Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretabstinenser! Men får bare torsk :(


Recommended Posts

Nå har jeg ikke vært nær en sjøørret på mange uker, og kjenner abstinensene trenger seg på! Islagt fjord har gjort det vanskelig å fiske i mye av februar og starten av mars, men nå er endelig våren kommet. De få gangene jeg har kommet meg ut har det ikke vært noe aktivitet i sjøen. Forrige gang jeg fikk sjøørret var 31 januar rett før isen la seg, da var det plutselig en ørret på 1,1kg som gikk på rosa cdc-reke. Og så ble det stille :/

Men i går kveld dro jeg til et bra SØ-sted og der var det plutselig et skikkelig torskeeldorado. Dro opp torsk etter torsk, ganske små, største ca 2kg. De rakk å gulpe opp bøttevis med børstemark (og reker og krabber og annet halvfordøyd snacks) før jeg slapp dem ut igjen. Hver gang de beit på flua var jeg sikker på jeg hadde SØ, for de var voldsomt spreke til torsk å være. Hadde noen skikkelige utdrag. Sånn sett var det gøy, men ble jo griseskuffa hver gang jeg skrudde på hodelykta og oppdaget hva jeg hadde dratt inn.

Begynte å fiske SØ i høst så er ikke veldig erfaren men rakk å få et par stykker på rundt 1kg før vinteren. Har gleda meg som en unge til våren. Men det er kanskje fortsatt litt tidlig for skikkelig SØ-eldorado? Har et par spørsmål:

- Da jeg så torsken gulpa opp masse børstemark tenkte jeg yes, da må jo sjøørreten være her og! Det var mye torskevak, men så ingen ørretvak. Har det noe å si at torsken jakter i samme området? Kan de jage vekk ørreten?

- Hva er greia med månen? Hvorfor hater SØ-fiskere månen?

- Hvor viktig er tidevannet mtp fangstmulighet. Har skjønt at det er best rett før og etter høyvann, men når jeg først har et par timer ledig så driter jeg i om det er flo eller fjære, jeg vil bare fiske. I går var det lavvann.

- Inntrekk: Jeg liker å trekke inn i raske rykk. Det ser mest levende ut. Siden det fortsatt er kaldt i vannet, bør man trekke inn roligere? Jeg varierer selvfølgelig og prøver forskjellige taktikker, men de gangene ørreten plutselig har tatt så husker jeg jo aldri hva jeg gjorde i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært nær en sjøørret på mange uker, og kjenner abstinensene trenger seg på! Islagt fjord har gjort det vanskelig å fiske i mye av februar og starten av mars, men nå er endelig våren kommet. De få gangene jeg har kommet meg ut har det ikke vært noe aktivitet i sjøen. Forrige gang jeg fikk sjøørret var 31 januar rett før isen la seg, da var det plutselig en ørret på 1,1kg som gikk på rosa cdc-reke. Og så ble det stille :/

Men i går kveld dro jeg til et bra SØ-sted og der var det plutselig et skikkelig torskeeldorado. Dro opp torsk etter torsk, ganske små, største ca 2kg. De rakk å gulpe opp bøttevis med børstemark (og reker og krabber og annet halvfordøyd snacks) før jeg slapp dem ut igjen. Hver gang de beit på flua var jeg sikker på jeg hadde SØ, for de var voldsomt spreke til torsk å være. Hadde noen skikkelige utdrag. Sånn sett var det gøy, men ble jo griseskuffa hver gang jeg skrudde på hodelykta og oppdaget hva jeg hadde dratt inn.

Begynte å fiske SØ i høst så er ikke veldig erfaren men rakk å få et par stykker på rundt 1kg før vinteren. Har gleda meg som en unge til våren. Men det er kanskje fortsatt litt tidlig for skikkelig SØ-eldorado? Har et par spørsmål:

- Da jeg så torsken gulpa opp masse børstemark tenkte jeg yes, da må jo sjøørreten være her og! Det var mye torskevak, men så ingen ørretvak. Har det noe å si at torsken jakter i samme området? Kan de jage vekk ørreten?

- Hva er greia med månen? Hvorfor hater SØ-fiskere månen?

- Hvor viktig er tidevannet mtp fangstmulighet. Har skjønt at det er best rett før og etter høyvann, men når jeg først har et par timer ledig så driter jeg i om det er flo eller fjære, jeg vil bare fiske. I går var det lavvann.

- Inntrekk: Jeg liker å trekke inn i raske rykk. Det ser mest levende ut. Siden det fortsatt er kaldt i vannet, bør man trekke inn roligere? Jeg varierer selvfølgelig og prøver forskjellige taktikker, men de gangene ørreten plutselig har tatt så husker jeg jo aldri hva jeg gjorde i forveien.

Litt OT men:

Hvor finner du dette torskeeldorado?

