Gå til innhold
Fiskersiden

Langhelg i Rogaland med artsfiske


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Islam har Mekka, Jødedommen har Jerusalem og artsfiskerne har……Rogaland. Tullefiskenes Mekka. Hver molo, flytebrygge, steinrøys og tangklase tyter over av kutlinger, kvabber, flatfisk, gylter, padder, nålefisk, NKUer, ringbuker og andre rare navn og forkortelser. I hvert fall virker det sånn for en enkel østlending vant med småhvitting og sypike.

Forventningene lå derfor tykt rundt Espen og undertegnede en fredag morgen i midten av mai da vi satte kursen sørvestover for en langhelg med fiske i Rogaland. Vi hadde forberedt oss godt, kontaktet de mest drevne artsfiskerne i området og planlagt hver dag nesten ned til minuttet. Her skulle det fiskes, og det effektivt!

tillegg til kartlinker, telefonnumre og beskrivelser av teknikk hadde vi et hemmelig våpen i bagasjerommet, en artsfiske-hund! Topptrent sådan. Krølle heter han og kan lukte seg fram til en kvabbe i laber bris på 50 meters avstand og 1 meters dyp. Dette måtte bli suksess!

Første stopp på veien ble Tvedestrand for at jeg skulle få krysset av regnlaue. Espen med sine over 100 arter hadde denne fra før, men jeg med 77 manglet denne tøysefisken på min liste. Det tok som planlagt cirka 2 minutter å få regnlauen. Knall start på turen.

image_zpsvadxg1rp.jpeg

"Regnlaue ute av fokus i hånd" heter dette bildet.

Siden vi hadde kommet oss avgårde i grei tid var vi på plass i Stavanger litt over klokken 14 fredag ettermiddag. Etter en kort stopp innom campingplassen for å slenge fra oss et par bagger, ringte vi sjefsguiden John Olav som pekte oss i riktig retning for dagens første target-arter, tangkvabbe og hornkvabbe.

image_zpsirihp0yi.jpeg

Tullefisk-utstyr. Korte, lette stenger må til når man skal snike seg rundt i steinrøysen.

image_zpsvyhqkt4q.jpeg
Reke meg her og reke meg der. To knall agn til de fleste target-artene. Rå strandreke og kokt rekehale.

På forhånd hadde vi sett for oss at hornkvabben skulle bli litt vrien, men den viste seg å være skikkelig på hugget. I løpet av første timene landet vi 5 stykker og mistet flere.

image_zpsvtqmulcf.jpeg

Kvabbe-land! (eller var det vann..) Inne i det sorte hullet der stangtuppen peker bodde det flere kvabber.

image_zpsdigbt8qo.jpeg

To nye arter på undertegnede, tangkvabbe og hornkvabbe.

image_zpse11kkldf.jpeg

Makan til tøff fisk!

Etter hvert gikk ettermiddag over i kveld og middag ble fortært stående utenfor en bensinstasjon.


Fredagskvelden var satt av til hårvar-jakt med kystringbuk, rødflekket kutling og evnt. rognkjeks som bonus. Vi fikk se hva vi fikk tid til. Første stopp ble en liten båthavn for å fange strandreker. Dette gikk fort og greit.
Rundt klokken 22 var vi på plass og ventet på John Olav og Sebastian som skulle peke på hårvar for oss. Mens vi ventet la jeg meg på bryggene og snudde på litt tareblader på jakt etter ringbuk. Fant en bitte, bitte liten som dessverre ikke ville ha rekefragmentet jeg serverte.
John Olav og Sebastian dukket etter hvert opp og de var like hyggelige som forventet. Etter litt prat skulle hårvarjakten starte. Dessverre viste det seg fort at plassene var ufiskbare…. Alger og «algeslim» hadde dekket alle godplassene og det var ikke en hårvar å se. Sikten i vannet var også mye dårligere enn normalt, snakk om uflaks!
Fokuset gikk raskt over på å finne en rognkjeks til meg og etter kort tid hadde Sebastian lokalisert to stykker ytterst på en flytebrygge, det kaller jeg spotte-ekspertise! Under kyndig veiledning av John Olav klarte jeg å lure den ene til å ta og ny art nr. 4 for dagen var et faktum, tjo ho!

image_zpskfde43tw.jpeg
Rognkjeks og jeg.

Det ble som sagt fort klart at hårvar var håpløst på denne plassen. Vi lette en stund etter kystringbuk, men etter en lengre resultatløs stund bestemte vi oss for å flytte oss videre til rødflekka-kutling plassen. John Olav og Sebastian hadde dratt videre på egne fiskeeventyr.
Dessverre var vannet nesten like grumsete på denne plassen også. Vi gnua på en god stund, men fikk ikke annet enn sortkutling, ulke og dvergulke.

image_zpsce681zaf.jpeg
«Rødflekka, kom fraaaam, kom fraaaaaam….»

Status etter første dag og natt var regnlaue, tangkvabbe, hornkvabbe og rognkjeks i tillegg til et utall «ventefisk» (ulker, kutlinger, gylter mm).

