Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling i Etnefjorden!?


Flyfishing for Salmon
 Share

Recommended Posts

Var en tur till Etne i helgen. Vi, d.v.s. jeg og kamraten Torfinn, hadde tenkt att trolla etter sjøørret og laks.

Vi kom ner runt kl 1800 på lørd. em och satte ut alle stengene, en god del innenfor munningen av fjorden.

Kl 21 ca møtte vi en kamrat som bur i Etne og han ble med noen timer for å inspisere heile opplegget vårt. Det var sikkert første gang han var ombord i en "riktig" trollingskute

Det var mye å snakke om og fortelle om, massevis av skrøner, hehehe :P

Vi trollet med 8 stenger, to på dypriggene og 4-6 stk på planerborden. Det ble så mye skitt på wirene og linene til dypriggfisket at vi bestemte oss for å skippe riggfisket på søndagen og kunn kjøre med planerborden.

På Lø. kvelden parkerte vi båten på gestebryggen i Etne og der spiste vi kylling, potetsallat og rødvin.

Under natten bles det noe så infernaskt att det var vanskelig at sove.

På morgonen startet vi med sette ut planerborden og rigge opp 4 + 4 stenger. Etter dette var gjordt ble det tid for frukostarrangemang i båten. Torfinn kokte kaffi og vi satt der i solsteiken og myste. Det var en fantastisk dag å være på sjøen

Dog litt for fint vär for fiske.

Men pløtseligt så drog det till på et av planerbordstengene og det ble ett skikkeleg snellehyl. Den fisken fekk Torfinn kjøre. Vi hadde forhåpning på at det var noe blankt men fisken ble allt for rolig til å være blankfisk. Og mycket riktig, det var en lyr på ca 2,5 kg denne gangen. Skitt og surt sa reven..........

Fisket denne gangen ble antagelig litt øydelagt av det fine været, det var ikke mye fisk vi såg. Dog på lørdag kvell såg vi 4 lakser som hoppet men, dette var i værnesonen og der kunne vi ikke fiske etter blankfisk.

Det var ufatteligt med brunalger, maneter og annet av den typen og dette forhindret fiske på dypere nivå enn ca 2-3 m som beitene på planerborfisket medgav.

Etter den andre lyren så gav vi oss for denne gangen og ca kl 1200 reiste vi hjem fra Etne.

På bldene ser ni tydeligt finværet, ikke akkurat noe ørret/laksevär...... B)

post-3727-0-49153700-1462832247_thumb.jp

post-3727-0-01471300-1462832264_thumb.jp

post-3727-0-90024800-1462832278_thumb.jp

post-3727-0-82132300-1462832293_thumb.jp

post-3727-0-40178600-1462832316_thumb.jp

post-3727-0-28153100-1462832330_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å Google litt selv også . men her nå kilden :

Fiskeridir.no


Får ikke kopiert inn linken av en eller annen grunn . Men du finner reglene under Laksefiske i sjøen .

Trodde dette var sånt som de fleste med enn sånn skute var klar over .... kanskje litt lurt å fjerne denne fiskerapporten ..

Endret av waroo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare lov å fiske med 2 stenger pr båt i Norge .

Her i Norge er det ikke noen begrensinger på hvor mange stenger en fisker med. For alle arter unntatt anadrome laksefisk finnes det ikke noen begrensinger i det heile tatt <_<

Skulle vi av misstag fått noen sjøørret eller laks så hadde dei åkt tillbake i sjøen ;)

Det går jo ann å Google litt selv også . men her nå kilden :

Fiskeridir.no

Får ikke kopiert inn linken av en eller annen grunn . Men du finner reglene under Laksefiske i sjøen .

Trodde dette var sånt som de fleste med enn sånn skute var klar over .... kanskje litt lurt å fjerne denne fiskerapporten ..

Så lenge som vi ikke slakter noen anadrome laksefisk gjelder ubegrenset med stenger, bare så derev er klar over dette. Jeg tar gjerne en diskusjon vedr dette med antall stenger for marine arter.

Btw, det vi eg var ute etter var heller havabbor men, det var så inni Helv**.... med snørr i sjøen slik at det var umogleg og bruke dyprigger dessverre.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur till Etne i helgen. Vi, d.v.s. jeg og kamraten Torfinn, hadde tenkt att trolla etter sjøørret og laks.

