Gå til innhold
Fiskersiden

Beste multifilament til multiplikator?


Lars-Aksel
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har prøvd litt med multi. line på ambassadeur og daiwa multisnelle.

Har hatt best suksess med sufix 832 og fireline grønn (som det er litt glatt coating på).

Har også prøvd powerpro, men denne støyet forferdelig og føltes som et sagblad gjennom ringene.

Men jeg opplever at man må bruke mye mer magnetbrems enn med nylon mono line,

og at man balanserer på en knivsegg mellom optimale kast og episk backlash!

Skulle gjerne hørt andres erfaring og anbefalinger om merker og tykkelser som har funka best...

Mvh Lars-Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg Daiwa J-Braid X8 http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Daiwa+J-Braid+X8+&_sacat=0

Du kan ikke sammenligne 4 strain med 8 strain, 8 strain er lydløs i forhold til 4 strain og mye mykere

Ellers å kan jeg anbefale denne Kina braiden den er også 8 strain. http://www.ebay.com/itm/351371042739?_trksid=p2060353.m2749.l2649&var=620483664604&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg for min del har ikke brukt braid på muliplikator snelle ,kun på haspel. Jeg har ikke dristet meg å prøve braid på multisnelle. Men har mye erfaring med mono på disse.

Og det kunne være et helvete mange gang å få opp vasen etter en skikkelig backlash.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å bruke multifilament på multiplikator for ca 10 år siden var det bare PowerPro av snørene på det norske markedet som fungerte, alle andre forårsaket at snøret skjærte seg ned under kasting. Jeg var på den tiden mye i kontakt og også fisket med med Ulf Thingström (mannen bak UT Reel Technology, ambassadeur trimming) og en del kompiser av han som alle fisket sjøørret med Ambassadeur 2500C, meldingen fra dem var også klar det eneste som fungerte var PowerPro og et snøre som da ikke var tilgjengelig i Norge (Tror det var Tuf Line XP, men er ikke sikker). Lyden av PowerPro i stangringene blir borte når en får fisket litt med det.

Senere har jeg funnet ut at Sufix 832 fungerer bra. Siden jeg har hatt så mange dårlige erfaringer med multifilament på multiplikator så har jeg ikke testet ut mange alternativer etter at jeg konkluderte at PowerPro var best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan en multi oppfører seg gjennom ringene har både med antall tråder (4 eller 8) , coating og stangringenes kvalitet å gjøre. Med de råeste stangringene blir det meste nesten lydløst. Brukte mye Fireline før til haspel, men Power Pro synes jeg er overlegent både til multi og haspel. Et lite unntak er muligens jerkfiske, der jeg liker Fireline i 0.39 men Power Pro fungerer der også. Til multi er Power Pro Depth Hunter veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn på siden; for mitt vedkommende, som kystmeiter med utelukkende multisneller på stengene, er jeg svært fornøyd med gul Power Pro - både til surffiske og lettere kystmeite. Tykkelsen jeg er mest fortrolig med er 0.28mm, som legger seg svært godt på spolen på mine 6500-er. På Penn 525 og 535, som brukes til det groveste kystmeitet, har jeg lagt på 0,32mm. Den runde profilen og hvordan braiden legger seg på spolen er ytterst vesentlig for mitt valg av braid.

Jeg prøvde ut Fins PRT 0.30mm-ish på 6500, men likte den dårlig. Førsteinntrykket var strøkent. Etter normalt brukt la den seg kleint på spolen i forhold til Power Pro - enda profilen er forholdsvis rund og relativt lik Power Pro sånn sett.

En gang i tiden hadde Rapala en blå braid som var temmelig brukbar til multisneller, men den er det noen år siden jeg så i en butikk sist.

En annen braid jeg har hatt god-feeling med, er gul Sufix Performance Braid. Har hatt Power Pro Depth Hunter på 525-ene og, som føltes grei ut, men den er som sagt byttet ut med gul Power Pro.

Er man flink til å legge braiden stramt på spolen under innsveiving av tackel og/eller fisk, er kråkereir og løkker nærmest fremmedord for min del. Opplever mye mindre tull med braid enn med mono på snellene. Problemet med braid på multisnella er for mitt del hvis braiden er spolt for løst på spolen, da har det hendt at braiden har gravd seg ned i spolen og lugga i spolen under kast.

Neste gang det er oppspoling av ny braid på snellene, er det på med ny Power Pro igjen. Bytter ikke ut den stødige playmakeren på midtbanen for å sette inn en ny spiller, vettu :)

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har nå fått testa litt flere typer braid:

Spiderwire stealth, trilene tracer braid: tykkelse nær oppgitt, kaster bra når de er nye,

men blir fort mykere og da kommer de eksplosive backlashene...

Spiderwire ez braid: Denne lina kasta helt vanvittig bra når den var ny, men coatinga virka veldig ømtåelig mot slitasje og den ble flisete på første turen...

Cortland master braid 0.30 og spectra extreme braid 4 strand 0.35(kina braid):

Disse ser så å si helt identiske ut og kaster bra, disse er litt stivere, og det funker mye bedre når man skal kaste litt vriene agn som f.eks store shad jigger o.l

Kan også nevne at sildesluker og pæresøkker funker helt problemfritt på alle snørene, så det er på de tungkasta agna at forskjellene kommer frem.

Konklusjonen min er at de litt stive multilinene og som beholder stivheten over tid er de som kaster best... 

Jeg ser at flere anbefaler power pro, men denne er så dyr over alt, så jeg har testa litt andre merker jeg har kommet over billig på ebay.

Jeg ser det blir nevnt kina braid tidligere i tråden, hvordan er 8 strand kina braid kontra 4 strand? er 8 strand mer føyelig og bløtere?

En annen ting med den billige kina braiden er at den er alltid mye tjukkere enn oppgitt, 30lb som liksom skal være 0.26 er 0.36! Er det samme greia på 8 strand linene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.