Dagtid lørdag var planen å gå etter nordlig knurrulke (NKU).

image_zpsyfkhdtrc.jpeg

«Camp-kvabbe» i soloppgang  Vi bodde på Mosvangen camping midt i Stavanger sentrum, praktisk.

Kroslashlle_zpsgy2jtd6q.jpg

Artsfiske-hunden Krølle var mer en klar for nye timer på artsjakt etter noen timer søvn.

Etter innkjøp av frokost, en kort fergetur og resultatløs jakt etter en kopp kaffe var vi på plass på NKU-plassen.

image_zps7dpe19gw.jpeg

Mye utstyr og mikk-makk som skal med på noen timers artsfiske. Været skiftet raskt og voldsomt gjennom hele dagen. Fra vindstille og opphold til sterk vind og piss-regn.
Det nappet jevnt hele dagen, særlig hos Espen, aner ikke hvor mange fløyfisk han dro i løpet av dagen, men få var det ikke! Ellers ble det mange små steinbit og lomrer på oss begge.

En og annen hvitting og sypike dukket også opp så vi følte oss hjemme, NKU derimot så vi lite til.

image_zps7i57ozks.jpeg

«Si aaaaaaaahhh..»

image_zps6l0i5hw3.jpeg

En overraskende fangst på hekle med 10-krok og rekebit, trollkrabbe!


Tidlig kveld pakket vi sammen, fortsatt NKU-løse begge to, men det hadde vært en flott dag på en vakker plass. Masse fisk og moro selv om target-arten ikke lot seg lure.
Etter nok en kjapp matbit dro vi tilbake til plassen vi dro kvabber på fredagen for en kveldsøkt med hodelykt. Det skulle være en god plass for hårvar også så vi håpet at vi skulle treffe på den i mørket.

«Der!» Jeg fant en hårvar. Senket strandreken ned i det vesle hullet i steinrøysa og ventet spent…. Så dukket det opp en bergnebb, en ulke og jommen meg en hornkvabbe også! Det ble rett og slett stappfullt nede i steinrøysa. Hvordan så mange fisk klarer å presse seg sammen på så liten plass skjønner ikke jeg. Det ble tydeligvis for mye for hårvaren da hornkvabben la seg til rette OPPÅ ryggen dens, så den skled ned under steinen den lå på og forsvant. *****! Jeg lette videre bortover.

Fant ikke noe mer og gikk etter hvert tilbake til hullet der hårvaren hadde vært. Nå hadde den plassert seg vertikalt på en stein. Jeg senket reken ned foran snuten dens og dirret litt i stangtuppen. Sekundene gikk sakte, så «schvupp!» reka forsvant i en diger kjeft.
Jeg ventet litt og gjorde et klønete tilslag før jeg begynte å løfte den opp. Den holdt seg overraskende godt fast i steinveggen, men seig sakte oppover og brøt snart vannoverflaten. Jubelen bygget seg opp innvendig….. fisken var 30-40 cm unna steinhyllen ved siden av meg….så datt den av og plask! Ned i vannet igjen…. F»#EN, H#%LVETE, FØ%KK, etc, etc, etc.

Jeg hadde den over vann, i lufta, centimeter fra tryggheten, så detter`n av!!

Hårvaren ble liggende på en sten rett foran meg på 5 cm dyp, bare sånn for å gni det inn lissom. Jeg hadde lyst til å stikke hånda nedi vannet og dra den opp, men kom på bedre tanker og forsøkte å tirre den til å ta reka en gang til. Men nå hadde den fått nok og forsvant ned dypere i hullet for godt….
Etter en liten pause var det tilbake i steinrøysa med ny giv. Fant en hårvar til, men den var svært lyssky og forsvant før jeg fikk fisket på den.

Espen hadde heller ikke lykke med hårvaren, men landet en fin tangkvabbe utpå kvelden.

FullSizeRender_zps9wae4imt.jpg
Fin tangvabbe fisket av Espen.

Ellers var det overraskende stille nede i ura etter mørkets frembrudd, lite fisk og se, men vi gnua på i noen timer i regnbyger og sur vind.


Søndag var primært avsatt til kjøring hjemover igjen, men vi rakk en liten avstikker etter gressgylt. Gressgylt har for meg vært en møkkafisk som har lurt seg unna hver gang jeg har fisket etter den. Har hatt den på og sett den, men som regel bare blitt ettusentohundreognittifire bergnebb når jeg har fisket etter den.
John Olav hadde tipset oss om en plass det burde gå greit å få en, og jommen var det greit!

Reke på krok, krok ned i vann, en-to-tre, fisk på, heis opp, gressgylt! En oppløftende opplevelse etter hårvar-fadesen dagen før.

image_zpsoe5min0g.jpeg

Gressgylt ble femte nye arten for meg på turen, en fin avslutning.

Vi pakket etter hvert sammen og satt kursen østover igjen. Det hadde vært en knall tur til tross for litt uflaks både med forhold (algeslim-oppblomstring) og litt stang-ut (hårvar som detter av). Uansett, vi hadde kost oss med tre dager fiske i strekk og planlegger allerede tur tilbake.


Tusen takk til Irvin, John Olav og Sebastian for tips og guiding både i forkant og underveis.


Hilsen


Stian
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.