Gå til innhold
Fiskersiden

Ny splittring Møre-silda/Møre-ungen


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Hei sveis PeterSL!

 

Jeg har samme problemet selv.

 

Om du filer på sluken vil den begynne å ruste der du har filt den rimelig fort.

 

Løsninga mi har blitt å bruke som piddien over her nevner en litt større splitring, og er problemet at den ikke lukker seg igjen etter å ha blitt bendt for mye opp av splitring tanga, ville jeg prøvd et annet merke.

 

Jeg kjøper Sebile sine og er veldig fornøyd med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme på enkelte sluker.  Løsningen er en fin flatfil som du forsiktig filer godset mot hullet til splittringen tynnere med!

Bor du i Bergen eller har mistet et slukskrin ved et vann i fyllingsdalen? Jeg har nemlig funnet et skrin som sannsynligvis har ligget delvis under vann i minst et par år. I skrinet var det faktisk noen Møre-ungen sluker som var filt ned på den måten. Splittringer og kroker var pill råttent og slukene var marinert i rustvann. Det lå også noen hjemmelagde sluker, 4-5 små wobblere, et par møresild og noen spinnere i skrinet. Jeg har renset og pusset det som kunne reddes av slukene, mens wobblerne var mer eller mindre pill råtten. Gi en lyd om det er ditt, så får du det tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sliter med det samme , Peter. Derfor konstruerte jeg Vikingsilda Ferskvann slik den ser ut , og for å gjøre det lettere å tre på små splintring . Kombinasjonen av tykk gods og splintringer av dårlig kvalitet krasjer med hverandre.

 

Her er det bilde av Vikingsilda 

 

http://www.solvkroken.no/HttpHandlers/ImageHandler.ashx?ImgId=148

 

 

 

Råder deg å gjøre følgende: Bor større hull og forsenk deretter .Det er mer en nok om det blir igjen 0,15 >  0,20 gods tykkelse. Da trer du ringen i fra den flate siden av sluken , ikke kanten. De fleste sluker er fremstilte i messing og disse ruster ikke , dog oksiderer bar metall uten beskyttelses lakk. Sprittusj gjør jobben for å beskytte området som du har boret .

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PeterSL: Nei det er ikke mitt slukskrin du har funnet! 

Apropo rust, så vil jo krokene og ringene normalt ruste etter hvert, særlig om det brukses i sjøen.  Imidlertid er min erfaring at selve slukene ikke ruster, da de normalt er laget av messing eller et annet materiale som ikke ruster. 

 

Ser Aurejeger er plaget med rust på selve sluken, så skal ikke påstå at det ikke produseres sluker av jern/ stål, men det hører i så fall til unntakene, og kan ha blitt mere vanlig de senere år.  Uansett vil en overflatebehandlig av et eller annet slag bli fort bortslitt på utsatte steder slik at sluken uansett vil begynne å ruste.  Jeg har gjennom mange år filt på sluker, eller boret opp hullet, som oftest for å få på plass en splittring uten at rust har vært noe problem!  PeterSL's erfaring med et funnet slukskrin bekrefter jo forsåvidt min erfaring.

 

Edit: Martin Lopez kom meg i forkjøpet her ser jeg.

Endret av Arctic1827
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye med Viking silda og den har etter hvert blitt en favoritt.

 

Jeg drar enkelt og greit ikke på fisketur uten.

 

Jeg har pr. dags dato 14 Viking sild sluker i forskjellige farger og størrelser (15-18 og 24 gr)

 

Men alle mine Viking sild har samme relativt grove hullet...vesentlig lengre inne på sluken enn de andre slukene jeg bruker (Toby, Jensen Tobis, Jensen Sea trout....har jeg noen gamle utgaver av vikingsilda kanskje?

 

Alle mine er både tykke i godset og har hullet relativt langt inne på godset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående filing/borring i sluken ser jeg at områdene disse møre-ungene er blitt filt ned er mørk brun/svart. Men det ser ut som korrosjonen kun har påvirket overflaten, og det svekker neppe styrken som sluken trenger. Det eneste er at fargen er mørkere der en det den ellers ville vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket metall som er i Møre-ungen, men vil tippe på messing.  Det vil da oksydere og overflaten bli svart der du har filt eller borret, men oksydasjonen vil da stoppe opp og materialet ikke svekkes.  En må passe på slik at en ikke filer for mye eller borer for stort hull, da vil en jo ødelegge sluken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sliter med det samme , Peter. Derfor konstruerte jeg Vikingsilda Ferskvann slik den ser ut , og for å gjøre det lettere å tre på små splintring . Kombinasjonen av tykk gods og splintringer av dårlig kvalitet krasjer med hverandre.

 

Her er det bilde av Vikingsilda 

 

http://www.solvkroken.no/HttpHandlers/ImageHandler.ashx?ImgId=148

 

Jeg forstår ikke hva du mener. Den sluken ser jo ut til å ha tykkere(bredere?) kant enn Møresilda. Det er ikke mulig å se hvor tykt godset er fra den vinkelen. Er sluken ekstra tynn i godset i endene? Er det derfor kanten ser så tykk(bred?) ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Viking silda 15-18 og 24 gr er tykkere i godset enn møresilda 18 gr og vesentlig vanskeligere å bytte splitring på, så detta forstår ikke jeg heller noe av.

 

15 - 18 og 24 er såvidt jeg husker stanset med samme verktøy og er 1 versjon . Det sier i seg selv at med samme vertøy , og for å oppnå vektene , kreves det tykkere gods . Modellene til ferskvann samt laks er siste versjon , og mer brukervennlige med tanke på bytte av splitt ringer. Avbildet 1. versjon kyst . Legg merke til at ringene er "tette" etter montering

http://lopez.mamutweb.com/Resource/File/0/lopez_vikingsild_serie_web_bilder.jpg

 

Her er laks versjon : 

 

http://www.dreamtm.no/wp-content/uploads/2016/01/00004274.jpg

 

Her er ferskvann 6 + 10 gram :

 

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR35-bVt5K8t0hbI7zp8iuWjjcz8szCtLYV8zu1yl-IDzRMhlcK

Jeg forstår ikke hva du mener. Den sluken ser jo ut til å ha tykkere(bredere?) kant enn Møresilda. Det er ikke mulig å se hvor tykt godset er fra den vinkelen. Er sluken ekstra tynn i godset i endene? Er det derfor kanten ser så tykk(bred?) ut?

Ja, den er tynnere i godset , samt " avrundet " rundt om hullet for å unngå at ringen "killer seg "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den ‎17‎.‎05‎.‎2016 at 0.36, PeterSL skrev:

Hei!

 

Jeg sliter med å sette på nye splittringer på møresilda og møreungen. Slukene (I noen størrelser) er alt for tykk i godset og det er bortimot umulig å sette på nye splittringer. Noen som har tips til hvordan jeg skal få til dette?

Jeg fikk samme problemet da jeg skulle skifte splittring og treblekrok på Møresilda 18 g. Jeg brukte VMC splittringer. I følge hjemmesiden til Elbe er det disse ringene slukene blir solgt med. Problemet mitt var at disse splittringene var så tykke i godset at de ikke kunne roteres skikkelig rundt i hullet på sluken. De bevegde seg heller ikke fritt i krokøyet på de nye treblekrokene fra Owner som jeg hadde kjøpt. Jeg har nå i stedet kjøpt Sølvkroken sine ringer på XXL. Disse er tynnere enn VMC sine med omtrent tilsvarende diameter. De har fungert fint på andre sluker jeg har skiftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.