Fisket denne gangen ble antagelig litt øydelagt av det fine været, det var ikke mye fisk vi såg. Dog på lørdag kvell såg vi 4 lakser som hoppet men, dette var i værnesonen og der kunne vi ikke fiske etter blankfisk.

Du skriver selv at dere var ute etter laks og SØ.. Da er det vel liten vits i å ta "en diskusjon om antall stenger for marine arter".

Dette er et bevisst overtramp av gjeldende regler med en påfølgende (dårlig) unnskyldning om at det ble fisket etter HA :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver selv at dere var ute etter laks og SØ.. Da er det vel liten vits i å ta "en diskusjon om antall stenger for marine arter".

Dette er et bevisst overtramp av gjeldende regler med en påfølgende (dårlig) unnskyldning om at det ble fisket etter HA :(

Det er korrekt det du skriver. Men, du veit ikke når vi fisket etter laks/sjøaure og hvor mange stenger vi hadde opp da. Det som vises på bilde er fiske etter annen fisk, og bevisligen er det marine arter (lyr denne gangen). Dessuten så var vår avsikt ikke å drepe anadrome fisk (dog oppdrettsfisk)

Loven er heilt syk. F.eks. jeg troller etter anadrome fisk og får noen eller 50 stk. Siden reiser jeg til et annet sted for å trolle etter marine arter med fleire stenger enn to. Jeg er da tekniskt ikke lovbryter men er jeg det juridisk?

Det er også slik at for å kunne åtale noen så må denne tas på "fersken" d.v.s. med å slakte eller ha slaktet anadrom fisk.......

Anadrome fisk som biter på og som kastes tilbake leder ikke til noe lovbrudd hva jeg veit.

Heile dette konseptet med kun to stenger HVIS du skal ta livet av anadrome fisk er noe vi bør prøve å få endret på.

Jeg har vert i kontakt med Statens Naturoppsyn (her på Askøy) og det dei meinte var akkurat det samme som jeg og alle andre trollere meinte, det er ikke antall stenger som teller, men hvor mange anadrome fisk som tas livet av. D.v.s. en regulering av fangst, og ikke i antall stenger. Da kan også den 3, 4 etc personen som er med i båt også få mulighet til å "holde" i en stang. En fangstavgrensing til f.eks 1 laks/pers/dygn og utkastningsplikt på sjøørret (her i Hardangerfjorden) er slike reguleringer som f.eks Oppsynet syns låter rimeligt, det blir uansett ikke mange lakser fanget på trolling her og det av mange grunner (der oppdretten har stor negativ påvirkning).........

Det er også litt intressant hvis en forsker litt på hva som låg bak og som sluttligen resulterte i denne loven om trolling med kunn to stenger. Kofor kan man trolle med fleire stenger andre plasser her i Norge, der stammer av f.eks ørret er trua/svake? Jo, man har innført fangstavgrensing. At få til noe slikt i sjøen virker fullstendig umulig!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er helt syk , men du gjør likefult noe ulovlig og poster attpåtil om det her på siden . Synes ikke det er så lurt . Det gir sportsfisket og trolling et dårlig rykte. Samme det om du skulle ta livet av fangsten eller ikke , ulovlig er ulovlig. OG det kommer helt klart frem av rapporten at dere både fisket etter og håpet på blankiser.

Endret av waroo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du gjør likefult noe ulovlig og poster attpåtil om det her på siden .

Det er lov å bruke så mange stenger en kan klare (i sjøen).

Det er lov å bruke kunn to stenger/båt HVIS en tenker fange og avlive anadrome fisk

Det er ikke lov å fiske i vernesonen etter anadrome fisk så lenge elva er stengt for fiske.

Det er lov å sette ut anadrome fisk hvis en skulle få noe slikt på kroken.

For garnfiske gjelder f.eks at det er utkastningsplikt på all anadrom fisk uansett tilstand d.v.s. det er ikke ulovligt at bruke garn i fiskerier.

Forklar for meg hvordan dette er det ulovlig? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet rapport på det lovstridige i denne tråden.

 

Siden dette innlegget kan bidra til opplysning om lovverket, og Flyfishing for Salmon åpenbart er klar over, og engasjert i, lovverket, så lar jeg denne tråden stå. 

 

Husk at vi alle må følge de regler og lover som gjelder der vi fisker! Uansett hvor uenige vi er, hvor dumme reglene er, og hvor urettferdige de er, så endres ingenting ved å bryte de, eller oppmuntre til lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.