Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fungerer Sjøørretfiske i Nord-Norge?


Zalt91
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg flyttet til Tromsø i sommer og lurer på hvordan sjøørretfiske fungerer i Nord-Norge?
Jeg kommer fra Østlandet og har fisket mye sjøørret. Siden vi er så langt nord og vannet er kaldere og større tidevannsforskjeller enn det er på Østlandet.

Har dere noen tips eller informasjon for hvordan sjøørretfiske i Nord-Norge fungerer iforhold til hvordan fisket er sørpå? Er det akkurat de samme prinsippene? Samme type plasser eller finner du fisken utelukket i braksvannsområder? Alt av informasjon er hjertelig velkommen!

Var ute i helga og landet den første ørreten i Tromsø, en liten kar som fikk svømme videre. Dette var ved løkta, som etter det jeg har skjønt, er en kjent plass for fiske etter sjøørret i tromsø-området.

På forhånd, takk

Zalt91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vannet er kaldere så vil du få en dødperiode om vinteren der det er langt mellom fiskene. Du vil også ha et mye bedre fiske om sommeren en sørpå.

Brakkvannsområder er helt klart best i vinterhalvåret men om sommeren vandrer de ganske langt og jeg bruker mest tid langt ute i fjordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei!

For noen år siden var jeg i samme situasjon som deg. Her kommer noen betraktninger fra en som flyttet fra Oslofjorden til Skjerstadfjorden (innenfor Bodø). 
 

1. Havnivå er langt viktigere nordpå. I Oslofjorden skiller det ikke mange cm mellom flo og fjære, mens her så snakker vi meter. Jeg har erfart at de beste områdene (for min del) også er best ved lav sjø. Da når man ut til markbakken og litt mer spennende bunnforhold. På flo sjø blir man enten stående å fiske på ren sandbunn (siden det et par timer senere er tørrlagt) eller i tang-beltet. Er det fjære kan man også vade ut til tangbeltet å fiske utenfor. 

2. Andre fluer. I Oslofjorden hadde jeg desidert best fangst på Runars CDC, tanglopper av ymse slag, og små fluer. Har enda ikke fått fisk med disse fluene i nord, foruten en tidevannsstrøm ved Valnesfjorden. Har gått over til større rekeimitasjoner som pattegrisen og fluen "jiggy" som jeg synes var "over-rated" i Oslofjorden har fått en ny vår. Aldri tatt så mye fisk på jiggy som jeg har gjort de siste årene. 

3. Temperatur. Som BAN skriver så er vinteren mye tyngre enn sørpå, men til gjengjeld så er sjøvanntemperaturen mye jevnere her nord, så man får ganske likt fiske fra mars - oktober. Jeg har vel så bra fiske i grunne viker midt i juli som jeg har nå i april. Der jeg i Oslofjorden søkte dypere vatn midt på sommeren, prøver jeg heller å finne meg plasser nær munninger her nord. Vatnet som kommer ned fra fjellene blir nesten kaldere jo varmere det er i lufta (mer snøsmelting). Til motsetning så har man Bunnefjorden med Årungselva som måler 20 grader etter en varmeperiode. Det fine med juli er at da har mange av de ivrigste fiskerne funnet seg plasser oppe i elvene, og da får man i større grad stå alene i fjorden :)

4. Strømmer. På grunn av den store forskjellen i flo / fjære får man også mer turbulens i vannet. Jeg fisker ofte ikke langt fra Saltstraumen, så dette har jeg etterhvert lært litt av hvert om. I Skjerstadfjorden som blir innenfor Saltstraumen er det ofte mye strøm i vannet, nesten hele tiden. Dette kan man bruke til sin fordel når man velger seg ut fiskeplasser, men vær obs på at det kan bli for mye strøm og. Ihvertfall hvis man vil ha flua litt dypt. 


Mitt viktigste bidrag vil nok være å vurdere flo / fjære i mye større grad enn hva man gjør sørpå. Finne ut hvilke plasser som fungerer på flo og hvilke plasser som fungere på fjære. Jeg har få plasser som fungerer på begge (kommer ikke unna tidevannsstrømmen i Valnesfjorden, som funker begge veier, men på utlikt vis). Jeg har de siste årene hatt markant bedre fiske på lavvann enn høyvann. Dette kan nok være tilfeldig fordi jeg har knekt koden bedre på lavvann. 

Håper mine innspill kan komme til nytte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.