Gå til innhold
Fiskersiden

Den billige sluken ...


Dolven
 Share

Recommended Posts

Jeg kikket i en kurv med billige sluker i jernvareforretningen. Hvilket merke slukene var, husker jeg ikke. Men de virket tunge i forhold til størrelsen på sluken. Jeg tok med meg ett par, de kostet kun 19,90 pr. stykk. Den ene var ganske mørk i fargene, mørk rød, grønn og litt gullfarge på den også. Den har jeg ikke fått testa enda, da jeg ikke har fått brutt opp malingen som forsegler ringen man bruker til å feste sluken. Den andre var hvit med litt gule og hvite detaljer. Ganske vakker liten sak. 

Jeg prøvde den hvite på en kai der vannet var nokså brådypt. Hvilken vekt det var på den sluken husker jeg ikke, men den var god og tung og hadde fin balanse. Jeg kastet, og kastene ble nokså lange. Jeg hadde ikke mange kastene med den sluken før jeg kjente at noe tok tak i den. Jeg dro til og fikk satt kroken godt. 

Hvor stor denne fisken var kunne jeg ikke vite på forhånd, da jeg ikke har fått fisk med akkurat den stangen før. Så jeg ble svært overrasket da jeg fikk se fisken som hadde tatt sluken. Det var den største lyren jeg noensinne har fått fra land. Jeg bestemte fort at denne skulle bli middagsmat. Så jeg tok den med meg hjem, og veide den før den ble sløyd og filetert. Vekta klokka inn på 1357 gram. Ikke verst på en liten billigsluk fra jernvarehandelen. Bare så synd at jeg mista den sluken i neste kast ... Satte meg fast i ett eller annet, og snøre røyk. Jaja, jeg får stikke nedom og se om de har flere av den sluken, for det er tydelig at storfisken likte den!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her :) omtrent alle slukene i mine bokser har en prislapp på 12-19kr stykket. Det som ofte er problemet med disse er orginalkrokene. så de blir alltid byttet. Også setter jeg på splitring og svivel i front på sluken, så storfisken ikke skal bruke sluken som brekkstang mot hempesvivelen. Alt i alt blir vel da slukene en god del dyrere når de ryker men :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må få fikset den andre jeg også kjøpte og få prøvd om den funker like bra. Bare så synd at hele greia skulle være malt igjen, så jeg ikke får festa den. Og det var ikke lett å skrape av malingen heller ... men jeg må vel klare å få det til hvis jeg bare setter meg ned og tar meg tiden til det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg kjøpt to flere av disse slukene. Bare håpe jeg får mer fisk på over kiloen med dem :P

Slukene er forøvrig 40 gram, heter enkelt og greit "Sildesluk" og som logoen nede i venstre hjørne viser så er produsenten kalt "napp". Noen andre som har erfaringer med disse? 

image.jpeg

Endret av Dolven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.