Gå til innhold
Fiskersiden

Gjenoppliving av en gammel favoritt


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Sommeren -78 kjøpte jeg denne komboen, en Hørgård "Speed I". Glassfiber på 6 3/4 fot og med kastevekter fra 2 til 15 gram. De første årene etterpå ble den brukt både titt og ofte, med en ørret på 4,3 kg som største fisk. Etter hvert som interessen for fettfinnefiske falt til null, havnet stang og snelle bakerst i et skap og var nærmest glemt.

Da et par prosjekter ikke ble noe av før påske, fant jeg den frem for å se over den. Syntes å huske at den var bortimot strøken. Men, årene den hadde vært brukt hadde satt sine spor. Snella hadde jeg brukt til litt mikrofiske så den var grei og klar til bruk. Ut en tur og testkastet med et par kastevekter. Overrasket over hvor langt den kastet både med en spinner på 3-4 gram og en sluk på 10 gram. Men aksjonen var ikke slik jeg husket den. Oppspent i kastet bøyde hele stanga seg godt helt ned til snellefestet. Bestemmelsen om en oppgradering til et mer moderne utseende og ytelse var derfor ikke vanskelig å ta.

Korken hadde enten sett bedre dager eller så var det kork langt unna Flor Grade som var blitt brukt. Snellefestet i aluminium hadde også fått sine sår og skraper.

Bilder%2001_zpspigwx2ki.jpg

Forsiktig med lakken hadde de vært.

Bilder%2004_zpsizfyha05.jpg

Lakken på ringsurringene var begynt å gå i oppløsning på grunn av at den hadde sprukket rundt ringfoten så vann hadde kommet inn til tråden. Og, vedkommende som hadde lagt på lakken hadde ikke vært så nøye med å fjerne alle luftboblene i lakken før han la den på i et tynt lag.

Bilder%2007_zpss5wkkdse.jpg

Toppringen hadde også fått litt juling. Når jeg så nøye etter hadde ene støttebent løsnet og begge var bøyd og rettet på. Og lakken hadde selvsagt begynt å løsne.

Bilder%2008_zpswvoyfvdc.jpg

Etter å ha sett over stanga var det bare å begynne på slaktejobben. Alt gammelt skulle av og i søpla. Kork, snellefeste, ringer , tråd og finnish på selve stangemnet.

Bilder%20001_zps6mefqohm.jpg

Det eneste som ble igjen av det gamle, er holkene. Da jeg skulle fjerne finnishen på emnet, ble jeg gledelig overrasket. Den mørkebrune fargen var delvis et resultat av farge i glasfiberen, og delvis i finnishen. At fargen ikke var helt jevn på de to delene får jeg bare leve med.

Bilder%20002_zps6iyhuxk4.jpg

De fem gamle stålringene uten innlegg, var i rustfritt og så helt fine ut. Men, de vil ikke bli gamle med stadig bruk av multiline. Jeg måtte legge dem på vekta og sammenligne med de ni nye ringene. Joda, ting har skjedd i løpet av noen tiår.

Bilder%2003_zpsofxiadnw.jpg

Nå må jeg innrømme at dette har vært en kosejobb hvor jeg har tatt tiden til hjelp, og vel så det. Liming av kork, pussing av kork, planlegging av ringoppsett, surring og lakking har vært bare kos. Har til og med bare gjort ting helt enkelt uten pyntesurringer.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke en annen snelle når jeg var ferdig. Men etter hvert bestemte jeg meg for at de to skulle få være et par til et stangbrudd eller en snellekolaps skilte dem ad. Dermed var det også enkelt å velge ut farger på de få trådene jeg måtte surre.

Første steg var å legge på ny finnish. Den finnishen jeg bruker er enkel å legge på og gir en matt oveflate som etter tre lag enda er bare en brøkdel av tykkelsen til originalfinnishen. Allikevel er den mer motstandsdyktig mot skraper og slitasje.

Toppring fra Fuji med surring i svart og to enkle runder med sølv metallic er utgangspunktet for at resten av ringene kommer på som de skal.

Bilder%20017_zpsgs653xgc.jpg

Resten av ringene får en sølv metallic tråd forran surringen og en rød metallic oppe på ringfoten.

Bilder%20016_zpstcppwxip.jpg

De rustfri holkene får svart og rød tråd på hver side.

Bilder%20015_zpsml7qu74c.jpg

Svart, sølv og rød metallic tråd igjen.

Bilder%20014_zpsryxnbxet.jpg

Snellefestet er et todelt Fuji-feste. Fant ut at her kunne jeg legge inn kork. Så litt nakent ut og jeg hadde ikke deler til å sette inn så endene ble dekket.

Bilder%20013_zpsvmtb63i8.jpg

Mens jeg fjernet den gamle korken, så jeg at limet som var brukt den gang hadde trengt ned i emneet og det ble svarte merker som jeg ikke fikk bort. Irriterende når jeg visste at jeg skulle ha et splittgrep her. Men da jeg la epoxy over dekalen min, skjedde det noe morsomt. Det brune og svarte gjorde at det ser ut som tre. Kommer kanskje ikke frem så godt på bildet, men setter en liten spiss på hele stanga.

Bilder%20012_zpsdxgcc5mg.jpg

Før jeg begynte slaktingen, måtte jeg legge stanga på vekta. Da veide den 115 gram. Etter en ny tur på vekta nå, stopper vekta på 93 gram. Skuffende lite forskjell, men bedre kvalitet på kork pluss mer epoxy enn originalt gjør sitt.

En tur ut for testkasting var også en hyggelig opplevelse. 50% økning på kastelengden og bedre presisjon er ikke hverdagskost.

Bilder%20011_zps0ebwxydj.jpg

Er faktisk så fornøyd med denne at det spørs om jeg ikke må ofre en dag eller to etter fettfinner igjen.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om en gammel sliter som kommer til verdighet igjen, jeg hadde både Speed I og Speed IV. Enern bytta jeg bort mot ei sideligger hagle med en onkel, men fireren som var lettspinnststanga mi i mange år har jeg fortsatt. Har nok ikke brukt den på minst 15 år, kanskje lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/11/2016 at 13.41, Potemkin skrev:

Litt helligbrøde å bygge om en gammel stang med sjel :whistle:

Personlig ville jeg valgt orginalen selvom den nye look´n

er kul.

;)

Synes det er mer helligbrøde å la stanga og snella ligge i skapet til jeg havner i grava. Nå kommer den i alle fall å bli litt brukt. Kanskje kommer jeg til å sette ny pers på ørret igjen med den. Den innehar også den gamle på 4,3 kg.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.