Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpt meg båt - Øien 16 m 25hk Mercury


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Hepp

Etter å ha bodd på Askøy et års tid har jeg endelig fått meg til å kjøpe båt. Kjøpt meg en 2007 mod Øien 16 med styrekonsoll og vindskjerm. Påsatt en Mercury 25hk firetakter EFI.

Skal hente båten på lørdag og gleder meg som en unge. Har aldri eid egen båt før. Nå er ikke dette noe svære greier, men en fin start. Og med tiden (ett år eller to) skal den byttes ut med noe større. Har på under ett år kjøpt hus og to biler, samt fått unge, så båt var dessverre et stykke ned på lista.. Men endelig! :thumbsup:

Planen nå er å få gått over hele båten, vasket den skikkelig. Ser det er noen skruer som har avgitt litt rust på noen av bildene, så disse må byttes. Skal og bunnsmøres og poleres før den sjøsettes. Vindskjermen er ganske ripete, så den skal få seg en god runde med poleringsmaskina.

Jeg har vært litt skeptisk til å kjøpe en 9 år gammel Mercury firetakter. Skal inn på verksted med den å få satt på ny registerreim i allefall. Blir byttet olje og gearolje før jeg overtar båten. Man har jo hørt litt ymse om Mercury fra tidligere, men er det grunn til å være skeptisk? Er det noe spesielt man bør følge med på og evt vedlikeholde?

93_1718050595.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til ny båt! Omtrent samme størrelse som det min første båt var da jeg hadde flyttet til Norge.

Den båten brukte jeg i vel 5 år og på slutten var den eg en trollingbåt med værsting-lodd, 3 svingere, inkl. DGPS som på den tiden var motsvarende WAAS/EGNOS :P

Etter at den båten ble solgt ble det bare båter på over 20 fot................... B)

Kan være ide og sjå på bensinfilteret (rengjøring/bytte) og impellern (bytte om den ikke er ny) da har du gjordt det du har kunnet for å ikke bli ståande......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Sjekk også om det er sinkplugger i kjølesystemet i blokka og på undervannshuset, og kontroller disse. Dette er ganske viktig for å unngå tæring i motoren

Gratulerer med båt.

Erik tar førøvrig litt feil, det er to typer mennesker, de som har båt og de som ønsker seg båt.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :)

Har i dag kommet litt i gang med vaskinga av båten. Men ser jeg trenger noe kraftige saker til å ta det gule som er langs siden, samt en grov polish. Tenkte å forsøke meg med felgrens med oksalsyre i første omgang, ettersom jeg har lest flere steder at folk har hatt stort hell med det. :)

Polish er jeg litt mer usikker på. Trenger ikke akkurat bli et speil på siden, vil bare at den skal bli lett å holde ren :) Så jeg tenkte å polere den ned med maskin og legge på en god lakkbeskytter.. Så om noen vet om en god polish så er det bare å si fra. Tenkte kanskje å prøve Hempel sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler du litt finner du litt tester av ymse båtpleieprodukter.

Jeg vil anbefale deg å holde deg til ett merke, dvs kjører du full pakke så bruk rens-polish-voks av samme merke så du ikke får noen overraskelser. Jeg har prøvd ymse varianter over årene og for andre året på rad bruker jeg noe svindyre nano-greier. Kan ikke si at jeg ser forskjell på det og Biltemas produkter, men jeg fikk det gratis så da skal det brukes opp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :)

Jeg endte med å kjøpe Jotun sin serie. Dvs deres vaskemiddel og rubbing. Så nå er båten godt vasket ned og klar for rubbing. Jeg rubber med maskin og avslutter med en fin pute. Det bør gi god nok glans. Toppes med Collinite 845 (billakkforsegling). Denne toppingen har andre lyktes med på båt før meg, hvor den har holdt i nærmere ett år.. (!). Bruker stort sett kun denne på bilen og er utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så var båten endelig sjøsatt. Tok litt tid pga jeg måtte vente litt til båtplassen var klar. Kjørt meg en times tur i dag og er veldig fornøyd. Kun testet i svært stille sjø da, så kan jo fortsatt få meg noen overraskelser når det blåser opp. Men fremstår som svært stabil og fin. :)

1462606892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en Øien 16 selv. Men jeg ble usikker da jeg så en Øien 530 med mye rustflekker/renner under alle metal beslag og leser at din Øien 16 også hadde rust.. Var det mye rust under fortøyningskroker etc? Klarte du å vaske det bort?  Regner med den er selvlensende; må du plugge igjen lensingen hver gang du går ombord, eller er dørken såpass høy at du kan være oppi uten at den tar inn sjøvann? Ellers fornøyd med båten? Veldig takknemlig for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.