Gå til innhold
Fiskersiden

Spøkelsesteiner


Seth
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen. Den siste uka har vi plukket opp ikke mindre enn 60 havarerte teiner rundt omkring i Stavangerområdet. 2 mann og 5 korte dykk... En gjenganger her er europristeiner som har vært brukt fra land. Disse teinene fisker som bare det og er fulle av rester etter krabbe, hummer, fugl og fisk. Mye småtorsk som går i dem. Så hvis noen pleier å hive en uti mens de fisker, vennligst slutt med det hvis dere ikke er 100% sikker på å få dem opp igjen.

Mvh René

Endret av Seth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noe inntrykk av hvordan festingen har pleid å svikte? Jeg har aldri fisket med teiner, men det ligger en krabbeteine uten rømningsvei i kjelleren hos min mor. Jeg har vurdert å montere rømningsvei og bruke den, men da hadde det vært nyttig å vite hvordan men skal unngå å miste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ENESTE måten i minimere risikoen for å miste slik redskap er ved å bruke båt, eller å legge den rett under brygger etc. Du må ha mulighet til å løfte rett opp. Å bruke redskap som liner, ruser og garn fra land er å be om problemer, det grenser mot ren forsøpling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det er godt å vite. Jeg har aldri tenkt på å sette noe sånt fra land. Rundt Askøy er bunnen stort sett kupert og opprevet klippebunn, så man mister en god del sluker hvis man fisker nær bunnen. Hvis man tenker på sette teiner eller lignende fra land er det bedre å kaste redskapen rett i søppelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.