Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmåk ang. Jigging utstyr


Chris S
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har noen spørsmål ang. Jigging utstyr.

Jeg har sett mye på disse produktene, shimano butterfly jig og på OTI jig sine forskellige jiggere

Men problemet er at ingen av disse selges i norge 

 

Så det jeg lurer på er om nien av dere har erfaring med disse produktene? 

Og vet hvor man burde kjøpe disse jiggene.   Finner bare nettsider fra usa og da blir shippingen ganske dyr i forhold til prisen på varen.  Og toll avgiften kommer itilleg.

 

Dette utstyret har jeg tenkt til og bruke til jigging når jeg er på ferie i kapp verde, i håp om og få tunfisk og mye annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Prøvde en del forskjellige jigger på min tur til Tanzania i vår.  Fikk fisk på det meste, så min erfaring er at merke og pris ikke nødvendigvis gjenspeiles i antall fisk fanget. De billige jiggene har som regel ikke like fin finish som de dyre, men dette bryr ikke fisken seg stort om. Hadde best fiske på Glow fargede jigger. Rosa/hvit eller rosa / glow fungerte også meget bra. 

Williamson Behntos funka bra og disse får du kjøpt i Norge. Willamson absyss fungerte ikke like bra. Ellers kan det lønne seg å kjøpe noen kortere og breder jigger. Disse er tyngre å jigge men flakser mye mer rundt når du jigger. Fungerer bra på grunnere vann. 

På kapp Verde er det mye Amberjack og disse må du ofte fiske ganske dypt. Langsmale jigger på mellom 200-400g vil nok fungere bra. Glow er igjen et hett tips;) Til black jacks og annet på grunnere vann ville jeg ha gått for lettere og bredere jigger. Sjekk ut ebay / shimreels eller lignende. 

Kjøp kroker og assist line løst og lag disse selv. Shout Kudako 5/0 til 7/0 dekker det meste.  Krokene som sitter på williamson jiggene er ikke egnet for større fisk.. Også lurt å kjøpe inn noen glow blekkspruter til å pimpe opp assistkrokene ( amberjacks liker litt pynt). Er en del wahoo på kapp verde så du kan regne med å miste litt jigg, da de kutter alt annet en solid wire..

Ingen erfaring med å jigge yellowfin, men regner med at de tar det meste så sant du treffer på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjempe bra svar. :-)   dette svare på det meste pluss lit ekstra hehe.

Har lest litt nå på hvordan man lager disse krokene selv, så kommer til og gå for det ja.

Er egentlig ganske nybegynner på hav fiske og kommer også til og måtte kjøpe med ny stang og snelle.
Har du et tips om hva som passer best til denne fiske måten ?  og hvor man burde kjøpe dette ?
Ser det finnes flere "jigging stenger" men finner ikke så mye info om dette her i norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg skal gå for denne stanga 

Okuma Azores AZ jigging MH 60-120lbs

Havfiskestang, 180cm, 2 deler, 130-270g              ( 6' -180cm )

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/hav-og-trollingstenger/okuma/azores/okuma-azores-az-jigging-mh-60-120lbs-havfiskestang-180cm-2-deler-130-270g-169332-p0000196299

ser de også har en stang som er  7'2" - 220cm  og tar litt mer vekt men sikkert ikke mer en 300g.

har også et spørsmål ang. dette.   når det har spec 130-270, hva har dette og si for en jigg som da veier f.eks 80 eller 100g?
regner med at man ikke skal prøve noen jigg over 270g :-P   men jeg finner ikke non jigging stenger som tar f.eks 400g eller mer?

 

for snelle så ligger det nå mellom disse to.  

Penn Fathom 30 Lever Drag 2-Speed
http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/havfiskesneller/penn/fathom-lever-drag-2-speed/penn-fathom-30-lever-drag-2-speed-havfiskesnelle-156676-p0000139986

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Jeg ville gått for en kortere stang. Litt over 5 fot er passe. Blir veldig tungt å jigge med lengre stang. Skal du kjøpe i stang i Norge har du i realiteten bare to valg:

Haspel: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Stenger/Havfiskestenger/Westin-3776-Jigging-G.C.-M-250-400g

eller multi: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Stenger/Havfiskestenger/Westin-3776-Jigging-T.G.C.-M-250-450-g

Jeg brukte haspel utgaven i Tanzania og den fungerte fint som en allround jigging stang med jigger mellom 150 og 250 gram. Stanga er etter min mening underklassifisert, og det er ikke gunstig å jigge med tyngre jigger enn 300g. Men det går såvidt ;) Keramikken i toppringen løsnet fra stanga under fiske, men den lot seg heldigvis limes på igjen uten større problemer. Ellers fungerte stanga fint og det ble landa mye fin fisk opp til 30 kg på stanga. 

