Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskepladser Hardangerfjordens åbning/Hordaland fra båd


Dansk-fiskeren
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Vi er to danskere som har lejet en hytte (se billede), med tilhørende motorbåd. Vi skal der op og fiske i 4 dage i starten af Maj.

Jeg vil høre, om der er nogle der kan anbefale nogle gode fiskepladser rundt i området eller hjælp os med andre gode råd?

Vi er både ude efter de klassiske arter som torsk, sei og lyr, men det kunne også være sjovt at prøve at fiske efter breitflabb og steinbit.

Håber meget at høre fra nogle af jer, hvis i vil dele jeres erfaringer med os - både om sports og fiskegrej :)

På forhånd tak - Danskerne!

post-32008-0-32735100-1460969402_thumb.p

post-32008-0-31433000-1460969403_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilen dere har satt på kartet er der jeg selv bur. :D

Hva for en båd har dere leigt? Er det en større båd som kan ta dere ut til havgapet eller er det en mindre heilt åpen båd?

Jeg er ikke noen havfisker men kjenner til en del om fisket her da jeg selv har båd (trollingbåd). Fisket her kan dog ikke på noe vis samenlignes med fisket nordover.

Har dere skikkeligt utstyr kan dog havfiske gi en del for her har fangets svære fisk av f.eks lange, breflabb, steinbit, kveite etc. Mye av dette er tatt i Bømlafjorden veit jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra spissen på Huglo så er det et stort korallrev som dekker hele fjorden, på kanten av den så er det mye Lange, Blålange, Blåkjeft, kanskje litt mye hå arter og Brosme.

Helt inn til spissen av Huglo så er det en kjent sei plass.

Hele Langenuen er spennende vist en finner overgangene med bløt og hard bunn, ja det gjelder hele Hardangerfjorden.

Inn mot Onarheimsfjorden så er det en plass som heter fjæraflu, mye spisskater og generelt artsrikt.

post-29120-0-90179800-1460986035_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilen dere har satt på kartet er der jeg selv bur. :D

Hva for en båd har dere leigt? Er det en større båd som kan ta dere ut til havgapet eller er det en mindre heilt åpen båd?

Jeg er ikke noen havfisker men kjenner til en del om fisket her da jeg selv har båd (trollingbåd). Fisket her kan dog ikke på noe vis samenlignes med fisket nordover.

Har dere skikkeligt utstyr kan dog havfiske gi en del for her har fangets svære fisk av f.eks lange, breflabb, steinbit, kveite etc. Mye av dette er tatt i Bømlafjorden veit jeg. ;)

Hej,

Det var da sjovt, at det lige er der hvor du bor!

Jeg kan ikke helt huske specifikationerne på båden vi har lejet, men det er en 16-18 fods åben motorbåd med ca. 25 hk. Så vi kan komme lidt omkring.

Jeg går ud fra, at "havgapet" betyder ude i det åbne hav. Da det er en lille både, vil det kræve, at vejret er meget stille før vi kan komme der ud. Måske du kender nogle gode fiskepladser derude?

Og kender du nogle gode fiskepladser i Bømlafjorden, hvor man kan være heldig at fange breitflabb, steinbit eller kveite?

Vi glæder os meget til at komme og besøge dit område!

Ut fra spissen på Huglo så er det et stort korallrev som dekker hele fjorden, på kanten av den så er det mye Lange, Blålange, Blåkjeft, kanskje litt mye hå arter og Brosme.

Helt inn til spissen av Huglo så er det en kjent sei plass.

Hele Langenuen er spennende vist en finner overgangene med bløt og hard bunn, ja det gjelder hele Hardangerfjorden.

Inn mot Onarheimsfjorden så er det en plass som heter fjæraflu, mye spisskater og generelt artsrikt.

Hej,

Og mange tak for tippet! Det glæder jeg mig meget til at prøve!

Jeg har prøvet at google "Fjæraflu", men har ikke kunne finde stedet nogle stedet. Måske du kan forklare hvor det er?

