Gå til innhold
Fiskersiden

Type fluestang lett ørret og laks.


kjell1995
 Share

Recommended Posts

Hmmm, mener du da enhåndsstang? Litt vanskelig å kombinere lett ørretfiske sammen med laksefiske, personlig fisker jeg med #3-4-5 på Ørretfiske (ferskvann/elv). Når det kommer til laksefiske krever det et helt annet oppsett (dette har jeg lite erfaring med, da jeg ikke er noe laksefisker), men hører dog om folk som går på laksefiske med #7-enhånds stenger, noe som igjen blir litt for "heavy duty" til lett ørretfiske (i Mine øyne). Men, når det er sakt, ville jeg sett på stenger som brukes til Sjøørret/kyst, Selv har jeg LTS Zalt #6 til SØ, denne fås også i #7, disse går for rundt 3000kr og er en knallstang!, mye for pengene, men kanskje litt over ditt budsjett. Ellers har Streamstix gode enhåndsstenger i klasse #7.

Alt i alt, så må du spesifisere om du skal fiske laks, eller ørret i ferskvann, eller ørret i sjøen :) Gi oss litt mer info om hva du skal fiske, så kanskje vi kan gi det litt bedre svar også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar. Det jeg tenker er kunn laksefiske i små mellomstore elver. Og små ørretelver. Det er enhånds jeg er ute etter. Har funnet en 9 stang Vision Zulu Outfit 9´ #5-6. Står beskrevet for ørret/sjøørret. Og de lakseelvene jeg fisker i er det laks opp til 7 kg ca. Litt vanskelig hva man skal gå for her, men mulig jeg kjøper en billig stang til ørret fiske og finner en rimelig stang til laksefiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg det, å kjøre 7 kg fisk i elv på en #5'er kan bli interessant, da spesielt mtp snellevalg og adgang til riktig mengde backing osv. :) I tillegg kan det bli knotete å kaste med lakse-rigg, (lange tykke fortommer og større fluer) #5 er ypperlig til ørretfiske, både tørfluefiske og nymfefiske. #6-7 er fint for større sjøørrettfluer som blir noe tyngre, også mtp på vind langs kysten. Det blir nok vanskelig å finne en allaroundstang både til laksefiske og ørretfiske desverre. selv om alt er mulig så er det nok ikke alltid like praktisk. Men som sagt har jeg sett flere som fisker lettere laks med enhånds #7, det går nok :) men ser skjeldent folk som fisker tørt etter ørret med samme oppsett :)

Lykke til, skittfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg og gå for klasse 7-8! Da jeg blir og fiske en god del laks uansett, og jeg fikk nettopp vite at i den elven jeg fisker ørret, har de nå åpnet lakse sperra ved sjøen, så nå går det laks der sammen med ørret også:) så da blir 7-8 ypperlig uansett, da det er kombinert med laks/ørret i den elva:) de var heller ikke problemer og bruke den til lettere fiske en laks. Tusen takk! I lige måde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.