Gå til innhold
Fiskersiden

Autopilot til QS 640 ht


J.P
 Share

Recommended Posts

Etter flere nestenuhell og mye fustrasjon med å holde kursen mens man setter ut utstyr eller kjører fisk, så falt valget på å kjøpe en autopilot. Valget kom på en Raymarine EVO 100 til 11500kr.

Har hydraulisk styring av typen Ultraflex up series helm med kapasitet på 25 CC. Motoren er Merkury 100 hk 4 takt. Båten, en QS 640 ht, er rigget for Trolling med to el rigger, planerbormast og stangholder. Båten har to store batterier, ett forbruk (115 amp) og ett start på samme størrelse.

Er det en god kombi?

Er det mulig å montere den selv?

Bør man koble den til startbatteriet?

Hvor kobles returslangen på pompen ( styresnekke) ?

Er det fallgruver med denne type autopiloter?

J.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JP!

det er sikkert en meget bra pilot som du har kjøpt. Blir spennende å følge med på din installasjon

Under forutsetning at du ikke har en Ray kartplotter så treng du antagelig en kabeladapter for å kopple Sea Talk til NMEA2k hvis din plotter har slik konnektor i bak. Piloten må ha fartdata fra din GPS allternativt water speed fra peddle hjul.

Om det er mulig å montere selv er avhengigt av om det er en god installasjonsmanual med til piloten i tillegg till dine egne erfaringer/erfarenhet/kunskap med slike installasjoner. Det er ikke noen rakettvitenskap dette her. Følg bare manualen til "punkt og prikka" det som kan være litt "knixit" er å lufte heile systemet da du har koblet allt sammen for da må en være to som hjepes åt

Autopiloten kopples til dit forbrukerbatteri.krets via huvedstrømbruter sikkringer m.m. Motoren på 0,5 lit trenger ca 5A strøm da den arbeider. Det øvrige trekker veldigt lite så det er snakk om ca 5-6A. Sikringene som følger med taler om for deg hva for strøm det totalt er snakk om

Returslangen fra autopilotpumpen (den midterste) kobles till din rattpumpe (styresnekka) . Det er nå to slanger som kommer fra den. Returslangen kobles mellom de to som alle reden sitter der. Jeg veit dog ikke vilken av dei to (det finnes en koblingsmulighet oppe, og en nede) Jeg kjenner ikke designen på din Ultraflex rattpumpe og du må sjå i monteringsanvisningen for ditt hydrauliska opplegg for der skal vises vilket opplegg som gjelder da en skall montere autopilot.

Alle slangekoblinger som ikke er/har crimphylsor skal tettes med et spesiellt tettningsmiddel som f.eks. het Loctite-542. Dette er en flytende tettning som påføres da man skrur sammen koblinger/fittings. Dette herder i løpet av noen timer og da er det bare å fylle systemene med hydraulolje.

Jeg har ikke hørt noe speciellt med denne piloten. Dei som har den er meget fornøgde med piloten og hvordan den fungerer.

Her er link til adapterinfo vedr Sea Talk-NMEA2k:

http://www.raymarine.com/view/?id=5536&collectionid=9&col=1617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Da er alt av hydraulikk montert, luftet og koblet til styresystemet. Teste att styring virker fint uten att hydraulikk går,,, Alt vel så langt :)

Så har jeg koblet alt sammen og det var i grunn plankekjøring (om jeg har gjort det rett) Så står det att det er tilrådelig å koble slik att når en starter motoren så kobler man slik at autopiloten får strøm. Altså kobler til startstrømmen inn i systemet,, Da dukker spørsmålet opp, er det lurt? Ser du anbefaler strøm fra forbruksbatteriet, tenkte å bruke startbatteriet men du har nok helt rett å bruke forbruksbatteriet heller!

Er spent på om jeg får koblet dette rett 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi bra oppfølging av gammel tråd. :)

Jeg vil ikke koble AP mot tenningen selv. Årsaken er rett og slett at det ikke er nødvendig at den står på og dermed trekker (litt) strøm når den ikke er i bruk. Jeg sitter selv med en amerikansk båt, og der er mer eller mindre ALT av originalt opplegg i båten nettopp koblet via tenningen, noe jeg har koblet om. Som sportsfisker har jeg mange systemer som bare er i bruk ved fiske, disse vil jeg ikke ha via tenning siden de ikke brukes ved "kosetur". Vice versa er det noen av systemene i båten som sjelden brukes under fiske (feks stereoanlegget og USB-ladere) så jeg ser ingen grunn til at det skal stå i standby. Samme prinsippet blir det med en AP.

Personlig vil jeg heller ikke koble AP mot forbruksbatteri, jeg vil ha det på startbatteriet. Årsakene er ganske enkle, når AP er på er det nødvendigvis en lader som også er det (motorladingen) så det er liten fare for å kjøre startbatteriet i bånn med strømsluket fra APen så lenge du har en moderne påhenger som lader med generator. En annen ting er at AP-pumpen har lett for å generere støy ut i det elektriske anlegget (akkurat som alle andre elektriske motorer). Den støyen gjør lite mot startbatteriet, siden øvrig ømfintlig elektronikk som ekkolodd og VHF er koblet mot forbruksbatteriet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tråden gikk litt i glemmeboken og ikke fått tid i sommer til å gjøre mere med Autopiloten..

Ok, så du vil ha koblet til startbatteriet. Motoren skal være av typen som ladder bra, så når en tar i betrakting støy (elektronisk) så ser jeg helt klart det argumentet. Er sikkert en enkel måte å bare å unngå å koble det opp mot starteren. Kan i grunn gjøre begge dele, så koble bort vis det ikke er optimalt. Mange takk for tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 5 months later...

DA er det på tide med en oppdatering,,, Motoren er fiksa, tre av fire coil var gåen så bytta de om no virke den igjen som den skal,,, og da var det å teste autopiloten,,

Og proriteringsliten for nye troller ble rokert om,,, Pri en er autopilot, så kartplotter/ekkolodd Utrolig hjelpsomt og praktisk hjelpemiddel. Båten går nå forholdsvis stødig i riktig retting no, litt sikksakk gange når en beveger seg sideveis i båten men utslagene er så små det har ingen virkning. Sidebølger er ingen utfordring eller hekkbølge,,, den justere seg fort inn. Det som æ har funnet ut er vis det blåser endel og en har litt vindfang i båten, da kan kreftene fra vind overgå kreftene fra motor (les trollingfart) Da kan en dreie utavkurs og ta en 360 graders sving for å komme tilbake til kursen og det er måten å få til verdens største floke.. Men det går alarm, så slå av, styre manuelt, så øke kreftene i motor, Øke farten, legg om kursen litt og trykke auto igjen.

 

Så veldig fornøyd og anbefale virkelig ett slikt hjelpemiddel.. 

 

Nå er det å finne ut hvordan en får kobla GPS inn i den så den kan kjøre mønster også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.