Gå til innhold
Fiskersiden

Tidsklemma


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Tidsklemma er et begrep diktet opp for å beskrive problematikken med å ikke rekke å gjøre lekser sammen med ungene fordi selvrealisering med Macchiato og spinning kommer i veien. Og i likhet med så godt som alt annet, har de folka misforstått begrepet også.

Det tidsklemma er er når du står med dilemmaet om du skal ta ett kast til, vel vitende om at du da ikke når siste buss og må gå hjem, og dermed likegodt kan ta noen kast til, og i effekt koster et fem minutters kast deg ca 4 timer, samt ekstrem trøtthet på jobb neste dag.

Selvfølgelig burde det ikke være et dilemma, man kaster ut igjen og tar resten som det kommer. Men noen ganger ser man på seg selv i speilet og skjønner at man blir nødt å sove litt før pensjonstiden.

Så utfra denne problemstillingen syntes jeg det var på tide med en dagtidtur, der man ikke trenger å stå opp om natta, og i det store og hele ikke trenger å bry seg om tiden i det hele tatt. Hvilket betyr båttur.

Min står fremdeles på land og venter på at jeg skal skjerpe meg, så da måtte Espen kontaktes.

At det var blitt alt for lenge (tid igjen) siden sist bidro ikke til å iverksette evasive manouvers.

Ingen tidsklemme der i gården, så det var bare å plotte inn i kalenderen. Jeg var ikke alene om å ha tenkt på Espen denne helgen, så vi skulle ha med en fyr til, men siden dette er en kar som får meg til å se A-4 ut, var det helt ok det.

Vi liker jo å ha en targetart, eller ihvertfall liker jeg det, og Espen har ihvertfall ingen innvendinger på det, så denne gangen bestemte vi oss for Uer. Jeg kan ikke huske å ha fått det siden barneårene, så jeg hadde ikke all verdens å gå ut fra når plass skulle finnes på gulesider.

Ikke det at det egentlig betydde noe. Devindifisering av havet var nært forekommende, og da setter man kurs for England. (eller Island, nordpolen eller tyrkia, ut i havet). Jeg fant et område på noen kvadratkilometer der det med stor sannsynlighet ivertfall finnes en Uer, og tenkte det fikk være nært nok.

Men for sikkerhets skyld var jeg innom Campelen og hentet et par tips om fisketeknikk.

En søndagsmorgen rant, og jeg stod opp betraktelig senere enn vanlig, pakket ting, glemte kaffetermos, og satte meg inn i bil. Nesten så jeg kunne bli vant til sånt. (men som håpløs mørkemann blir det jo med tanken).

og ut:

post-147-0-64043100-1461232217_thumb.jpg

Jeg vet ikke hvor fort uttern hans går, men digg er det å ligge på flat pinne, selvom det føltes litt feil å bare dure gjennom lerøyosen. Når vi traff havdønningene måtte tempoet ned, etter at Espen hadde humret i skjegget han ikke har over å gi meg noen luftige svev.

Upåklagelig utsikt:

post-147-0-30652700-1461233626_thumb.jpg

Det tok sin tid å få plassert oss riktig med tanke på drift, grunner og slikt, men vi fikk nå tilslutt agnet høvelig riktig, og Mark startet godt:

post-147-0-26279200-1461233815_thumb.jpg

post-147-0-20827500-1461234070_thumb.jpg

Fisken var ingen bamse, men det er han som holder den. Torsken var åtte kilo, båtveid.

Jeg dro opp sei, lyr ,brunsnegl og lange og hadde det fint.

Dette var ikke turens høydepunkt:

post-147-0-89347200-1461234001_thumb.jpg

Så den slapp jeg forsiktig ut igjen:

post-147-0-20518500-1461234026_thumb.jpg

Sola skinte, og dønningene var så store at vi kom i le for sjøtrekken, så en stund kunne jeg brune bleke armer, og svi meg i trynet:

post-147-0-19823500-1461234169_thumb.jpg

Etter en stund gikk det over til å bare være brunsnegl som beit, både nært bunnen og godt over den, så da tenkte vi at vi likegodt kunne legge oss i Osen og se etter Vasssssild og svarthå.

Vi ble obs på at vi faktisk var langt unna, men hva gjør vel det når man ikke har dårlig tid, og digg forhold å cruise på:

post-147-0-20486400-1461234344_thumb.jpg

I osen startet vi med å drive feil vei, men når vi fikk snudd strømmen (eller flyttet båten kanskje) dukket det først opp en hyse, og så endelig rett farge ihvertfall:

post-147-0-40896100-1461234434_thumb.jpg

Den ene av dem var såpass stor at den måtte veies på land:

post-147-0-91035800-1461234468_thumb.jpg

Tror glatt dette er pers.

Og så var det på tide for Mark å skjønne hvorfor vi andre lempet ut igjen brunsneglene:

post-147-0-02109300-1461234823_thumb.jpg

Mens han plagdes med det (litt hjelp fikk han) diskuterte vi hvorfor vi ikke hadde fått Uer, og fant fort ut at vi burde ha samkjørt generelle teknikker med lokale forhold, og lett etter dem der de var. Men nå vet vi det, så neste gang...

Og du lurer vel på hvorfor jeg startet med å snakke om tidsklemma.

Selvfølgelig fordi dette er så langt unna den man kan komme.

Men nå har ikke jeg tid til å skrive mer

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.