Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan øke sjansene for stor ørret ?


kjell1995
 Share

Recommended Posts

Hei, vurderer årets første kanotur i morgen visst været holder seg.
Jeg skal padle på et lite / Mellomstort vann med mye igjen grodde planter osv, så man er avhengig av
og komme seg ut. Her skal det være stor fisk, opptil 2,2,5 KG.

Jeg lurer på hvordan dere fisker for og gå etter stor ørret ? hvor ca dypt fiskere dere, og hvilke type
sluker,spinnere bruker dere for og øke sjansen for større fisk? dorger dere rundt vannet, rett over, eller kanskje kaster dere sluk omkring beke utløp der det er grunnere ?
Selv fisker jeg mye med sølvkroken 12 Gram. Skjønner at det ikke finnes noe fasit på dette, men hadde hjulpet med noen tips og råd! da jeg aldri har fått over 900 gram ørret.

:)

Endret av kjell1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør begynne med å finne ut om det finnes storørret i vannet ( Storørret betegnelse er mangt ) For meg selv er storørret over 3 kg .

Jeg foretrekker selv kasting over lovende plasser en dorging . Miljøvennlig er det også , dog er det til tiders kun dorging som gjelder om du vil nå de største .

Som du selv nevner : Det finnes ikke fasit. Du kan godt ta den største i vannet med ei lita mormyska eller med en svær wobler. Bli kjent med vannet , biotopen , bite fisken og bla , bla , bla. Det er det som gjør fisket spennende.

Som tips fra min side kan jeg nevne at jeg har fått storørret med alt i fra flue , mormyskaer, mark , sluk , kastewobler og fisk samt larver som agn . Jeg tviler på at du ble klokere av svaret , men slik er fiske verden ... Bli kjent med vannet , hva du bruker , hva du jakter etter ... Så enkelt og...så vanskelig . For meg personlig har kastewobler gitt meg de største , dog med målrettet kasteplasser. Anbefaler på det sterkeste å ta en titt over vannet og hels via Norge i bilder ( fugl perspektiv )

Regel nummer en er at man bør ikke tenke som en fisk . Man bør forberede seg som det vi er : Predatorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! jeg er ganske sikker på at det er stor og større fisk der, det jeg vet og selv har sett er en på 1,6 kg på isen der nå i vinter. Har også hørt rykter om stor fisk. I vannet ligger de jevn store fete og fine. Totalt uinteressert i mark.

Sluk elsker den! og jeg har aldri før i mitt liv sett et vann som vaker mer en dette. Det er ikke snakk om at det vaker når vannet er stille, og insektene flyr rundt, det kan være bølger og vind men fisken er oppe og hopper uansett ! utrolig gøy og se:D

Tørr også og røpe vannet, Lundemvattnet i Nord trøndelag, da grunneiere sier at det fiskes for lite der. Mye fisk.
Takk for gode svar igjen, skal forsøke det du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Så tidlig på sesongen så trenger du ikke å fiske så dypt. Stor ørret er mere følsom for temperaturen, og har en tendens til å trekke dypere når sommervarmen setter inn. Min største fisk i ferskvann, en ørret på drøyt 3 kg, tok jeg første uka i mai i et mellomstort skogsvann i trøndelag. de kommer gjerne inn på grunna, spesielt på grunne bukter når det begynner å mørkne på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Så tidlig på sesongen så trenger du ikke å fiske så dypt. Stor ørret er mere følsom for temperaturen, og har en tendens til å trekke dypere når sommervarmen setter inn. Min største fisk i ferskvann, en ørret på drøyt 3 kg, tok jeg første uka i mai i et mellomstort skogsvann i trøndelag. de kommer gjerne inn på grunna, spesielt på grunne bukter når det begynner å mørkne på kvelden

Så artig! så det vill si at stor ørret kan stå langs grunnere partier i fra land og ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Kantene av vannplantebelter er en bra begynnelse, spesielt i munningen av gjengrodde bukter. Flue, evt flue og dupp kan være et bra alt, det er ofte vanskelig å fiske med sluk på slike områder. Slukvalget ditt er bra, men kanskje gå litt ned på størrelsen på sluken. Fra kano trenger du ikke å kaste over alle blåner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Kantene av vannplantebelter er en bra begynnelse, spesielt i munningen av gjengrodde bukter. Flue, evt flue og dupp kan være et bra alt, det er ofte vanskelig å fiske med sluk på slike områder. Slukvalget ditt er bra, men kanskje gå litt ned på størrelsen på sluken. Fra kano trenger du ikke å kaste over alle blåner

Skal prøve dette. Tar med fluestangen også, så får vi se! da vanner er gjengrodd noen meter ut gjør det fiske vanskelig med

sluk fra land, men jeg har sett fisk stått inne ved land, så dette er et alternativ :) takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt på tampen, siden du fisker fra kano og tydeligvis er fra steinkjerområdet, her er et lite tips.

