Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseutstyr for dummies


ko-stens
 Share

Recommended Posts

Skal så vidt prøve laksefiske i smålakselv i sommer (Nausta), men et kjapt overblikk sier meg at jeg trenger utstyr...

Nå har jeg nærmere 15 stenger og sneller liggende her og der, men ikke en eneste stang passer til laksefiske. Planen var egentlig å bruke ei gjeddestang og Ambassadeur 6500C, men stanga var ubrukelig i følge en kompis. For kort og for stiv (8 fot og slukvekt 20 - 60 gram). Så peiling hadde jeg, liksom...

Tips til stang som passer denne Ambassadeuren (evt en Ambassadeur 5000, evt en Ambassadeur 2500C)? Jeg er himla glad i den lille klassikeren fra 1970-tallet, men den blir kanskje litt vel liten? Er jo så god å bruke. De andre er verre å kaste med, synes jeg. Har forresten aldri prøvd 6500C'en, når jeg tenker meg om...

Tips til haspelstang og haspelsnelle?

Tips til sene for smålaks? Har kun Fireline på snellene mine, men det har jeg opplevd kanskje ikke er veldig ideelt i elver.

Noe annet utstyr jeg burde huske på?

Har litt lyst å prøve med fluestanga og, men det er ei 9 fots enhåndsstang, med WF8 snøre. Legge igjen hjemme? Har uten problemer dratt opp kilosfisk på fjellet, men tokilos laks i elv er kanskje hakket verre.

Sannsynligvis holder det lenge å spikke ned en kjepp og knyte fast en hyssing, for jeg får sikkert ikke napp engang... Men om det utrolige skulle skje, kunne det jo vært artig med noenlunde riktig utstyr!

Prisnivået bør være lavt. Dette er ikke typen fiske jeg kommer til å drive særlig med i fremtiden uansett. Det er jo ikke akkurat mengder med lakseelver på hedemarken... I beste fall blir det et døgn eller to i året langs en smålakselv bare for å få en variasjon fra innsjøfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker i ei elv det stadig går opp laks opp mot 10kg, og jeg fisker med ei 9 fots enhåndsstang med snøreklasse 6 :) Lett utstyr gjør bare fisket morsommere! Ellers så kjøpte jeg meg ei 12fots Lawson atlantic salmon haspelstang nå nylig som jeg er veldig fornøyd med! Knallgod å kaste med! Den kosta vel 2800kr på 50% hvis jeg husker riktig, så blir kanskje litt stiv pris hvis du hadde lyst på noe billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke spesielt kraftig utstyr for smålaks fiske. Du har vel garantert ei stang du kan bruke ut av de 15 du har :)

Men om du vil ha en dedikert laksestang, så er jo Atlantic salmon et godt valg det. 12' opp til 40g burde holde lenge. Denne får du nå til 1530,- hos Agdars sportsfiske. Eventuelt kan du gå for 12' opp til 60g til 1575,- (Dette er 2015 modeller).

Av sneller så burde vel f.eks en Shimano Aernos 5000 gjøre jobben. Du kan jo også gå for en Atlantic salmon med trigger og bruke 6500 snella du allerede har.

Snøret bør nok være mono snøre. Multi snøre er ikke alltid tillat å bruke heller. 0.35 eller tykkere bør gå greit. Men bør ta hensyn til forholdene i den aktuelle elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Audiosan skrev:

Man trenger ikke spesielt kraftig utstyr for smålaks fiske. Du har vel garantert ei stang du kan bruke ut av de 15 du har :)

Men om du vil ha en dedikert laksestang, så er jo Atlantic salmon et godt valg det. 12' opp til 40g burde holde lenge. Denne får du nå til 1530,- hos Agdars sportsfiske. Eventuelt kan du gå for 12' opp til 60g til 1575,- (Dette er 2015 modeller).

Av sneller så burde vel f.eks en Shimano Aernos 5000 gjøre jobben. Du kan jo også gå for en Atlantic salmon med trigger og bruke 6500 snella du allerede har.

Snøret bør nok være mono snøre. Multi snøre er ikke alltid tillat å bruke heller. 0.35 eller tykkere bør gå greit. Men bør ta hensyn til forholdene i den aktuelle elva.