Endnu engang tak!

Du mener vel piggskater Fishandtips?

Hej,

Vi er ikke så meget på jakt efter piggskater, men mere gode spisefiske som fx breitflab, sei, torsk, lyr, steinbit og kveite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, joda PIGG OG IKKE SPISS, men skjønt jeg har også tatt spisskate på samme plass, ca. på 60m. dyp, spiss har jeg også tatt i Husnesfjorden

Fjæraflu er rett foran inngangen til Lukksundet som skiller Tysnes

attachicon.gifflu.jpg

Nu forstår jeg :)

Hvad har du ellers fanget i "Fjæraflu" området?

Og er piggskate / spissskate en god mat fisk? Eller er det catch and release?

Hvad med breitfalbb, stenbit eller kveite - er det noget du har fanget i området før? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med breiflabb, steinbit og kveite, (en sjelden gang på garn) det går stortsett i Hyse, Hvitting, Torsk, Sei, lyr, Lange, Brosme av matfiskearter. Skatevinger er for noen en delikatesse (ikke for meg)

Men for all del, det er et spennende område der min rekord er på 21 forskjellige fiskearter på en dag, mange tullearter da.

Ellers så virker det som at dere burde heller leie en hytte lengere vest i havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg/vi har hatt best fiske på er å drifte med båd og fiske med et type"Pater Noster" tackle (sjå bilde)

Med slike tackle har vi fisket med sill som agn men, det går lige bra med annen beitesfisk s.s. brisling, smålyr, småsei etc......

Mest effektivt er antagelig brisling i ca 15 cm lengde eller småsill om ca 15-25 cm i lengde.

Vi bruker disse tacklene tilsammens med braided snøre. Men vi har ca 5-10 m mono snøre lengs ut på snellen. Dette for å unvike skader på braiden.

Vi bruker lodd på mellom 50 gr og ca 500 gr men man kan trenge betydeligt större lodd hvis strømmen er sterk og man fisker meget

dypt (50m+++).

Vedr fiskeplasser så er det noen bra som ligg i deres nærområde, m.a. tvers over fjorden (runt øya Kråka), Hille grund syd-aust Huglo m.fl......

post-3727-0-49918700-1461161245_thumb.jp

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med breiflabb, steinbit og kveite, (en sjelden gang på garn) det går stortsett i Hyse, Hvitting, Torsk, Sei, lyr, Lange, Brosme av matfiskearter. Skatevinger er for noen en delikatesse (ikke for meg)

Men for all del, det er et spennende område der min rekord er på 21 forskjellige fiskearter på en dag, mange tullearter da.

Ellers så virker det som at dere burde heller leie en hytte lengere vest i havet?

Hej Fishandtips!

Okay, det var godt nok mange forskellige arter :)

Hvorfor vil det havde været bedere at leje et hytte længere vest på - hvad er der at fange der?

Det jeg/vi har hatt best fiske på er å drifte med båd og fiske med et type"Pater Noster" tackle (sjå bilde)

Med slike tackle har vi fisket med sill som agn men, det går lige bra med annen beitesfisk s.s. brisling, smålyr, småsei etc......

Mest effektivt er antagelig brisling i ca 15 cm lengde eller småsill om ca 15-25 cm i lengde.

Vi bruker disse tacklene tilsammens med braided snøre. Men vi har ca 5-10 m mono snøre lengs ut på snellen. Dette for å unvike skader på braiden.

Vi bruker lodd på mellom 50 gr og ca 500 gr men man kan trenge betydeligt större lodd hvis strømmen er sterk og man fisker meget

dypt (50m+++).

Vedr fiskeplasser så er det noen bra som ligg i deres nærområde, m.a. tvers over fjorden (runt øya Kråka), Hille grund syd-aust Huglo m.fl......

Det lydet godt - vi må prøve at se, om vi ikke kan fange nogle små sild eller andet som vi kan bruge til agn!

Jeg kan ikke finde ud af hvor området "Hille gund" præcist er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finde ud af hvor området "Hille gund" præcist er?

