Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskekroker Sjøørret


telemarkfiskern
 Share

Recommended Posts

Kommer nok litt an på farger du bruker.

Møresilda vant en test i alt om fiske 2013, så den bør funke. Personlig har jeg kun fått på 10-12g slukene fra møresilda da i sort/holografisk.

Bind en sjøørret flue som opphenger 40cm forran sluken så vil nok ting skje. I mine tilfeller tar den flua forran sluken 90% av gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda er veldig bra. Gjerne rød/gul. Oppehenger flue med reke eller brisling indikasjion.15-35g

Tasmanian devil i hvit er ofte veldig bra.

Møresilda fungerer ofte veldig bra. 12-15 g

Bruke spinstop.og opphengere.

Bombarda med flue flungerer ofte veldig bra.

Velg deg noen få sluker og kjøp de i forskjellige farger og størrelser. Dette er de jeg bruker men andre vil fungere like bra.

Men velg gjerne en langtkastende sildesluk, en som har raske bevelgelser og en som har raske utslag/bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv ute i dag brukte både bombarda kastedupp med sjø flue og kaste sluk da fra 12 - 15gram (på krok, gilhusodden og lahellodden). Eneste stedet med napp var faktisk på gilhusodden, dette på møresilda (blå m/holografisk). jeg mistet fisken da jeg skulle løfte den i land, så jeg lurer på om det var under minstemålet i og med at jeg fisket med 12-16 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning vad som funkar här uppe i Norge, men hemma på svenska sydkusten är ett av mina och havsöringarnas favoritbeten hansens stripper 18 g, och helst i gröna tobisfärger.......

De som fiskar med multirulle uppskattar inte betet lika mycket, säger att det tvinnar linan, men på haspel har det aldrig varit något problem.....

Endret av Sydsvensk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode tips til Sjøørret kroker? Har prøvd møresilda 22g, men ikke fått noe på den enda. Bare hatt noen "følgere". Takk for hjelp :)

Som regel er det slik at når man først har fått et par sjøørreter så blir det mye enklere å få flere. Fisketeknikken er vel så viktig som selve sluken.

Fart, spinnstopp og hvordan du beveger deg på land er viktigst.

Når det gjelder størrelse på sluken så er det slik at for fiskespisende ørret så er et bytte på en tredel av ørretens lengde optimalt. Dette vil normalt være tobis eller brisling. En møresild på 22 gram vil derfor være for stor for flertallet av ørretene. Det er mye større sjanse for at ørreten tar et bytte som er mindre en optimalt en et som er større.

Selv har jeg best erfaring med 15 grams sluker av møresildtypen i sildelignende farger og store streamere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ban her.

Sø er ikke skapt for å ta store bytter fra naturens side. Jeg bruker som regel sluker på 10-15 gram når jeg dorger. Spinnstopp og variasjon av fart er også viktige faktorer når man fisker fra land, hvis fisken følger, og sluken plutselig stopper og begynner å synke med en flimrende bevegelse, så hugger den veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinnstopp er at man stopper sveive(spinne) inn sluken. det vil gjøre at sluken synker, noe som kan påvirke ørreten til å hugge. hvorfor det lokker er det delte meninger om. mulig det imiterer en sjuk byttefisk eller kanskje det ser ut som byttefisken prøve å gjemme seg i nede ved bunnen(tobis gjør ofte det). for å imitere tobis som skal gjemme seg i sandbunn gjør man et "halvveis spinnstopp". dvs slakke ned på innsveivingstempoet uten å stoppe helt. sluken vil da svømme sakte og skrått ned mot bunnen.

det er lurt å sjekke hvordan de ulike slukene man bruker oppfører seg ved spinnstopp(og i andre tempo). test også hvordan sluken oppfører seg ved små rykk med stangtuppen. da vil man ha mer kontroll og bedre påvirkning på hvordan sluken gjør under fiskinga. test slukene fra f.eks. en flytebrygge i klart vann.

sluktips for grunt vann, kaldt vann og mørkefiske: westin salty. gladsax.

bra tobisimitasjoner: westin sølvpilen og abu toby rocket. disse gjør seg godt i stor fart i litt varmere vann.

litt utradisjonelt, men bra bait for både kaldt og varmt vann: rapala twitchbait.

ellers så er westin brøndum og stripper fine saker.

til dorging: prey target, tomic, rapala husky jerk, minnow rap og countdown.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; Hva slags flue anbefaler dere å ha foran kroken? Har bare et simpelt saltvanns fluesett. Og hvor langt foran kroken er det snakk om, hvordan skal den fiskes osv? Skal ut idag og overnatte på en hytte, er veldig gira, og utenfor den hytta svømmer sjøørreten regelmessing. Takk for hjelp på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fluesettet ditt duger sikkert. Flua bør knytes i en fortom på ca 25 cm. fortommen fester du ca 60 cm foran sluken, slik at flua går 30-40 cm foran den. Vitsen med fortommen er at når du stopper innsveivinga noen sekunder og lar sluken synke, så blir flua stående igjen i vannet. Dette bør du gjøre to-tre ganger pr kast, gjerne når sluken nærmer seg land. En følger som nøler med å ta sluken vil i de fleste tilfeller ta flua når sluken begynner å synke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fisket i stort sett hele dag. Det har ikke vært store greiene. Hadde 2 napp hvor fisken bare beit og rista på hodet, kroken satt ikke fast. Jeg kunne se fisken som bet på begge gangene. Det var først 3 små ørreter som svømte etter kroken, den andre gangen var det en større som var borti. Jeg stod for det meste på 1 plass hele dagen pga dette er på hytta til bestefedrene mine. Men jeg lurte på, er det noen som har noen tips for å klare å få disse til og i det minste sitte på kroken? Brukte foresten en møresilda 22 gram. Begynner og bli desperat her :D

Endret av telemarkfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.