Var 1500 jeg ga for stanga ja, 2800 med snøre og snelle :) men kan jeg spørre hvorfor man burde bruke mono i stedet for multifilament på laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en styggbillig Lawson hos Skittfiske.no, Explorer 11' 20-50 gram. 499,-, satt ned fra 1 299,-. Kan det være noe å sette en Ambassadeur 5000 med ca 0,40 nylonsene på? Føler kanskje den blir litt stor, sånn på papiret. 9 fot 10 - 40 gram høres mer riktig ut for meg og mitt bruk. Jeg har faktisk en slik stang i kjelleren, men det hjelper lite når ytterste biten er knekt... Den ble plutselig konvertert til dorgestang!

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/spinnstenger/lawson/explorer/lawson-explorer-trigger-10-20-50g-3-delt-149523-p0000133273

Det er denne jeg har lyst å bruke:

Ambassadeur%205000%20Classic_zpssxwcaqxz

Eller denne (6500C Syncro)

Ambassadeur%206500%20C%20Syncro_zpstwlsz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Takker for svar. Da har jeg faktisk bestilt denne stanga, så får en se hva det er for noe rart. Bare den ikke er for stiv. Liker en del aksjon i stanga når jeg skal kaste med multisnelle.

Har jammen rukket å sende epost til en kar på Finn.no og, både Ambassadeur (5600AB) og stang til 700,-, men jeg trenger jo ikke akkurat Ambassadeur nr 8 da... Det er stanga som er interessant, men den er nok noe eldre (ABU Atlantic 10'). Meeen, det går jo an å stikke innom og titte, siden jeg passerer heimen der, 100 meter unna i morgen...

Ellers, jeg finner meg ei sene på ca 0,38 - 0,40 og setter på det. Får føle, kjenne, ta, tukle og fikle litt før jeg bestemmer meg for hvilken snelle som blir med. 6500'en føles mer riktig ut med tanke på størrelse og stang, men samtidig er jeg litt skeptisk til denne syncro-funksjonen. Har aldri prøvd snella før, da jeg byttet den til meg for et par, tre år siden.

Tar også med fluestanga. Ramlet ned i kjelleren, og kom på at det er en 7er-stang, med 8er-snøre. Bomkjøp av snøre da jeg var helt sikker på at det var en 8er-stang, men det funker greit. Satser på 0,27-fortom der og fluer i str 6 - 10, type ørret/sjøørret. Har fått tips om det.

Så ting begynner å ligne på noe, i det minste. Sluker tror jeg at jeg kjøper i Førde. De vet vel litt mer enn XXL her om hva som kan funke i Nausta i juni/juli. Sannsynligvis funker ingenting siden jeg skal av gårde, men det finner en jo ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker nå multi jeg da. Enten det er til markfiske, harving eller hva som helst :D Er man bekymret for stein så setter man på en sjokkfortom med bruddstyrke hakket lavere (la oss si 10% lavere) enn multi'n. Så er man good to go!

Dratt opp over 50 små- og mellomlaks så langt, det meste på 9 fots flue i klasse 6/7. Fortommen har da generelt vært på 0.30-0.35 i spissen. Hvis sjansen er stor for at det er mye mellomlaks og det er noen storlaks der også så ville jeg gått litt opp, men har du en 9foter klasse 8 burde du klare deg finfint med den. Kan bli litt mer nervepirrende skulle det gå på storlaks, men kjør den litt pent så løser det seg nok det :)

