Gå til innhold
Fiskersiden

Ny surfstang/karpestang


can
 Share

Recommended Posts

Hei alle samen treng litt råd her, i dag knakk stanga mi i kastet, ei 12 fot 3,25 lbs dam d-fender. I det eg kasta for k&f så knakk ho litt oppforbi skøyten. kastevekt 100 gr.

Eg må ha meg ei ny, der eg har fiska til no må ein bruka 100 gr og kasta langt. Bruker sluk men ei vanlig "fiskestang" alla 9 fot 15-40 gram blir allfor veikt.

Dersom eg skal kjøpa ei anna enn den eg hadde så vil eg ha ei som kasta lengre enn den forige, kall meg gjerne det eine og det andre men det å kasta langt er for meg heilt vesentlig.

Har derfor tenkt litt på surfcaststang dei eg har sett på er disse:

DAM BACKBONE 13´ (3,00 lb) Shakespeare Agility SURF 12,9´ Shimano Beastmaster 425 BX-I

Desse tre ovenfor er fra salarsport.

Desse her er fra Baardsen :

Shimano Aerocast surf 425 BX Shimano Power Aero Twin Tip Surf 425 AXG Shimano Surf Leader

Century EURO 14´ (125-175 gr)

Century Carbon Metal BB 15´ (100-175 gr) Century Tip Tornado 13´ Super Match (125-200 gr)

Beklager at eg ikkje fekk til ein direkte link til stengene men håper de finn dei, er hos salarsport og baardsen som nevnt. Tanker eg har gjort meg selv er at 12 fot som eg har hatt til no ikkje er meir enn det må vera, spesielt dersom ein fisker med opphenger over sluken må det vera litt lengde på stanga. stanga må ikkje vera så kraftig at ho ikkje greie å spenna seg opp med 100 gram, men den 3,25 lbs stanga som eg hadde trur eg nok måtte vera så kraftig som 3,25 lbs for å hiva 100 gram for å sei det på ein litt tungvindt måte. Takknemlig for tips, kan vera andre stenger også da, enn dei eg har "linka" til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok har du noken eksempel på sånne stenger? Ein ting til eg tenkte på kva er det som gjer at ei slik stang er så mykje lettare å fiska med enn ei litt spe surfstang. skal ein kasta langt så må ein vel oppi iverfall 12 fot for mitt vedkommande iverfall. Er det litt lengde på stanga er det lettare å unnga tang og tare når fisken nærmer seg land.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stenger er rundt 12 fot. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket hva den kraftigste heter. Den letteste er en "ron thompson heavy duty casting" som begynner å nærme seg 15 år nå. Liker kastevekt fra 80 til 120 gram.

Har ikke prøvd spe surfstenger så der skal jeg ikke uttale meg. Karpestangen min har blitt brukt litt til seifiske og det går ganske greit noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig bra stang for tyngre surffiske. Kan tom bruke 150 gr lodd uten problemer. Svarer samt på din spørsmål ang sjokkfortom. Som navnet sier brukes den for å absorbere eller takle de kreftene i det du kaster. Spiller ingen betydning om det er surf eller sluk. I tillegg du får ekstra slitasje styrke i tilfellet du får større fisk og den svømmer langs bunnen.

Og ja, det er en ulempe at nesten alltid sene ryker i knyten.

Ang kasteteknikk, kjør på. Du har en bra stang å begynne. Se litt YouTube videos og prøv. Det er veldig gøy når du føler at skyter ut og flyr over 150 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.