Hillegrund ligg rett sør for Huglo, ca 1,5? sjømil midt i fjorden. På utsiden åt vest er der 3-4 grunnområder med store dyp runt i kring som i perioder kan være givende.

Fant en "kystblogg" som ev også kan være inspirerende:

http://kystogfisk.blogspot.no/

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillegrund ligg rett sør for Huglo, ca 1,5? sjømil midt i fjorden. På utsiden åt vest er der 3-4 grunnområder med store dyp runt i kring som i perioder kan være givende.

Fant en "kystblogg" som ev også kan være inspirerende:

http://kystogfisk.blogspot.no/

Nu tror jeg at jeg har fundet det, det er det som er på billede ved den røde cirkel ikke?

Der kan jeg godt se, at der er nogle områder med lavt vand vest for :)

Hvad har du fanget der?

post-32008-0-00216500-1461163537_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett.

Vi har mest fått Lyr/bleka der. Men vi har dog sett mye annen fisk og stort. Vi har også hatt på noen store sei (trur vi at det var) for det var full fart på dei (ved trollingfiske dog)

Har selv aldrig legat der og bunnfisket men trur det kan väre meget givende ved noen tillfeller. Hvordan fisket ved Hille er i mai har jeg ikke noen erfaring med, fisker bare der om hausten/vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tatt en kveite på stang på ca 110 kg øst for Huglo (Husnesfjorden) for en del år siden. Mener å huske den var norgesrekord en kortere periode. Ellers fra gammelt av et kjent kveiteområde; Huglo-Laukhamarsundet-Hodnanes

Ja, det læste jeg godt om :) Det er godt nok en stor kveite!

Det "Huglo-Laukhamarsundet-Hodnanes" område du snakker om, er det der hvor den blå eller røde cirkel er?

post-32008-0-90659000-1461418217_thumb.p

Er der nogle der kender nogle gode pladser til torsk i maj måned i området?

Enten områder indenskærs (inshore) eller udenskærs (outshore) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et oppdrettsanlegg rett NNV av "Kråka" som du ser markert med violett med fisk i en cirkel.

Der er det mye småsei, lyr etc som går og beiter på spillfor. Den er ikke i noen bra kvalitet.

Rett Søraust om Kråka ligg det et grund, eg. fleire grund på rekke (i S-N retning), ca 500m fra Kråka. der er det tidvis meget bra fiske.

Sørvest om Kråka har vi fått mange arter på bunnmeite med driftende båd.

Jag snakken med han som tok norgesrekorden i dette området. Den var på 113 kg og det tok 3 tim før dei så fisken første gang :o

Jeg har sett kveita der på ekkoloddet noen få ggr.

Skal over og fiske litt i området om noen dager, bare været stabiliserer seg......... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et oppdrettsanlegg rett NNV av "Kråka" som du ser markert med violett med fisk i en cirkel.

Der er det mye småsei, lyr etc som går og beiter på spillfor. Den er ikke i noen bra kvalitet.

Rett Søraust om Kråka ligg det et grund, eg. fleire grund på rekke (i S-N retning), ca 500m fra Kråka. der er det tidvis meget bra fiske.

Sørvest om Kråka har vi fått mange arter på bunnmeite med driftende båd.

Jag snakken med han som tok norgesrekorden i dette området. Den var på 113 kg og det tok 3 tim før dei så fisken første gang :o

Jeg har sett kveita der på ekkoloddet noen få ggr.

Skal over og fiske litt i området om noen dager, bare været stabiliserer seg......... <_<

Okay :) Det er bestemt også værd at prøve! :)

Det er helt vildt - kunne være fantastisk at fange en kveite på bare 10-20 kg!!!

Du må meget gerne komme med en lille opdatering efter jeres fisketur - kunne være sjovt at høre om i fangede noget! :)

Nu når du har en trolling båd, kender du så nogle gode plaser til torske fiskeri? Enten indenskærs (inshore) eller udenskærs (outshore)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.