Hvis elva ikke er veldig stor skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil satse på noe annet enn haspel ;) Skal man fiske med litt mark eller bedrive litt typisk smygfiske så synes jeg personlig det er mye enkler å ta små vippe-kast med en haspelsnelle enn multiplikator - men det er vel bare hva man foretrekker antar jeg. 6 smålaks (+3 SØ) i fjor høst kom på land for mitt vedkommende. 10' Speedmaster ML (5-20g), Stradic 2500/4000 med hhv 0.17 og 0.20 Fireline. Røk ingen fisk heller gitt, og der jeg fisker må de kjøres hardt for ikke å forsvinne ned i steinete stryk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om om det er mulig å lande storlaks på fluestang i klasse 8, så må jeg fortelle at det var en som fikk på en laks på 10-12kg på ei 4er stang her jeg fisker :D Og han klarte å lande den, visstnok 1-2km unna der den gikk på, men han fikk da landet den! Så 8er fluestang vil jeg si er perfekt på laksefiske med enhånds :) Blir vell fort tungt å kaste i lengden hvis man skal bruke noe grøvre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det :) Men får man en laks på 10kg på enhånds bør man kjøre den litt pent (Spes hvis fortommen er nede på 0.30 ;) ). Trenger ikke noe kraftigere stang, men fortom og snelle kan få kjørt seg litt. Største jeg har tatt på flue var på 5.5. Startet med et utras som trakk ut nesten alt av backing (Jeg hadde 250m backing og kunne se det innerste på spolen). Fisken dro rett nedstrøms og jeg satt i en båt og måtte inn på land for å få kjørt den. Som regel kan man jo løpe etter, men der bet jeg negler mens jeg venta på å komme på fast land! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RLN skrev:

Hvis elva ikke er veldig stor skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil satse på noe annet enn haspel ;)

Hadde jeg hatt en passende haspel, så. Mente jeg hadde en gammel Cardinal 755 et eller annet sted, drøyt 25 år gammel og aldri brukt. men finner den ikke i farta. Den hadde jo passet fint. De andre jeg har er knøttsmå til fjellørreten og med 0,12 Fireline.

Tror jeg må lete bittelitt til... Et eller annet sted må jo den snella være! Finner jeg den igjen, tar jeg den med som reserve.

Problemet med litt større haspel er rett og slett at jeg aldri bruker det, jfr den "nye" jeg har et eller annet sted. Da ser jeg ikke poenget med å kjøpe en. Den ender nedi en skuff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel... Da har man faktisk kjøpt to stenger! Begynte å gruble litt på om ikke denne Lawson 10-foteren jeg bestilte fra Skittfiske.no kanskje blir litt voldsom, og da jeg var en tur for å se etter fluefortom og fiskesene i dag, kom jeg over en stang til, en Berkley Phazer Pro II Travel 9' 15-45 gram. Førstnevnte for Ambassadeur og sistnevnte for haspel.

Så nå får jeg vel kjøpe en haspelsnelle...

Har mistet oversikten over haspelsneller de siste årene da jeg har hatt de samme småsnellene lenge. Har imidlertid alltid kjøpt ABU Cardinal, men ser jo på Skittfiske.no at det er et hav av muligheter, ikke minst når det gjelder Shimano.

Tips til snelle omkring en tusenlapp? Tenker noe ala ABU Orra 2 S20 eller S30 (hhv 170m/0,28 og 210m/0,28).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg snelle til 999kr på Agdars sportsfiske sammen med lawson stanga mi, det var ei Shimano exage 4000 veil pris 1500kr tror jeg. Nå var jeg litt uheldig med min snelle som røyk etter en tur, men det skyldes nok en feil i snella :) Har lest mye positivt om den snella på forumet her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Shimano Exage 4000. Og kan på det varmeste anbefale denne. Den har vært en arbeidshest uten likestykke i et par år nå. Og den har virkelig fått kjørt seg på en hel mengde storfisk. Skal også nevne at den brukes særdeles mye. Flere ganger i uka året igjennom.

Abu sneller har jeg til gode å høre mye bra om. Det kan virke som de har en noe dårlig snellekropp og snellefot. Det har vært alarmerende mye tilfeller med knekt snellefot og ellers svikt i snellekropp/rotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ABU har litt frynsete rykte? Har faktisk aldri hatt noe annet enn ABU-sneller. Har blitt kjøpt av gammel vane, og alle har fungert slik de skal. Nå skal det sies at den nyeste jeg har, er ca 10 år gammel og tok over etter en elgammel 752 fra midt på 80-tallet. Ingen av Ambassadeurene er nyere enn ca 10 år. Favorittene nærmer seg 40.... Men de må har service stakkar (to stk 2500C).

Men, jeg er åpen for andre merker, og jeg vet jo at Shimano har et enormt ry for gode sneller, i hvert fall når det gjelder de dyre, men det smitter jo gjerne over på de rimeligere variantene også.

