Gå til innhold
Fiskersiden

Pilketur Sunnmøre 15.5.2016


Sesam
 Share

Recommended Posts

Kun et par dager unna 17. mai er det for lengs bart for snø i Ålesunds-traktene. Fikk bekreftet at det i fjellene fortsatt var bra med snø forutsatt at man kom seg opp i høyden. Bilen ble pakket kvelden 14. mai for å sikre tidig avreise. Med et lite stykke å kjøre, samt en halvstrabasiøs skitur med tung sekk foran meg så jeg for meg at det var greit å komme seg avgårde tidlig, for at hele dagen ikke skulle bli borte i transport! Vannet jeg hadde prikket meg ut har jeg aldri besøkt tidligere, men har alltid tenkt at det ligger forlokkende til for seg selv når jeg har sett ned på det lille vannet når jeg har vært på fjellturer med god utsikt i nærheten.

 

Etter litt kjøring ble bilen parkert, og det var strålende sol i lavlandet. Måtte bære skiene de første 100 høydemeterne helt til det såvidt var nok snø til at jeg kunne spenne på meg skiene:

 

post-29081-0-49812400-1463483489_thumb.j

 

 

 

Etter en del sikksakk-gåing for å få mest mulig snø og minst mulig myr, stein og lyng under skiene kom jeg meg omsider opp i høyden hvor det var masse snø. Været ble også kaldere samtidig som at sikten ble dårligere. Det begynte å snø og tåka kom sigende. Merket at det gikk på ren vilje etterhvert som været ble værre og jeg kjente at det var lenge siden jeg hadde gått på ski med tung sekk.

 

post-29081-0-80034200-1463483589_thumb.p

 

 

Jeg var aldri i tvil om hvor jeg var da jeg bare kunne snu meg 180 grader og hadde da klar sikt ned mot lavlandet der det var fint vær, men rett framfor meg var alt helt hvitt!

 

Etterhvert traff jeg på et skilt som iallefall ikke levnet tvil om hvor jeg var:

 

post-29081-0-40385700-1463483635_thumb.p

 

Da jeg nådde toppen og kun skulle kjøre noen få høydemeter nedover mot vannet måtte jeg ta det meget pent, da tåka var så tett at jeg knapt så skituppene mine. Og jeg måtte faktisk lete litt før jeg fant frem til vannet! Da jeg var framme ved vannet kjente jeg en uggen følelse i kroppen; isen var nemlig gått på deler av vannet :o

 

post-29081-0-90295500-1463484163_thumb.j

 

 

Skulle det ikke bli isfiske allikevel?

Jeg gikk på ski rundt vannet for å observere. Konklusjonene ble at vannet trolig kun hadde gått opp i et innos, og at isen ville være OK ellers. Jeg tok for sikkerhets skyld av meg sekken på land før jeg gikk forsiktig utpå med staver og isbor. Tok et par test-borringer på vei ut og konkluderte på at isen var sikker:

 

post-29081-0-11231000-1463484046_thumb.j

 

 

Det gledet meg å registrere at tåka var i ferd med å lette noe i det jeg tok fram fiskesakene fra sekken. Valget sto mellom mormyska eller Røyeblink. Jeg gikk for Røyeblink og agnet med meitemark og maggot:

 

post-29081-0-70148600-1463483765_thumb.j

 

 

Det var overraskende dypt i vannet, jeg tror jeg trakk ut iallefall 5 meter før jeg nådde bånn. Jeg startet med noen seige lokkedrag og strakk litt på halsen; det var godt å få av seg sekken og endelig være fremme ved vannet :)

 

Jeg hadde kun fisket noen få minutter da jeg plutselig syntes jeg kjente forsiktig napping, og gjorde et lite tilslag.. Innbilning? Det var iallefall ingenting i andre enden. Jeg fortsatte med et par lokkedrag til, og kjente tydelig at det var noe som nappet i andre enden.. Jeg senket så pilkestikka noen få cm, før jeg satte tilslag så det sang i snøret! I andre enden svarte det tungt og jeg kjente pulsen steg opp i skyene :dribble:  Dette måtte da være kilosfisk?! Jeg dro ivrig inn et par meter, mens det ble tyngre og tyngre å dra før det med ett ble helt bom stopp og fisken satte inn et utras som jeg aldri har vært borti under isfiske før! Jeg slapp sena instinktivt i frykt for at denne skulle ryke og klarte såvidt å få tak i pilkestikka før denne forsvant ned i hullet. Jeg trykket utløsermekanismen på pilkestikka i bånn med høyre hånd og brukte tommelfinger og pekefinger på venstrehånda som brems etter beste evne. Fisken raste ut med sikkert 10 meter snøre og jeg begynte å få lettere panikk. Som tilflytter her på Sunnmøre og opprinnelig Oslo-gutt er utstyret mitt beregnet på isfiske i Nordmarka der fisk på over kiloen for min egen del svæææært sjelden forekommer under pilking på isen. Her gjaldt det å ta det pent, og jeg kjente svetten sildret på ryggen i frykt for senebrudd når jeg kjente hvordan den tynne sena skar seg inn i fingrene mine mens fisken satte avgårde.

