Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret Sunnmøre


naaro
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er hjemme nå i påsken og har prøvd å fiske sjøørret i Ålesundsområdet. Har fisket langs Åsestranda, i viker på Humla og rundt omkring på Skodje (dragsundet etc) uten å få noe som helst. Fisker med varianter av møresilda (15 g tror jeg), i div anbefalte farger. Har også førsøkt med wobblere og flueoppheng foran sluken.

Det virker helt dødt, og jeg lurte derfor på om det er noen som har erfaring i området. Ting jeg lurer på er : Er det for tidelig å fiske SØ på sunnmøre? Er vannet for kaldt? Er det en spesiell sluktype som fungerer spesielt godt på sunnmøre?

Tar i mot alle tips med åpne armer, men håper først og fremst at noen med erfaring stikker nesen frem og tilbyr sin kunnskap. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en god del timer etter sjøørreten her på sunnmøre men må erkjenne at jeg ikke har noe fasitsvar på å lande fisk. Har heller ikke fisket så veldig mye i vår og har de samme erfaringene som deg.

Det har jo vært kaldt i vannet noe som aldri er noe fordel, men både i år og i fjor har jeg slitt med mye uintressert fisk som bare hopper og spretter i stimer totalt uintressert i det jeg har servert. Dette var forøvrig i valldalen, der det stort sett alltid er enorme mengder fisk og se, men stort sett alltid vansklig å lure de til hogg... Dog er det slik at om du først kommer dit den dagen det biter kan du få et ellevilt fiske etter havets sølv. Ellers er mine erfaringer nå på tidlig vår/vinter at det beste fiskeværet er godt gammeldags drittvær. Har selv opplevd å fiske en hel høst/vinter i finevær uten så mye som ett hogg, og så dra to pene fisker på 15 min i snøføyke og 2-...

Fisker forøvrig mye med møresilda i 12-15 gram i tillegg til bombarda og flue.

Beste tipset jeg kan komme med er vel å ikke gi opp men bare å fortsette å stå på, og om du trenger inspirasjon til nye plasser å prøve så kan som sagt valldal/muldal være bra(om du skal denge sluk i valldalen bør du se opp for fluefiskere, kan skape dårlig stemning.. :P ) , dyrkorn kan levere fisk, og vaksvika og vika før vaksvika, Amdam/vestre (eller noe sånt) er også plasser som kan være verdt å prøve ut. Ellers så har jeg dratt fisk også langs Asestranda, så det er absolutt ingen umulighet. Flytt plass ofte og prøv å dekke store områder om den ikke hugger noen plass.

Når alt dette er sagt, jeg er ingen ekspert og drar ofte tomhendt hjem fra tur, men håper du kan få noe ut av dette likevel. Håper på å få se en rapport om du får noe og skitt fiske!

Om du lurer på noe mer er det bare å spørre, men er ikke sikkert jeg har noe fornuftig svar på det... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her :) bor selv på Sula og har kun prøvd litt i områdene rundt langevåg til nå i år. Mengder med småsei som tok flua på hvert kast omtrent, så dersom det var noe sjøørret der, så fikk den aldri sjangsen :P noen som har observert om børstemarken er i gang i ålesunds-traktene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en liten sølvblank fisk som hoppet som kunne ha vært en liten SØ. men kan også ha vært en sei/lyr :iiam:

Ingen følgefisk heller. Er relativt nyinnflyttet så vet ikke om emblemssanden er en bra SØ-plass, men SÅ iallefall lovende ut. Er mye sandbunn, så skulle jo tro det var en bra børstemarkplass. Får prøve igjen om et par uker når solen har fått varmet opp buktene litt mer..

Her fra en av buktene jeg forsøkte med rullesteinsbunn (var her jeg så fisken som hoppet):

post-29081-0-49525500-1459855198_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.