Ser igjen litt på Skittfiske.no (finnes det andre, like gode og rimelige nettbutikker?), siden det er elendig utvalg i butikkene her i Hamar. Den mest interessante, og som jeg også holdt på å reise ut fra butikken med, var Shimano Technium. Likte den veldig godt, og sammenlignet med en ABU STX ved siden av, virket den nok litt mer forseggjort og tight/bedre sammenskrudd, selv om ABU'en også føltes god. Ser at XXL tar ca samme pris som Skittfiske. Imidlertid var den litt dyr, synes jeg. Ser at det anbefales Shimano Exage her. Pussig nok var dette en av de jeg har lagt mine øyne på, en 4000FD. Den tror jeg faktisk G-Max her i Hamar hadde og (der jeg kjøpte Berkley-stanga), men syntes den var mer enn dyr nok der, og joda, den kostet det som Skittfiske.no har som gammel pris, ca 1 600,-.

Shimanoen koster 899,-. Det er jo en god pris.

Men, så har jeg kommet over en annen, og pussig nok er også dette merket anbefalt av dere... Okuma. Varianten jeg har sett litt på er en som heter Trio SRS40s, til 799,-. Førpris 1 399,-.

Litt data:

Shimano vs Okuma (i den rekkefølgen):

Snørekap: 180/0,30 vs 170/0,30

Tyngde: 315 gr vs 306 gr

Ant kulelagere: 4+1 vs 9+1

Utveksling: 5,2:1 (82 cm pr sveiv) vs 6,2:1 (89 cm  pr sveiv)

Er litt skeptisk til høy utveksling i elv, men her ser det jo ut som om forskjellen er minimal likevel. Større spolediameter på Shimanoen?

Et pluss for Shimanoen er at det er med ekstra spole. Det står ingenting om det når det gjelder Okumaen. Det er en fordel med ekstra spole, synes jeg, da jeg har en forkjærlighet for multisnøre (spesielt Fireline). Kjekt å kunne bytte om hverandre etter fisketype.

Sånn førsteinntrykkmessig, er det nok Okumaen som frister mest, men det bør være med ekstra spole.

Må forresten skryte litt av Skittfiske.no. Gode priser og utrolig kjapp levering. Bestilte stanga stanga sent på kvelden onsdag, og i går på fredag, hentet jeg den på posten. Ikke ille det. :-) Om stanga er god, er en annen sak... Allerede før jeg har prøvd den, liker jeg den ikke... Liker ganske myk aksjon når jeg skal kaste med Ambassadeur. Denne er litt "kjepp", men en får nå prøve først. Kan fort bli reservestang langt inni et skap, dette! :-) Heldigvis var den billig som fy. Kvaliteten ser jo bra ut, om ikke annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har gode sneller i alle prisklasser og fortjener det gode ryktet sitt.

 

Den gamle ABU-snellen din kan ikke sammenlignes med det Kinaproduserte rælet ABU klistrer navnet sitt på i dag. Har selv en gammel 658 og den er bombesikker. Dagens ABU-sneller har så variabel kvalitet at enkelte svikter på første tur mens andre er helt suverene. Har faktisk hatt totalhavari på en ABU på andre turen i ferskvann.

 

Shimano, Okuma og Daiwa er det som jeg villle sett på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var det Kun Berkleystanga som ble med. Og for en artig start! Fikk en finfin laks på 2,97 kilo og 69 cm lengde. :-) Min aller første laks! 

Maks tillatte størrelse på laksen i elva er 3 kilo og 70 cm...

Utstyret har fungert upåklagelig.

Dette ga en smule medsmak...

Edit: Er glad for at jeg valgte monosene (Trilene Sensation 0,32). Fisken bet på ca ti meter fra meg og var spinnvill. Helt nygått, 500 meter fra havet. Var halvveis i lufta flere ganger, og sluken (messing/sølv/rød 24g) satt dårlig. Den datt av i håven... Tror død multisene hadde gått dårlig her, rett og slett. Hadde vært større sjanse for å røske seg av da.

20160701_210525.jpg

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.