Gå til innhold
Fiskersiden

Fin tur til Nøklevann


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Nøklevann - NEDTAPPET, MEN Fortsatt ET BRA FISKEVANN 

r13.jpg

 

Hadde en flott tur til Nøklevann i helga. Jeg og en annen fiskeglad pappa tok med telt, noen unger og masse fiskeutstyr og dro til det som vanligvis er Østmarkas mest populære vann.  Men for mange er ikke Nøklevann noe vakkert syn akkurat nå. Vannstanden er flere meter lavere enn normalt pga arbeid på demningen og det

For andre – som lett blir irritert av å feste kroker i busker og trær når man skal kaste – er det en drøm å kunne stå å fiske i så åpnet landskap.

Fiskemetoden vi ville satse hardest på var meite med mort, og vi hadde både med oss noen agnfisk (fisket i vannet der tidligere) og utstyr til å fange flere.

Vi ankom plassen vi skulle campe midt på dagen. Og rigget til stenger og slikt og jeg ble litt paff da det smalt på en fisk nesten med en gang agnfisken var uti. En liten gjedde, men gleden var stor.

r1.jpg

Når man er på fisketur med unger er det viktig at det skjer litt. Og her gjorde det jo det! Og jeg hadde vel heller ikke troa på at det kom til å bli så veldig mye større gjedder å få. Nøklevann er bra på ørret, abbor og til en viss grad lake (+ at det finnes canadarøye her også), men går ikke for å være noe spesielt bra gjeddevann. Så smågjedder er helt OK.

 

r2.jpg

Ungene sørget for agnfisk!

 

Utover dagen fikk vi flere smågjedder og abbor i str small/medium og i det hele tatt synes vi fisket var helt OK. Hovedformålet med turen var jo at vi skulle hygge oss ute i naturen og at ungene skulle få sove i telt.

 

Og Kristian vet å kose seg på tur: :)

r15.jpg

 

Jeg kastet litt med jigg og wobbler og både abboren og smågjedda beit villig på det. Spesielt hissig var de på wobbleren.

r3.jpg

 

Hver gang duppen går under er det jo litt spennende. Det er jo mye det kan være.  Så da duppen min gikk under tidlig på kvelden var det med litt spenning i kroppen jeg gjorde tilslag. Og nå var det faktisk motstand! Det var rett og slett en stor fisk i andre enden av snøret! Resten av gjengen kom løpende ned og turgåere stoppet opp for å se hva som skjedde. Og vi fikk raskt se hva det var som hadde bitt på. En ganske stor gjedde – veldig stor til å være i Oslomarka!

r4.jpg

 

Det ble en artig kamp, men til slutt fikk vi den opp på land hvor vi raskt veide fisken ( i provisorisk veienett) med 2 forskjellige vekter, tok bilder og slapp den ut igjen. Vekta var 6,8 kg! Lengen spilte ingen rolle tenkte jeg der og da, men jeg angrer litt i ettertid at jeg ikke målte den.

r5.jpg

Hadde faktisk aldri trodd jeg noen gang skulle få så stor gjedde i Nøklevann

 

Dette ga mersmak og vi fisket litt mer aktivt ut over kvelden, og fikk flere gjedder + greie abbor.

r8.jpg

He he, vannet er fortsatt vannrett selv om det er nedtappet, det var bare GoProen som sto på Wide og da blir det sånn.

 

 

Og Silje fikk gleden av å få den største abboren 710 gram og ca. 40 cm.

r6.jpg

 

r7.jpg

 

I skumringen gjorde jeg noen forsøk med wobbleren igjen i håp om at en ørret skulle bite på. (Er jo morsomt med forskjellige arter på samme tur) men igjen var det bare smågjeddene som gjøv på.

r9.jpg

 

r10.jpg

 

Alle gjeddene vi fikk, men unntak av en svært uheldig kilosgjedde, ble gjenutsatt.

r11.jpg

 

Natta foregikk uten dramatikk. Men den var på ingen måte lydløs. Fugler og dyr holdt et leven uten like. Spesielt var det mange småfugler som satt seg i nærmeste tre og kvitret så høyt de kunne akkurat på den tiden av døgnet jeg aller best liker å sove. Vel vel, litt nattesøvn må man ofre for at ungene skal få artige opplevelser.

r12.jpg

 

Dagen etterpå kom regnværet og vi var begynte å bli tomme for mat og drikke, så da takket vi for oss. Men vi var alle enige om at dette hadde vært en riktig så fin tur.

 

 

Her er en video (litt over 1 min) fra fighten med den største gjedda.

 

 

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.