Gå til innhold
Fiskersiden

montering av ekkoloddgiver


cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei

Har nettop montert nytt ekkolodd, og tenkte jeg skulle lage en liten tråd om hvordan jeg har gjort det.

Problemet med min båt er at det er flytetanker i bunnen, så å skru fast noe under vannlinja er litt tricky, det må helst sveises fast, båten er forøvrig av aluminium.

Alternativet måtte bli en skinne med to festepunkter over vannlinja

Men jeg fant en god løsning. transportfirmaet jeg jobber for har eget verksted, og underkjøringshindrene som skal hindre personbiler å komme inn under lastebilene får ganske mye juling om vinteren, så de blir skiftet ganske ofte. Dette gav meg ideen da jeg fant en bit i containeren utenfor verkstedet, disse skinnene passet perfekt til formålet.

DSCN0142_zpsqbmpez35.jpg

Sporet i midten er for å kunne justere festeboltene ved montering på lastebil, og dette kom til nytte ved monteringen av selve giveren. Det gjorde jeg på denne måten

DSCN0141_zpsjqqoeqri.jpg

DSCN0140_zpsa80twsl1.jpg

både festeplata til giverbraketten og den smale sleiden på undersiden er laget av 10mm aluminium. Her borra jeg gjennom både plata og sleiden først med 5mm borr, så etterborra jeg bare plata med 6.5mm, og gjenga opp hullene i sleiden.deretter var det bare å sette i to 6x20mm bolter, og stikke sleiden inn i sporet. På denne måten kan giveren justeres på høyden ved å løsne de to boltene litt

DSCN0136_zpsxnkc6xjs.jpg

Neste trinn var å lage en form for hengsling i øverkant, slik at giveren kan vippes opp for finjustering, og rengjøring. Det lagde jeg på denne måten, slik at øverdelen svinger litt ut når den vippes opp. Dette er pga den kraftige fenderlista

DSCN0133_zpssyjzolhh.jpg

Vippet opp ser det slik ut

DSCN0134_zps45auydlt.jpg

Her ser dere også den fleksible klossen som skinnen skal hvile på i derkant, det er ganske enkelt to biter av et liggeunderlag

DSCN0139_zpsfjnnvthk.jpg

Sånn ser det ut foreløpig, nå gjenstår bare to bolter på midten for å holde skinnen på plass mot båten

DSCN0143_zpsforfebll.jpg

DSCN0144_zpscvq9byvc.jpg

Sånn ble det til slutt. Og så en testtur

DSCN0147_zpsmpgxufyk.jpg

Været var også nydelig , men det begynte å blåse etterhvert, og nordavinden var ikke akkurat noen sommervind, så det ble en kort tur

DSCN0145_zps8lqkjqe4.jpgDSCN0146_zpsvskkadnv.jpg

langfredag horten havn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, smart løsning!

En kommentar til designet er at man ved kombinasjon av aluminium og rustfritt stål kan få problemer med galvanisk korrosjon. Dette oppstår ved at det mest edle metallet (rustfritt) begynner å bruke det mindre edle metallet (aluminium) som offer-anode når det senkes ned i vann. Dette blir samme prinsipp som at man monterer offeranoder i feks. zink på stålbåter eller drev.

Nå skal det sies at man kun får galvanisk korrosjon når man har delen nedsenket i vann. Anbefaler derfor å vippe opp armen når båten ikke er i bruk slik at man unngår problemet. En annen måte å unngå problemet er å isolere mutter og bolt med skiver av plast som bryter den galvaniske forbindelsen.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, smart løsning!

En kommentar til designet er at man ved kombinasjon av aluminium og rustfritt stål kan få problemer med galvanisk korrosjon. Dette oppstår ved at det mest edle metallet (rustfritt) begynner å bruke det mindre edle metallet (aluminium) som offer-anode når det senkes ned i vann. Dette blir samme prinsipp som at man monterer offeranoder i feks. zink på stålbåter eller drev.

Nå skal det sies at man kun får galvanisk korrosjon når man har delen nedsenket i vann. Anbefaler derfor å vippe opp armen når båten ikke er i bruk slik at man unngår problemet. En annen måte å unngå problemet er å isolere mutter og bolt med skiver av plast som bryter den galvaniske forbindelsen.

Skitt fiske!

Ville det ikke hjelpe å montere en sinkandode? Biltema har sinkanoder fra 19,90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.