Gå til innhold
Fiskersiden

Stang for sjøfiske fra land


fjæra
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er ute etter og starte med sjøfiske fra land. Har ikke så mye erfaring fra tidligere. Jeg tenker at slukfiske vil være det letteste og starte med. Og så får jeg heller avansere til kystmeite med tiden.

Det jeg ikke blir klok på er hvordan utstyr jeg skal gå for. Hovedsakelig er det torsk og sei som er mulig og få det jeg blir og fiske.

Område som blir hovedplassen jeg blir og fiske på er berg, med bratt bratt skråning ned til havet. Bunnen er langgrunt. Det er vist vanlig og sette seg fast i bunnen og miste sluker på denne fiskeplassen, men kaster man langt nok ut så er det veldig godt fiske der. Så jeg trenger ei stang som gjør det lettest mulig og kaste veldig langt. Har sett på Youtube at de bruker surf stenger, men er ikke sikker på om det er slik stang jeg skal ha. Men det ser ut som det er slike stenger som er populære for og kunne kaste langt.

Jeg har ett budsjett på 3-6000 kr for stang og snelle. Ønsker ikke og legge for mye ned i det, hvis det viser seg at slik fiske ikke er noe for meg. Håper at dere kan dele deres kunnskap med meg, slik at jeg får kjøpt riktig og godt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surf stang er nok ikke det du vil ha nei. Det kan kastes langt med en del trening. Men det er også et forferdelig tungt fiske. Ei stang mellom 9 og 11 fot med kastevekt opp til 40 til 50g er det du vil se etter til slukfiske. Shimano Beastmaster STC stang (ca 1700,- hos Skitt Fiske) og en Shimano Aernos 4000 snelle (1500,- hos Skitt Fiske) er jo ingen dum kombo til dette fiske.

Det kan ofte være godt fiske i grunt vann. Min beste fiskeplass er akkurat slik. delvis mye stein og tang og bare noen få meter dypt. Det trengs ikke mangfoldige meter dyp for at fisken trives der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Audiosan, dropp surfstang. Skal du fiske aktivt med det blir det altfor tungt. Jeg ville derimot gått for noe kraftigere enn 10-30gr. En snelle i 4000-klassen passer fint. Jeg ville gått for en stang med kastevekt på opp til rundt 50-70gr, da har du også en fin stang til å teste kystmeite hvis du skulle føle for det. Husk at da ligger agnet på bunnen, og med strøm og slikt er det greit å ha litt vekt på loddet du kaster ut sånn at du har en viss kontroll på hvor agnet er. Hvis loddet blir vasket rundt med strømmen er det fort gjort at det setter seg fast en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye strøm på den plassen du tenker deg å fiske? I så tilfelle vil du trenge ei litt kraftigere stang for å få agnet ned mot bunnen. Da kan det være greit å ha ei stang med kastevekt opp mot 80-100 gram. Hvis det er strøm og du har for lett agn/sluk vil du bare fiske i de øvre vannlagene, hvor det stort sett er småsei. Slik sett trenger du ei kraftigere stang hvis du skal fiske i f.eks saltstraumen eller andre strømsatte områder nordafor enn i en roligere vestlandsfjord. Men jeg er enig i at surfstang ikke er noe å satse på som førstestang. Jeg har hatt noen økter med surfstang og shad, og det er rett og slett fryktelig slitsomt å kaste med i mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.