Gå til innhold
Fiskersiden

SØ muligheter i Oslo området?


bendix
 Share

Recommended Posts

Hei! Ganske fersk i gamet og har startet prosjekt med en kompis om å ta den største SØ i år! Men er ikke så kjent så lurte på om noen her vet om steder i Oslo området som egner seg for SØ fiske og hvor isen har gått så man kan sette i gang?

Det er jo bare å ta med kompis og fiskestang langs fjorden. Det er masser av åpent vann og sjøørreten er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Fikk streng beskjed om at jeg måtte svare her, så da får jeg gjøre det.

Osloområdet er et stort sted. Kanskje du kunne vært litt mer spesifikk med tanke på hvilke deler av Indre Oslofjord som er mest aktuelle? Har du/ dere bil så dere er mobile eller snakker vi Ruter og Apostlenes hester her? Jeg antar at vi snakker om fiske fra land?

Dette er ikke for å være vanskelig, men liten vits å liste opp en haug med plasser dere uansett ikke har tilgang til. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk på punktene for noen tips. Alle disse stedene er greie å nå kollektivt.
http://kart.gulesider.no/m/mni48

Oslofjorden er full av gode sjøørretplasser. Bruk sjøkart og flyfoto på Gule Sider for å finne de. Vær så mobile som mulig, ikke gro fast et sted, men fisk av og beveg dere. Fisk helst i pålandsvind, men ingen regel uten unntak. Nå mens vannet er kaldt er det best midt på dagen, etterhvert som vannet varmes opp blir de større fiskene mest aktive om natten og grytidlig morgen. Å fiske sjøørret i Oslofjorden midt på dagen en lørdag i juli er liten vits, men nå spiller tiden på døgnet mindre rolle.

Kast, kast, kast, kast, kast, kast og kast igjen til armene svir. Det er det eneste som fungerer, den som har sluken mest i vannet vinner. Kaffepauser er for pensjonister. Husk tang for dere vil få undermålere og støinger/ slips som skal settes pent ut igjen. Husk våte hender når dere tar på slik fisk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänkte mig oxå ut längs Oslofjorden i helgen, spanat lite efter lämpliga platser på Gulesider. Inte mycket vind att vänta vad jag hört på rapporterna....men gör ett försök ändå. Som Erik säger, det betet som är mest i vattnet ger bäst resultat!

Påsken hoppas jag blir mycket kaffe i båten hemma i Sydsverige , medan massor av beten släpas genom vattnet efter båten.....

Körde några timmar Trolling hemma i Blekinge förra helgen, men resultatlöst, så när som på några små torskar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast, kast, kast, kast, kast, kast og kast igjen til armene svir...

Sorry Erik... ( 1. gang jeg er uenig med deg ;) ) Jeg velger ( og det virker ) : Ta deg god tid frem til ( rett ) plass > Ta deg en kopp kaffe > Observer området , strømmen og frohold. Rett tidspunkt er ytterst viktig og før man begynner med første kast . De første kastene avgjør det meste av dagens fangst ( dog gjelder min mening kystfiske fra land )

For å prøve å fremme - forklare hva jeg mener kommer jeg med en tørrvits :

...En haug med unge kviger beit gras og drakk langs elvebredden . På toppen av åsen befant seg to okser . Den ene opp i årene , og den andre betydelig yngre ( passert kalve stadium)

... Den yngste sier : Har du sett alle kviger som beiter der nede ???

... Den eldste sier : Jeg luktet de for lengst ...

... De yngste svarer : Skal vi løpe fort ned og tar en hver ???

... Den eldste svarer : Mest fornuftig å gå ned rolig , for så å ta alle samme... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil si meg enig her.

Har fiska mye sø med fluestang fra land, og jeg setter meg ned og observerer først, spesielt om det er vak å se noe sted. Jeg nifisker heller ikke hele tiden, men fisker av et område med et titalls kast på hvert punkt, spesielt utenfor små bukter. En sø på matjakt har en tendens til å holde seg i eller utenfor slike bukter en tid og utrede hva som finnes av mat der. Det samme gjelder odder, der står den gjerne på den siden som er i le for strømmen og venter på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga rörelser alls att spana efter i vattnet idag. Inte ett spår av sö! Men var kanske för mycket kaffedrickande som förstörde mina chanser?

Enligt mina erfarenheter inte det optimala vädret för fiske av sö idag, men har bekantat mig lite med några platser i inre Oslofjorden, och visst ser det ut att vara fina vatten för sö!

post-29577-0-35105300-1458420498_thumb.j

post-29577-0-90076100-1458420560_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det ser ut att finnas många möjligheter! Just idag skulle nog fiske från båt eller i vart fall fiske på djupare vatten varit ett bättre val men nu har jag skaffat mig en uppfattning om några platser. Lite västlig eller sydvästlig vind mot stranden på bilderna så kan jag tänka mig att det ger fint fiske.....

Hade tittat på Nesodtangen oxå, men kom aldrig iväg ut dit, alldeles för njutbart väder för att sitta för mycket i bilen.... saknar min båt här.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en sväng på Bygdøy (paradisbukten) igår mellan 16:00-18:40. Tur att det var fint väder för nån fisk blev det inte. Har visserligen lämnat de flesta fiskegrejerna i Sverige (inkl. havsöringslådan) så det fick bli variation mellan lill-Zigge och Hammer(blå/silver) vilka inhandlades akut under dagen eftersom fiskesuget inte gick att motstå länge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det där med beten får jag nog titta över och komplettera lite. När man läser tipsen om SÖ- fisket här är de flesta av mina beten som funkar hemma i största laget.... några zigge finns ju, och ett gäng små vicke, men sen är urvalet lite begränsat.... måste nog handla lite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TT precis som andra skrivit här så är reglerna olika längs kusten. I mina hemmavatten är lax och havsöring lovligt byte från 1/1 men det finns även kuststräckor där de är lovliga året runt. Såvitt jag vet är väl svenska västkusten de som har den längsta fredningsperioden.

Så nu är utrustningen genomgången och färdig för heldag till sjöss i morgon. Som vädret ser ut kommer vi kunna trolla efter både havsöring och lax...finns det bättre sätt att fira påsk? :wave: Men ser också fram mot att fortsätta utforska Oslofjorden när jag är uppe på jobb..... :D

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.