Gå til innhold
Fiskersiden

Kolmule i Topdalsfjorden


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Var en tur ute på Topdalsfjorden i helga, og siden det var unger med prioriterte vi bunnfiske med agn slik at det ble litt fisk. 

 

post-28-0-79402200-1463516181_thumb.jpg

 

Og spesielt hvittingen var samarbeidsvillig

 

post-28-0-31952300-1463516240_thumb.jpg

 

Alt tydet på en standard kosetur i sola men så fikk Silje plutselig en uventet art 

 

post-28-0-70349400-1463516552_thumb.jpg

 

Jeg trodde først det var lysing, men det viste seg å være en kolmule - en art jeg faktisk ikke har fått selv. Gjett om Silje syntes akkurat det var moro :)

Fisken var forresten 400 gram

 

 

post-28-0-10501100-1463516418_thumb.jpg

 

Kolmulen hugg temmelig annerledes enn hvittingen og knurren. Den bare plutselig røsket til så stanga kunne ha blitt nappet ut av hendene til Silje om hun ikke hadde holdt godt fast i den. Og den var mye mer hissig på veien opp. Like før hun fikk sin hadde venninnen hennes på en fisk som var like aggressiv, men den virket mye større  -og hvis den var det var det vel neppe Kolmule da n-rekken er under kiloen. Men uansett virket dette så spennende at vi prøvde igjen dagen etterpå også. Men da ble det bare hvitting 

 

Vet ikke helt dybden der vi fisket men kan ikke tro det var mer enn ca 50 meter. 

 

Er kolmule vanlig i sørlandske fjorder eller var vi (Silje) veldig heldige? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Vet ikke om den er så vanlig inne i fjordene, men jeg var med på reketråling en førjulsvinter utenfor farsund, der fikk vi noen av de i trålen. Den kalles ofte blåhvitting eller blåvilling på sørlandet, så hvis du spør yrkesfiskere, så er det det navnet du bør bruke. der er det lysing som kalles kolmule.

 

Men det som forundrer meg her, er at dere fikk fisk fra en trepram uten ekkolodd og plotter til 20 000+

Er det virkelig mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.