Gå til innhold
Fiskersiden

makk fiske etter aure i fjellet


can
 Share

Recommended Posts

Noen som kan forklara meg på Ein lettfattelig og heilt Basic måte korleis eg skal gjere da? Har aldri fiska med makk Før så er grønnskolling. Tenker på oppsett, med eller uten dupp, eventuelt kva type dupp osv har bedre fiska med sluk Før. Prøvde på ff dette spm og men Dei fleste er vel kanskje på tur No så får prøva her i staden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på disse sidene hos OFA. De kan gi greie råd til en nybegynner med mark. Selve tackle beksrivelsen kan kanskje være litt vag så bare spør hvis du lurer

http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/199/Bunnfiske.aspx

http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/198/Elvefiske.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAN når du fiske aktivt på den måten så drar du det altså på boten, bly søkket er der vel for å få litt kastevekt eller. Men dersom eg skulle Vera så heldig å få fisk på denne metoden Bør eg da venta litegrann til fisken har kroka  seg for så å sveive inn. Tilslag eller Ikkje?  Såg Dei sidene til ofa men takkel beskrivelsen er litt vag ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok var innom biblioteket i ettermiddag å lånte boka ørretmeite av Ingar heum står vel ett og anna der vil eg tru, selv om de berre må fortsette å komma med tips. Men har ett anna spm og tenkte å kjøpa meg ei ny stång for nettopp fjellfiske til sluk, makk samt flågedupp. Fikk tips om ei milo fra skittfiske.  Den skulle Vera ei kjempestång men ho er så dyr meiner det var ca 2500. Noen som har prøvd berkley Ser baardsen har ei 11 fotar 5 til 30 gram til ca Ein tusenlapp. Noken  som har prøvd? Blir ho for mjuk og slaskete til ei så lang stang? Bør eg opp til 40 gram som eg har no, har ei nexave 14 til 40 9 fot men synes ho er litt kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min, som kan dette kjører med ei stang med kastevekt opp til 14 gram med dyp aksjon. Husker ikke merket men det var ikke av de dyre. Tror den er mellom 9 og 10 fot. Han har en Berkley Sensetive som er min favoritt til lett bunnmeite men han synes den er alt for myk.

Han gir tilslag med det samme han ser bevegelse i snøret på overflaten. Altså lenge før han kjenner fisken. Satt ved siden av ham i sommer da han tok 50 stykker på en time i et overbefolket vann. Kastet ut der fisk vaket. Ventet 2-3 sekunder og ga tilslag. Som regel fast fisk med det samme.

Fyren har stor ørret og sjøørret på denne metoden og er helt overlegen når vi fisker på fisk som er innenfor kastehold for ham.

Så lett utstyr gir korte kast. Ofte ikke mer en 15 meter men han kompenserer med å holde seg lavt i terrenget. Har ikke sett ham stå å kaste på de siste 10 årene.

Lett utstyr og kulebly på maks 10 gram gjør også at fisk ikke blir skremt av fiskingen hans slik de blir av dupp og sluk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.