Movatnet i åsen er et bra vann å fiske fra kano, jeg har vært der flere ganger, og fått fin fisk, fra 300g og oppover til over halvkiloen.

Det er også mulig å få røye der på sommerkveldene.

her er det greit å sette ut kanoen http://kart.gulesider.no/m/T0KfR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på døgnet man fisker kan også ha mye å si. Når ørreten kommer over en viss størelse blir den en utpreget rovfisk. Skumring, natt og grålysning er ofte en god tid å fiske på. Da byttedyrene ofte øker sin aktivitet på den tiden. Der man finner byttedyrene vil man også finne storørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter beskrivelsen din så tror jeg at jeg ville tatt med meg noen sildesluker...

Stor ørret er gjerne fiskespisende og vil gå etter større bytter. Fisk gjerne over områder med bekker og siv der det er dypere vann i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanodorging bør få status som toppidrett. Det kan være meget effektivt, men er også tilsvarende slitsomt. :) Jeg har mange hundre timer med kanodorging i Oslomarka, selv om jeg etterhvert er blitt bedagelig og nå foretrekker vann hvor jeg kan benytte motorisert farkost.

Dorging med woblere på 8-15 cm avhengig av byttefisken i vannet. Tidlig på året kjører du ublyet hele døgnet og fisket er ofte bra på dagen. Utover i sesongen er det kveld/natt/grytidlig som gjelder i de fleste små eller mellomstore vann, men skal du dorge på dagen så bly gjerne ned litt med et pæresøkke og gummistrikk. Den typiske tabben folk gjør er å padle for sakte, du skal ha minst to knop på kanoen og helst 2,4-2,7 etterhvert som vannet varmes opp. Dette er slitsomt så det holder, og det blir fort til at tempoet dabber av. Kajakkårer som er ekstra lange hjelper til å holde tempoet oppe, men gjør at det drypper vann i fanget ditt så kle deg deretter. Bruk skikkelige stangholdere, å ha stangen mellom beina når en stor ørret drar avgårde er ikke en god løsning. Er ørreten spesielt sky, er sideparavaner kjekt å ha.

Jeg har aldri fått stor ørret inne på grunna der det er vegetasjon etc, alle de større jeg har fått har vært langt fra land eller på steder det blir brådypt. (Med stor ørret tenker jeg 2+.) Persen fra kano bikket 3 med god margin og tok midt utpå et vann rett etter at det var blitt mørkt 17. mai.

Ellers handler det mest om tålmodighet og antall timer. Trøsten er at det bygger muskler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mye av de største ørretene jeg tar her i Kvikne området, er rett og slett tatt på mark 1 til 1,5 meter fra land når det er på det mørkeste. Storørreten kommer langt inn mot land for å jakte mindre ørret eller ørkyte. Finner den en god klyse mark på veien, så hender det at den hugger på. I et annet vann her, så får man 7-9 kilos ørret på russerflue, når den klekker. Da må man treffe klekkingen perfekt, og det skjer bare hvert femte år, så det er nok kanskje et lite hjelpende tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt opp vannet, ser ut som det kan minne litt om der jeg har fisket mest opp igjennom med "overbefolket" men med store eksemplarer.

Hvis det er ørekyte der har jeg et par fine

5Drq169.png

Hender seg man kan få bra på ørretlignende wobblere i små til mellomstore vann hvor ørreten ofte er veldig territoriell eller evt. kanibalsk. har et par fine som jeg har fått bra på.

1IYQeM9.png

 

Ellers hadde jeg villet gitt flue-oter et forsøk hvis det er lov, siden fisken vaker så mye som du skriver regner jeg med du kommer til å risikere å få mye fisk på det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.