Jeg har sinnsykt lyst på torsk jeg.. :)

Er det på stranden eller svabergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men:

Hvor finner du dette torskeeldorado?

Jeg har sinnsykt lyst på torsk jeg.. :)

Er det på stranden eller svabergen?

Finner mye torsk på de vanlige ørretplassene i Asker-området :) Men ingen større enn 2kg...

Når jeg får masse torsk i stedet for sjøørret er det som regel fordi jeg har bomma litt på timinga.

Mitt råd er å dra ut noen timer tidligerere.

Får prøve det, de gangene jeg har mulighet. Men ser at mange velger å fiske etter det har blitt mørkt, siden det er da de største kubbene trekker inn mot land. Har fortsatt til gode å se/høre en sjøørret vake jeg. Men har jo ikke holdt på så lenge, og det blir kanskje mer action nå etter hvert som det blir varmere.

Det er børstemarksverminger på gang om dagen.. Det betyr at de "sikre ørretplassene" Med leopardbunn osv er tjukkfulle av sulten torsk, flyndre og alt mulig anna som kommer for å gnaffle børstiser :)

Men sjøørreten vil vel også ta del i børstisfråtsinga? :) Kjøpte noen børstisimitasjoner fra sølvkroken forrige uke, men ikke helt fornøyd med dem. Virka mer som julepynt enn en flue. Har bestilt en haug med fluer fra skittfiske, så får vente til de kommer før jeg prøver børstis igjen. I mellomtiden får jeg fortsette med reke og brisling, det har i hvert fall funka før :)

Endret av asolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget dårlig syn så jeg fisker nesten utelukkende om dagen, men har landa noen kubber fordiom.

Min erfaring er at sjøørreten spiser før torsken, det gjelder også børstemark.

Grunnen til at børstemark fluene likner mer på julepynt enn fluer er for at de skal skille seg ut fra de tusener av andre børstemark i vannet under sverminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mye torsk på de vanlige ørretplassene i Asker-området :) Men ingen større enn 2kg...

Men sjøørreten vil vel også ta del i børstisfråtsinga? :) Kjøpte noen børstisimitasjoner fra sølvkroken forrige uke, men ikke helt fornøyd med dem. Virka mer som julepynt enn en flue. Har bestilt en haug med fluer fra skittfiske, så får vente til de kommer før jeg prøver børstis igjen. I mellomtiden får jeg fortsette med reke og brisling, det har i hvert fall funka før :)

Bruker du bombarda når du fisker med reke og brisling?

Når du fisker med flue/børstisimitasjon er det og med bombarda eller bruker du carolinarig?

Endret av Patan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur i 16-tiden i går, var meldt mye vind men det var helt vindstille og flatt vann da jeg kom frem. Det var helt enormt med vaking, aldri sett så mye overflateaktivitet i sjøen før! Det var stort sett småvak og den var aldri over vann så jeg ble usikker på hva dette egentlig var. Kan det ha vært torsk? Det var noen få unntak hvor det faktisk plasket litt, det er vel mer SØ-vak? Prøvde å laste opp en liten film, men fikk bare feilmelding fra server under opplasting :(

Jeg ble uansett kjempeivrig og begynte med en svart børstemark, ingenting. Byttet til hvit børstemark, ingenting. Holdt på en god stund med børstemark før jeg gikk over på rosa reke. Først da beit endelig en liten sjøørret på. Den var ikke stor men gøy fordet. Satt den fort ut igjen etter å ha fjernet lusa...(prøver å legge inn bilde, men skal ikke være lett!)

post-31672-0-28829000-1459243967_thumb.j

Etter det ble det stille igjen, det vaket overalt rundt flua men ingenting beit. Føler ikke jeg klarte å utnytte denne muligheten ordentlig! Børstemarken fra Sølvkroken var de i hvert fall ikke interessert i. Men så var det jo bare den ene som var interessert i reka, og prøvde også med forskjellige jiggyer etterpå uten hell.

Kanskje jeg ikke presenterer børstisen riktig. Den vil i utgangspunktet flyte og etter jeg har kasta ut ligger den egentlig bare i overflaten. Har synkesnøre så jeg får den under overflaten etter et par inntrekk. Men syns ikke den går så veldig bra heller. Får øve mer!

Endret av asolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med sjøørret og takk for tilbakemelding :)

Dette beviser bare det jeg alltid har sagt; den som fisker får fisk :)

Det er morsomt å lære teknikker, prøve seg frem og lure blanke fisk med rødt kjøtt :)

(strengt talt er det vel mest oransje kjøtt)

Good job by you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan meget mulig ha vært småsei som stima. Jeg holder til på sørøstlandet, og de siste gangene jeg har fiska, har småseien vært stadig rundt bryggene. Den er stadig oppi vannet, men hopper sjelden. Siste turen kom det inn en stim med småsild også, også disse var i overflaten noen ganger.

Fin fisk da, selv om det blei med den ene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.