Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan best avlive fisken?


bkc
 Share

Recommended Posts

Godt spørsmål :)

 

Jeg er gammel bokser så jeg slår den rett og slett i svime med et hardt høyreslag med knokene rett i skallen, da er det natta.

Så knekker jeg nakken og renser fisken umiddelbart.

 

Om den skal fileteres tar jeg meg tid til å gjøre disse tingene med en gang for jeg har merket at kvaliteten på kjøttet og smaken blir vesentlig bedre, enn om jeg bare dreper den og lar den ligge til jeg skal hjem.

Det tar ikke mye tid.

 

Jeg synes også fiskefileter eller ferdig rensa fisk er greiere å drasse på en hel fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mindre fisk som makrell holder det med et rask kakk i hodet. Når fisken blir større og kraftigere syntes jeg at jeg har mer kontroll på det hele. Når jeg tar nakkegrep på den og stikker en kniv i hjernen. Når kniven har gått igjennom hodet, pleier jeg å føre den fremover. Jeg personlig syntes det å ta livet av fisk ved å bløgge den er en uting, på grensen til dyreplageri. Fisk bør bløgges, men gjør det når den er tatt livet av

Edit: Mange fiskeslag kan være forbausende hardføre. Så når du kakker dra til som om du virkelig mener det. Men pass på så du ikke treffer din egen hånd. Det er faktisk fort gjort. En fiskeklubbe bør ikke være alt for for lett

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syntes det å ta livet av fisk ved å bløgge den er en uting, på grensen til dyreplageri. 

 

 

Fisk har neppe noe bevist forhold til smerte men den blir veldig stresset av å ligge på land.

 

Selv var jeg opplært til at fisken kun skulle bløgges og at den ikke ville blø ut ordentlig hvis den ble drept. Dette var selvsagt bare overtro og fisk som blir drept og bløgget umiddelbart blør fullstendig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fiskekum i båten. Tenkte meg at jeg kunne holde sei og torsk levende der for å ta jobben med avlivning og bløgging når jeg kommer til bryggen. Har dere gjort dere erfaring med sånne kummer? Mine fisker virker å bli slappe oppi der og legge seg på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig slag i hodet før bløgging er humant - men det er klart at om man bevarer nervesignalene mellom hjerne/hjerte før man bløgger får man den mest effektive bløggingen. Så det er ren fysiologi og ikke overtro. Et dypt kutt i halsen mens hjertet slår vil føre til at blodtrykket stuper når blodet forlater fisken. Den går kjapt i sjokk, og er nok den mest fornuftige måten å håndtere kommende middager på. Å la fisken blø ut i vann er nr.1

Endret av Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.