Du kan lese tur rapporten her: http://xcpert.blogspot.no/2016/04/paskefiske-i-tanzania.html

Når det kommer til sneller kommer du rimelig billig unna med en Saragoosa 20000 (haspel). Går du for multi kan sikker snellene ovenfor fungere, men jeg hadde nok gått for en shimano ocea jigger eller lignende når du først skal gi over 3000 for ei snelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6' er nok det absolut lengste jeg ville brukt til jigging, helst nærmere 5,5 fot. Som Johansen sier Westin er gode alternativer.

Skal du ha multi som jigging snelle er det et par til som du må se etter, IAR, smal spole, PG (ikke HG), lengre arm. Med disse argumentene så ryker det meste av det du får kjøpt i Norge. 2 gir er helt unødvendig. Se etter sneller som Ocea jigger, Maxel, jigging master.

Willimason er vel nesten det eneste du finner i Norge av jigger. De fungerer men gir deg dårlig variasjon. Mulighetene er å lete på ebay eller nettbutikker i utlandet. Per nå er kursen på usd ræv, så se eller østover. Yen er ikke så værst men australske dollar er muligens den beste kursen om dagen. Det finnes flere gode australske nettbutikker man kan sjekke.

Ellers så skrev jeg et lengre innlegg om popping og jigging i en julekalender i 2014, gjør et søk så finner du sikkert posten min igjen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere flotte svar:-)

da har jeg litt mer og søke på ang. snelle.

når det gjelder jigger så kommer jeg til og kjøpe noen willimason jigger og kjøpe andre sluker som man da kan lage speed jigg kroker på (søkte lit på ebay og det ser ikke så vansklig ut)

Regner med at de fleste sluker går an og gjøre om til speed jigger ?

skal prøve og søke litt opp på australske fiske sider, men vis du vet om noen så tar jeg gjerne imot tips:-)

 

leste innlegget ditt fra julekalenderen,  veldig bra skrivet.   kunne ikke se bildene her på jobben men skal titte lit mer når jeg kommer hjem.

fungere det fint og bruke popper på samme stang som jigging ? 

 

Jo flere svar jeg får desto flere spørsmål blir det :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at selvlysende farger er en slager på jigger i hele verden. men hvor skal man kunne kjøpe disse fargene slik at man kan male dette på sluk som ikke har denne egenskapen ?

Har søkt i forumet og på nette uten lykke. 
Skal innom noen fiske butikker på lørdag og skal spørre da, men kanskje dere vet dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke popper og jigg på samme stang er helt håpløst og bare å glemme. Skal du poppe så trenger du en haspelstang på ca 8fot med kastevekt opp mot ca 200gr.

Selvlysende farge er en fin farge, men ha med noe annet og. Blå og rosa sammen med sølv er andre farger som er populære. Til AJ er gull/rødt (og lange smale jig) poppulære farger. Hvis du ønsker selvlysende så pimper du assist kroken med en selvlysende slange.

Du børe også få meg deg andre jigger enn de som er lange og smale, finn noen som er mer kompakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Chris S skrev:

Takker for flere flotte svar:-)

da har jeg litt mer og søke på ang. snelle.

når det gjelder jigger så kommer jeg til og kjøpe noen willimason jigger og kjøpe andre sluker som man da kan lage speed jigg kroker på (søkte lit på ebay og det ser ikke så vansklig ut)

Regner med at de fleste sluker går an og gjøre om til speed jigger ?

skal prøve og søke litt opp på australske fiske sider, men vis du vet om noen så tar jeg gjerne imot tips:-)

 

leste innlegget ditt fra julekalenderen,  veldig bra skrivet.   kunne ikke se bildene her på jobben men skal titte lit mer når jeg kommer hjem.

fungere det fint og bruke popper på samme stang som jigging ? 

 

Jo flere svar jeg får desto flere spørsmål blir det :-P

Jeg har selv tenkt tanken på å gjøre om noen ordinære pilker til speedjigger. Og der er det noe du skal ta hensyn til. De fleste pilker nå i dag er designet for å ha temmelig mye gange. og det er noe du ikke vil ha på en speedjig pilk. Den skal gå rett opp og rett ned. Samtidig som du vil ha de noe lettere enn ordinære pilker man bruker. Så alt i alt har jeg funnet at det ikke er så alt for mange pilker som er optimale å bygge om. Men noen er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke korrekt at en speedjig skal gå rett i vannet. De kan gjerne svinge fra høyre til venstre side opp gjennom vaannsøyla. 

Forskjellen mellom pilk og jig, er at pilk har en dregg i bunn som hemmer bevegelsen, mens jig har en assist krok som hemmer jiggens bevegelse vesentlig mindre. Det gjør at pilk må ha mer krumming enn jig for å skape bevegelse. Og jig er heller ikke like i topp-bunn eller rundt kroppen, ihvertfall ingen av mine speedjigs er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.