Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd 5-7000,-


David Andersen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter et greit ekkolodd i prisklassen under Kr 7000,- (ink svinger) Kartplotter er ikke et must, men en fordel.

Til nå har jeg vurdert Garmin Striker 7 sv eller dv. Liker at den har GPS tracking dåg uten kart.

Skal fiske i Romsdalfjordene i området der de går rett ned til ca 200m. Er ganske så uerfaren fisker, men nå har jeg endelig gangavstand til havna. Loddet skal på en Rana 17 og 'må' hekkmonteres da det er svigerfars båt det skal monteres i.

Håpet er at lodde skal kunne hjelpe meg å finne plasser det står fisk ned mot 200m. Har områder med store dyp på 3-400m også, men forstår at da må en 10x av prisen til.

Drømmen er å få stor uer og andre dypvanns fisker.

På forhånd takk til alle som bidrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er Simrad GO7 XSE med en P66 svinger. Dette vil koste litt mer enn budsjettet ditt, men vil gi deg et instrument du vil bli fornøyd med lenge.

GO7 XSE har samme prosessor, skjerm, ekkolodd og kjører samme software som NSS7 Evo2 som koster omtrent det dobbelte. GO7 XSE har ikke knappene og Ethernet, bortsett fra dette så er den lik NSS Evo2.

http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-go7-xse-usvinger


Hvis du klarer å finne fjorårsmodellen GO7 som ikke har SideScan er det mulig du klarer det innenfor budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn.

Hvordan er det å bruke touchskjerm på ekkoloddet? Blir det ikke fort problemer med våte fingrer og fiskeslo? Får fort problemer på mobilen slev om den skal takle det. Svigerfar var veldig skeptisk til det. Noen som har erfaring?

Har funnet Simrad loddet til 7590 med svinger.

Endret av David Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touch skjermene som brukes på kartplottere og ekkolodd av Lowrance og Simrad er mye mer robuste for vann enn en telefon (og også de fleste konkurrentene) . Jeg har brukt NSS Evo2 siden de kom ut for to år siden (og første generasjon NSS i mer enn to år før det) uten problemer, GO7 XSE bruker samme skjerm som NSS7 Evo2. Jeg har prøvd å "drukne" GO7 XSE skjermen og den virket uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Touch 7" ute på akterdekket i båten min. Der utsettes den for alt det morsomme vi har av vær. Kanskje ikke så mye fiskeslo, men det er ikke HDSens skyld. :D

Den har fungert prikkfritt så langt. Siden den står der den står, brukes den ofte av matroser som ikke har lest bruksanvisningen og da er brukervennligheten med touch helt topp.

Men det er fortsatt to ting jeg ikke liker. Den ene er at jeg innimellom har veldig tørre fingertupper og må gni fingrene litt mot hverandre først for at skjermen skal oppfatte berøringen. Den andre er i grov sjø, da foretrekker jeg klart knapper. (Men siden HDSene på dashen har knapper er ikke det noe problem for meg.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-Map og Navionics er alternativene. Det kjøres en kampanje for Lowrance nå hvor du får gratis C-Map hvis du registrerer den nye enheten på deres sider. Jeg vet ikke om Simrad kjører noe tilsvarende, men sjekk nettsidene deres.

C-map er for tiden litt tregere på plottere fra Lowrance og Simrad enn Navionics. det skal komme en softwareoppdatering i sommer som fikser dette, C-Map har nå samme eier som Lowrance/ Simrad. Om den oppdateringen også vil komme til GO er et åpent spørsmål.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.