 

Omsider tok fisken seg en liten hvilepause og jeg fikk dradd inn noen rolige meter før fisken satte avgårde igjen. Snøret slo nå løkke på seg og surret seg rundt sveiva på pilkestikka :blink: At ikke snøret nå røk mens snøret sto bom fast og ble strukket til bristepunktet kan jeg bare takke høyere makter for, men jeg fikk løsnet lina fra sveiva og fortsatt kampen.

 

Etter 10 minutter var kampen fortsatt ikke avgjort og jeg begynte nå alvorlig å lure på hva det var jeg hadde fått på kroken?? Det var tydelig at fisken også begynte å bli trett av kampen og jeg klarte ved et par en ledninger å dra den helt opp under hullet på isen før den satte avstede i nye utras. Jeg begynte etterhvert å få taket på hvordan jeg skulle kjøre fisken følte jeg og fikk den nok en gang opp under hullet på isen. Det gjaldt å være lett på labben, for fisken satte plutselig inn nye utras ut fra intet og virket nesten å ha et uttømmelig lager med krefter.

 

Etter 15 minutter var fisken oppunder hullet, men så var det stopp. var hullet for lite??! Jeg prøvde å lirke og løfte det jeg turte uten å risikere senebrudd. Frem med is-øsa og fjerne litt slush, men klarte ikke se noe fisk. Skulle jeg måtte borre et hull til vedsidenav for å vie ut? En absurd problemstilling som jeg aldri trodde at jeg skulle måtte ta stilling til. Nei, det vil kun føre til at jeg kutter lina hvis jeg skal prøve å borre alene mens jeg også kjører fisk. Jeg fikk heller gi fisken litt slakk slik at jeg kunne prøve å få den opp mot hullet igjen i en litt annen vinkel. Jeg gav fisken litt mindre press, og denne tok tydeligvis dette som et svakhetstegn fra min side og raste ut 3-4 meter! Fisken stoppet omsider og jeg fikk hevet den mot hullet i seige rolige drag. Denne gangen merket jeg at fisken var på vei opp og vannet virkelig hevet seg i hullet. Det var som at fisken ble skrapt opp gjennom hullet; her gikk det på millimetern!!! Jeg tok hånda ned i hullet, fikk tak i blinken og følte meg med ett litt tryggere, fortommen var nemlig betraktelig tykkere enn hovedlina. Skrekkblandet fryd meldte seg i det jeg så størrelsen på kjeften til fisken, ned med hånda i hullet, en finger inn i gjellene og vippet fisken opp på isen:

 
post-29081-0-09898400-1463483818_thumb.j

 

 
Herregud for en fisk! Jubelbrølene må ha kunne hørtes flere kilometer! 60 centimeter lang og 2,4 kilo røye på "Nordmarka-utstyr". Sekken ble satt på høykant for et par selvutløser-bilder:
 
post-29081-0-21115800-1463483885_thumb.j
post-29081-0-50529900-1463483869_thumb.p

 

 

 

Utrolig at fisken kom seg igjennom hullet, når man ser fisken og hullet i samme bilde:
 
 
post-29081-0-98970400-1463483933_thumb.j

 

 

Jeg kjente at jeg ble helt satt ut og måtte sette meg rett ned for å ta alle inntrykkene inn over meg. Mens kampen pågikk hadde jeg ikke engang lagt merke til at været hadde lettet fra tåke og snødrev til oppholdsvær og solglimt!!

 

Jeg ble ved det lille vannet en 3 timers tid etter dette, og forsøkte også å fiske i 3-4 andre hull. Men fokuset var ikke helt på topp, jeg sto i grunn bare og koste meg og nøt stillheten i fjellet og var helt ekstatisk over drømmefisken jeg hadde landet. FIkk meg et flott bål på et lite brett av blikk jeg brakte med for at ikke bålet skulle bli så nedsunket i snøen og gjøre veden våt.
 

post-29081-0-80691000-1463483993_thumb.j

 

Jeg fikk noen røyer til men disse var alle sammen av størrelse "kulepenn". 

 

Etter noen herlige timer på isen med en soleklar personbeste pakket jeg sammen sakene mine og satte kursen hjemover med et smil om munnen. Endelig ble det fullklaff og lønn for stevet etter å ha virkelig jobbet for å komme frem til vannet!

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Utrolig morro å kunne sitte her hjemme nå og skrive rapport om en flott fangst og ikke bare "den store som kom seg unna" slik jeg har opplevd så mange ganger før. Skitt fiske og god 17. mai feiring til dere alle som leser dette.

 

 

 

 

 

 

post-29081-0-49812400-1463483489_thumb.j

post-29081-0-80034200-1463483589_thumb.p

post-29081-0-40385700-1463483635_thumb.p

post-29081-0-70148600-1463483765_thumb.j

post-29081-0-09898400-1463483818_thumb.j

post-29081-0-50529900-1463483869_thumb.p

post-29081-0-21115800-1463483885_thumb.j

post-29081-0-98970400-1463483933_thumb.j

post-29081-0-80691000-1463483993_thumb.j

post-29081-0-11231000-1463484046_thumb.j

post-29081-0-90295500-1463484163_thumb.j

Endret av Sesam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.