Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretfiske med sluk. Opphenger/flue..?


Recommended Posts

Er selv ganske fersk med å fiske etter sjøørret. Men i og med at du ikke har fått noe svar så kan jeg videreformidle det jeg har lest uten mye egne erfaringer.

Streamere og reker går ofte igjen når jeg leser i blader og forumer.

Hvis sluken har naturlige farger så kan fluen ha sterke unaturlige farger og motsatt hvis sluker har unaturlige farger.

Rosa/lilla patterns har jeg blitt anbefalt tidligere.

Når det kommer til avstand så jeg brukt å hatt 30-50cm fra sluken.

Men som sakt så har jeg bare prøvd dette sist sommer og da fikk jeg bare små lyr og makrell på fluen, så ta dette med en klype salt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt på farta siste tida, så har ikke fått vært på sida.

Prøvde med flue som opphenger på søndag, men endte med jeg kasta av hele fortommen pga dårlig knute. Fortsatte da bare med sluk uten opphenger.

Men jeg skal ikke gi meg. Har nå knytt på ny fortom m/opphengsløkke. Skal prøves igjen både med flue og muligens agn/Gulp for lukt osv. Tenkte å feste på en spinner foran sluk for å være mer synlig.

Er nok like mange meninger som innlegg, men får leite litt på nettet, er mange gode råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphengerflue er så giftig at jeg nesten aldri fisker uten.

Ihvertfall ikke sjøørret.

Under kan du se hvordan jeg fisker med glidende uni knute og opphenger flue foran sluken.

Det fungere såpass bra at jeg har fiska fast med dette i et par år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel praktisk løsning er å kjøpe en to-øye sak (aner ikke hva det heter). Så festes både en ca 30 cm sene med sluk og en ca 5 cm sene med flue til det ene øyet. Dette gjør det lett å skifte opphenger, samt at du unngår å svekke senen med løkke, knute og lignende.

Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med en glidende knute i forhold til fast opphenger da? Noe praktisk betydning annet enn at man kan regulerer på avstanden som man vil?

Den triple svivelen blir så synlig syns jeg, ihvertfall ved fiske av SØ. På bunn med agn/gummimark osv blir det noe annet. Vet ikke hvor mye det har å si, men har skjøta på fireline en god meter med flourocarbon i enden av snøret, og laget opphenger på den igjen.

Ser jeg bruker større flue enn deg Aurejeger, har det noe å si..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 18.4.2016 at 23.27, Cinquedas skrev:

Hva er fordelen med en glidende knute i forhold til fast opphenger da? Noe praktisk betydning annet enn at man kan regulerer på avstanden som man vil?

Den triple svivelen blir så synlig syns jeg, ihvertfall ved fiske av SØ. På bunn med agn/gummimark osv blir det noe annet. Vet ikke hvor mye det har å si, men har skjøta på fireline en god meter med flourocarbon i enden av snøret, og laget opphenger på den igjen.

Ser jeg bruker større flue enn deg Aurejeger, har det noe å si..?

Poenget med glidende opphenger er at da blir fisken hengende etter sluken så den ikke kroker seg i tangen når du sveiver inn fisken.

Størrelsen på flua varierer jeg med årstidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.