassboksene koster ca 20 kr/stk, og brenner i tre-fire timer på sparebluss. Tror det er en bedre løsning enn en ren varmeovn, den kan du ikke koke kaffe på engang. Like bra kvalitet som den på maritim til halve prisen

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan gjerne belønne tips som fører til fangst men en påså fersk agn!!;);
Noen som vet hvor og når krøkle kan gyte i nærheten av Brumunddal? Tenkte å prøve en tur etter hvert, men aner ikke når, hvor, hvordan, bør vel gå an å fange med håv?... Pm om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.4.2017 at 22.42, GriseFlax skrev:

Kan gjerne belønne tips som fører til fangst men en påså fersk agn!!;);
Noen som vet hvor og når krøkle kan gyte i nærheten av Brumunddal? Tenkte å prøve en tur etter hvert, men aner ikke når, hvor, hvordan, bør vel gå an å fange med håv?... Pm om ønskelig.

Dårlig respons, prøver igjen, er det hemmelig? Iværstefall får jeg kjøpe om noen har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk og fant dette jeg hadde skrevet her på forumet for 12 år siden

 

Krøkla gyter først i Furnesfjorden. I et normalår fra midten av mai og utover. De siste årene har gytinga startet tidligere. Med den tidlige våren i år kan det være gyting tidlig i mai. Gytinga starter typisk først på Nes sida, og følger fjorden inn og så senest på Brummundalsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.