hårrånj

Fluefiske Trondheim og omegn

Recommended Posts

Hei!

Noen som har tips til vann/elver som man bør teste flua i Trondheimsområdet? Og hvilke fluer er det som gjelder på denne tiden av året? (nybegynner, så fisker kun vått ennå).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Som nybegynner vil jeg anbefale å besøke flere vann i bymarka, nå i tiden fremover er det lett å få fisk på flue, selv for oss som er ferske.

Jeg fisker kun tørt, og har tatt mye "grei" ørret på maur og myggimitasjoner (nå i mai), samt rakkelhanen og streaking caddis. Klinkhammer er også en flue jeg har fått fisk i marka på. Bruk små størrelser 14-16 og finn deg en fin plass å kaste!

-Kobberdammen har flere fine plasser å stå med fluestang, anbefale å dra dit sent på kvelden, da klekker ofte mygg og vannet er ikke overbefolket med slukfiskere

-baklidammen mye fin ørret her, må lete litt for å finne plass til å stå med fluestanga

-nydammen en perle for en nybegynner på fluefiske, vadere kan være en fordel men ikke nødvendig. 

Ellers er det en haug med vann i hølonda/melhus/skaun området som alle er fine til fluefiske nå i mai.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke blitt satt ut noe ørret i ilavassdraget i år, siden vassdraget skal rotenonbehandles i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke våtfluer anbefales i marka på denne tiden da? Og litt høyere opp på fjellet?

Et par fluer jeg ofte har hell med når jeg fisker vått etter ørret i skog og fjell, er heckam peckam green og black zulu! De er alltid med meg på tur og blir som oftest alltid benyttet :) Nå er ikke jeg den mest erfarne, men vil anbefale de hvis du ikke har prøvd de. Olsen skal også være ei bra flue :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har du noen hareørenymfer, et par pheasant tail og noen black gnat tørrfluer i str 12-14 så er du godt rustet. Husk spray til tørrfluene.

Som nybegynner så er det lurt å holde seg til noen få mønstre, og disse dekker det meste av fiskeforhold i trøndelag.

Og noen tips til fiskevann. Lundeelva, en liten elv som renner fra samsjøen og håen oppe ved lundamo kan gi ganske bra med småørret i den øvre delen fra demningen i håen og nedover et stykke.

men som et alt til marka rundt trondheim så kan en dagstur til fosenhalvøya være lurt. Der er det et mylder av vann, med fisk i de fleste.

Jeg fiska mye i mostadmarka da jeg bodde i trondheim, men der har gjedda spredd seg til de fleste vanna.

Hvis fosen er av interesse, gi meg et hint, så kan du få noen tips der også

Endret av cannonbang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 20.5.2016 at 11:04 AM, jonnings said:

Hei!

Som nybegynner vil jeg anbefale å besøke flere vann i bymarka, nå i tiden fremover er det lett å få fisk på flue, selv for oss som er ferske.

Jeg fisker kun tørt, og har tatt mye "grei" ørret på maur og myggimitasjoner (nå i mai), samt rakkelhanen og streaking caddis. Klinkhammer er også en flue jeg har fått fisk i marka på. Bruk små størrelser 14-16 og finn deg en fin plass å kaste!

-Kobberdammen har flere fine plasser å stå med fluestang, anbefale å dra dit sent på kvelden, da klekker ofte mygg og vannet er ikke overbefolket med slukfiskere

-baklidammen mye fin ørret her, må lete litt for å finne plass til å stå med fluestanga

-nydammen en perle for en nybegynner på fluefiske, vadere kan være en fordel men ikke nødvendig. 

Ellers er det en haug med vann i hølonda/melhus/skaun området som alle er fine til fluefiske nå i mai.

Lykke til!

Hvilken av dammene i Bymarka vil du si det er størst sjanse for å få litt størrelse? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd de fleste fluene over her i Bymarka nå de siste ukene uten at noen biter på. Har ikke sett så veldig mange fluer på vannet, kun endel mygg. Hva er den beste myggimitasjonen? Og kan det være at fortomen er for tykk evt for store fluer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel lenge til isen legger seg og gjør fluefisket vanskelig....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er isforholdene rundt omkring nå? Så det fortsatt lå is på Baklidammen på onsdag. Noen som har testa forholdene andre steder i Bymarka, eller Moodden i Klæbu?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv kyvannet er isdekt enda. Så tviler da på at noen vann i bymarka er åpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tofa meldte om åpent vann i lykkjdammen 2. Mai. 

Nidelva var det kun litt is innerst i noen viker der jeg var rett over påske, så antar at det skal være greit på Moodden. (Evt. klekkinger må du spørre noen andre om. ) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå